Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik di 12 buah sekolah menengah di Daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Kaedah soal selidik digunakan dalam proses pengumpu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamed, Salina, Bahari, Peridah, Kanesan Abdullah, Abdul Ghani
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2008
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/1/AJ_SALINA%20HAMED%20ESTEEM%2008.pdf
_version_ 1825733741007339520
author Hamed, Salina
Bahari, Peridah
Kanesan Abdullah, Abdul Ghani
author_facet Hamed, Salina
Bahari, Peridah
Kanesan Abdullah, Abdul Ghani
author_sort Hamed, Salina
collection UITM
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik di 12 buah sekolah menengah di Daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Kaedah soal selidik digunakan dalam proses pengumpulan data tentang persekitaran pembelajaran matematik dan sikap pelajar terhadap matematik, yang melibatkan sebanyak 1,301 orang pelajar Tingkatan Empat. Data daripada proses soal selidik dianalisis dengan menggunakan teknik analisis statistik deskriptif, ujian t, korelasi Pearson, analisis varians sehala (ANOVA-sehala), dan regresi berganda. Dapatan analisis korelasi Pearson mendapati bahawa wujudnya korelasi yang signifikan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan sikap pelajar terhadap matematik. Analisis teknik regresi berganda menunjukkan bahawa terdapat tiga peramal persekitaran pembelajaran matematik yang signifikan bagi sikap pelajar terhadap matematik, iaitu penglibatan pelajar, organisasi kelas, dan orientasi tugasan. Dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa wujud korelasi yang signifikan antara sikap pelajar terhadap matematik dengan pencapaian pelajar dalam matematik.
first_indexed 2024-03-06T01:21:35Z
format Article
id oai:ir.uitm.edu.my:4031
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:21:35Z
publishDate 2008
publisher Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:40312016-11-03T03:39:47Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/ Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah Hamed, Salina Bahari, Peridah Kanesan Abdullah, Abdul Ghani Pulau Pinang (Malaysia) Malaysia Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik di 12 buah sekolah menengah di Daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Kaedah soal selidik digunakan dalam proses pengumpulan data tentang persekitaran pembelajaran matematik dan sikap pelajar terhadap matematik, yang melibatkan sebanyak 1,301 orang pelajar Tingkatan Empat. Data daripada proses soal selidik dianalisis dengan menggunakan teknik analisis statistik deskriptif, ujian t, korelasi Pearson, analisis varians sehala (ANOVA-sehala), dan regresi berganda. Dapatan analisis korelasi Pearson mendapati bahawa wujudnya korelasi yang signifikan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan sikap pelajar terhadap matematik. Analisis teknik regresi berganda menunjukkan bahawa terdapat tiga peramal persekitaran pembelajaran matematik yang signifikan bagi sikap pelajar terhadap matematik, iaitu penglibatan pelajar, organisasi kelas, dan orientasi tugasan. Dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa wujud korelasi yang signifikan antara sikap pelajar terhadap matematik dengan pencapaian pelajar dalam matematik. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2008 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/1/AJ_SALINA%20HAMED%20ESTEEM%2008.pdf Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. (2008) Esteem Academic Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Esteem_Academic_Journal/>, 4 (2). pp. 91-103. ISSN 1675-7939
spellingShingle Pulau Pinang (Malaysia)
Malaysia
Hamed, Salina
Bahari, Peridah
Kanesan Abdullah, Abdul Ghani
Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah
title Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah
title_full Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah
title_fullStr Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah
title_full_unstemmed Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah
title_short Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah
title_sort korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik sikap pelajar terhadap matematik dan pencapaian pelajar dalam matematik satu kajian kes salina hamed peridah bahari and abdul ghani kanesan abdullah
topic Pulau Pinang (Malaysia)
Malaysia
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/1/AJ_SALINA%20HAMED%20ESTEEM%2008.pdf
work_keys_str_mv AT hamedsalina korelasiantarapersekitaranpembelajaranmatematiksikappelajarterhadapmatematikdanpencapaianpelajardalammatematiksatukajiankessalinahamedperidahbahariandabdulghanikanesanabdullah
AT bahariperidah korelasiantarapersekitaranpembelajaranmatematiksikappelajarterhadapmatematikdanpencapaianpelajardalammatematiksatukajiankessalinahamedperidahbahariandabdulghanikanesanabdullah
AT kanesanabdullahabdulghani korelasiantarapersekitaranpembelajaranmatematiksikappelajarterhadapmatematikdanpencapaianpelajardalammatematiksatukajiankessalinahamedperidahbahariandabdulghanikanesanabdullah