Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli

Pengaruh kreativiti sering dilihat daripada aspek proses, produk, individu dan persekitaran. Manusia dan kehidupan sekeliling sangat berkait rapat dalam menjana pembentukan kreativiti mini (Little-C) dan kreativiti unggul (Big-C). Penghasilan visual propaganda turut memerlukan kombinasi kognitif, es...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saiful Akram, Che Cob, Sharulnizam, Ramli
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perak 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32554/1/32554.pdf
_version_ 1796903462431096832
author Saiful Akram, Che Cob
Sharulnizam, Ramli
author_facet Saiful Akram, Che Cob
Sharulnizam, Ramli
author_sort Saiful Akram, Che Cob
collection UITM
description Pengaruh kreativiti sering dilihat daripada aspek proses, produk, individu dan persekitaran. Manusia dan kehidupan sekeliling sangat berkait rapat dalam menjana pembentukan kreativiti mini (Little-C) dan kreativiti unggul (Big-C). Penghasilan visual propaganda turut memerlukan kombinasi kognitif, estetika dan kreativiti. Era penaklukan Jepun ke atas Malaya pada tahun 1942-45 telah memperlihatkan kewujudan visual-visual propaganda dalam bahasa Melayu yang dicetuskan oleh pelukis-pelukis ilustrasi samada dimuatkan ke dalam majalah, foto, buku dan poster maupun akhbar. Visual atau imej dalam ilustrasi lazimnya memaparkan penggunaan simbol, tanda dan gambar serta taipografi dalam menyampaikan maklumat. Penulisan ini bertujuan mengupas pengaruh kreativiti ke atas penghasilan visual propaganda menerusi bahasa Melayu yang diterima oleh masyarakat di Malaya ketika era penaklukan Jepun. Contoh-contoh ilustrasi kreatif telah ditunjukkan bagi menyokong kenyataan bahawa pengaruh kreativiti tidak boleh dinafikan telah membantu pelukis-pelukis ilustrasi bagi menyampaikan mesej dan maklumat menggunakan bahasa Melayu dalam konteks propaganda demi menyokong pemerintahan Dai-Nippon di Malaya.
first_indexed 2024-03-06T02:20:33Z
format Article
id oai:ir.uitm.edu.my:32554
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T02:20:33Z
publishDate 2017
publisher Universiti Teknologi MARA, Perak
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:325542020-07-15T07:40:13Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32554/ Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli idealogy Saiful Akram, Che Cob Sharulnizam, Ramli Theory. Philosophy. Aesthetics of the visual arts Technique, composition, etc. General special. Including optical illusion and visual perception Pengaruh kreativiti sering dilihat daripada aspek proses, produk, individu dan persekitaran. Manusia dan kehidupan sekeliling sangat berkait rapat dalam menjana pembentukan kreativiti mini (Little-C) dan kreativiti unggul (Big-C). Penghasilan visual propaganda turut memerlukan kombinasi kognitif, estetika dan kreativiti. Era penaklukan Jepun ke atas Malaya pada tahun 1942-45 telah memperlihatkan kewujudan visual-visual propaganda dalam bahasa Melayu yang dicetuskan oleh pelukis-pelukis ilustrasi samada dimuatkan ke dalam majalah, foto, buku dan poster maupun akhbar. Visual atau imej dalam ilustrasi lazimnya memaparkan penggunaan simbol, tanda dan gambar serta taipografi dalam menyampaikan maklumat. Penulisan ini bertujuan mengupas pengaruh kreativiti ke atas penghasilan visual propaganda menerusi bahasa Melayu yang diterima oleh masyarakat di Malaya ketika era penaklukan Jepun. Contoh-contoh ilustrasi kreatif telah ditunjukkan bagi menyokong kenyataan bahawa pengaruh kreativiti tidak boleh dinafikan telah membantu pelukis-pelukis ilustrasi bagi menyampaikan mesej dan maklumat menggunakan bahasa Melayu dalam konteks propaganda demi menyokong pemerintahan Dai-Nippon di Malaya. Universiti Teknologi MARA, Perak 2017 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32554/1/32554.pdf Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli. (2017) Idealogy Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Idealogy_Journal/>, 2 (1). pp. 36-51. ISSN 2550-214X http://idealogyjournal.com/
spellingShingle Theory. Philosophy. Aesthetics of the visual arts
Technique, composition, etc.
General special. Including optical illusion and visual perception
Saiful Akram, Che Cob
Sharulnizam, Ramli
Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli
title Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli
title_full Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli
title_fullStr Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli
title_full_unstemmed Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli
title_short Pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan Jepun di Malaysia / Saiful Akram Che Cob & Sharulnizam Ramli
title_sort pengaruh kreativiti pada representasi visual propaganda berbahasa melayu sewaktu pendudukan jepun di malaysia saiful akram che cob sharulnizam ramli
topic Theory. Philosophy. Aesthetics of the visual arts
Technique, composition, etc.
General special. Including optical illusion and visual perception
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32554/1/32554.pdf
work_keys_str_mv AT saifulakramchecob pengaruhkreativitipadarepresentasivisualpropagandaberbahasamelayusewaktupendudukanjepundimalaysiasaifulakramchecobsharulnizamramli
AT sharulnizamramli pengaruhkreativitipadarepresentasivisualpropagandaberbahasamelayusewaktupendudukanjepundimalaysiasaifulakramchecobsharulnizamramli