Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman

Penglibatan penajaan telah menjadi sebahagian besar dalam pelbagai acara dan turut diakui sebagai salah satu medium pemasaran yang efektif dalam pembinaan jenama produk atau perkhidmatan. Walau bagaimanapun, dalam dunia pasaran kini yang sangat kompetitif, pihak yang memerlukan penajaan untuk membia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahman, Najwa Ashiqen
Format: Student Project
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/31295/1/PPb_NAJWA%20ASHIQEN%20ABDUL%20RAHMAN%20FF%20B%2017_5.pdf
_version_ 1825737348691787776
author Abdul Rahman, Najwa Ashiqen
author_facet Abdul Rahman, Najwa Ashiqen
author_sort Abdul Rahman, Najwa Ashiqen
collection UITM
description Penglibatan penajaan telah menjadi sebahagian besar dalam pelbagai acara dan turut diakui sebagai salah satu medium pemasaran yang efektif dalam pembinaan jenama produk atau perkhidmatan. Walau bagaimanapun, dalam dunia pasaran kini yang sangat kompetitif, pihak yang memerlukan penajaan untuk membiayai acara atau apa sahaja aktiviti mereka adalah lebih banyak daripada sumber tajaan yang ada dan mereka perlu bersaing untuk mendapatkan sumber tajaan yang kian terhad. Oleh itu, pihak yang memerlukan tajaan harus mengenal pasti kriteria-kriteria yang diperlukan sebelum memohon tajaan. Disertasi ini dihasilkan bertujuan untuk membantu pihak penganjur yang memerlukan penajaan dalam memahami prinsip utama sebelum mendekati penaja yang berpotensi. Untuk mendapatkan hasil kajian, disertasi ini akan menggunakan kaedah tinjauan literatur yang berbentuk kualitatif iaitu penelitian yang terhasil daripada data-data dan hujahan berbentuk deskriptif yang diambil dan dikumpulkan melalui temu ramah dan kajian penyelidikan yang lalu. Pengumpulan analisis yang dilakukan adalah berbentuk tulisan atau lisan daripada individu-individu yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam penyelidikan kajian ini. Antara individu utama yang akan ditemu ramah secara lisan ialah wakil Pengarah Urusan PSA Design & Management Sdn. Bhd. atau lebih dikenali sebagai OKU Terus Maju, Amirul b. Hj. Azan dan tiga wakil penganjur yang pernah ditaja oleh syarikat tersebut. Kesimpulannya, disertasi ini dapat membantu pihak penganjur untuk mengenal pasti kriteria yang diperlukan penaja dan kepentingan penajaan yang boleh ditawarkan oleh penganjur.
first_indexed 2024-03-06T02:16:40Z
format Student Project
id oai:ir.uitm.edu.my:31295
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T02:16:40Z
publishDate 2017
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:312952020-06-23T04:20:00Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/31295/ Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman Abdul Rahman, Najwa Ashiqen Management. Industrial Management Public relations. Industrial publicity Corporate sponsorship Penglibatan penajaan telah menjadi sebahagian besar dalam pelbagai acara dan turut diakui sebagai salah satu medium pemasaran yang efektif dalam pembinaan jenama produk atau perkhidmatan. Walau bagaimanapun, dalam dunia pasaran kini yang sangat kompetitif, pihak yang memerlukan penajaan untuk membiayai acara atau apa sahaja aktiviti mereka adalah lebih banyak daripada sumber tajaan yang ada dan mereka perlu bersaing untuk mendapatkan sumber tajaan yang kian terhad. Oleh itu, pihak yang memerlukan tajaan harus mengenal pasti kriteria-kriteria yang diperlukan sebelum memohon tajaan. Disertasi ini dihasilkan bertujuan untuk membantu pihak penganjur yang memerlukan penajaan dalam memahami prinsip utama sebelum mendekati penaja yang berpotensi. Untuk mendapatkan hasil kajian, disertasi ini akan menggunakan kaedah tinjauan literatur yang berbentuk kualitatif iaitu penelitian yang terhasil daripada data-data dan hujahan berbentuk deskriptif yang diambil dan dikumpulkan melalui temu ramah dan kajian penyelidikan yang lalu. Pengumpulan analisis yang dilakukan adalah berbentuk tulisan atau lisan daripada individu-individu yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam penyelidikan kajian ini. Antara individu utama yang akan ditemu ramah secara lisan ialah wakil Pengarah Urusan PSA Design & Management Sdn. Bhd. atau lebih dikenali sebagai OKU Terus Maju, Amirul b. Hj. Azan dan tiga wakil penganjur yang pernah ditaja oleh syarikat tersebut. Kesimpulannya, disertasi ini dapat membantu pihak penganjur untuk mengenal pasti kriteria yang diperlukan penaja dan kepentingan penajaan yang boleh ditawarkan oleh penganjur. 2017-03 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/31295/1/PPb_NAJWA%20ASHIQEN%20ABDUL%20RAHMAN%20FF%20B%2017_5.pdf Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman. (2017) [Student Project] <http://terminalib.uitm.edu.my/31295.pdf> (Unpublished)
spellingShingle Management. Industrial Management
Public relations. Industrial publicity
Corporate sponsorship
Abdul Rahman, Najwa Ashiqen
Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman
title Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman
title_full Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman
title_fullStr Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman
title_full_unstemmed Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman
title_short Kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama : PSA Design & Management Sdn. Bhd. / Najwa Ashiqen Bdul Rahman
title_sort kepentingan penajaan sebagai alat pemasaran dalam pembinaan jenama psa design management sdn bhd najwa ashiqen bdul rahman
topic Management. Industrial Management
Public relations. Industrial publicity
Corporate sponsorship
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/31295/1/PPb_NAJWA%20ASHIQEN%20ABDUL%20RAHMAN%20FF%20B%2017_5.pdf
work_keys_str_mv AT abdulrahmannajwaashiqen kepentinganpenajaansebagaialatpemasarandalampembinaanjenamapsadesignmanagementsdnbhdnajwaashiqenbdulrahman