Satu kajian berkenaan kepentingan penggunaan computer dalam pendidikan seni muzik / Adrian Patrick

Di negara kita pada masa ini, penggunaan teknologi komputer dalam pendidikan muzik masih lagi di tahap yang rendah. Selain daripada itu kebanyakan guru muzik yang berkhidmat pada masa ini hampir keseluruhannya tidak pernah didedahkan kepada penggunaan komputer bagi proses pengajaran mereka. Kajian i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Patrick, Adrian
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Music 2004
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20199/1/PPb_ADRIAN%20PATRICK%20MU%2004_5.pdf
Description
Summary:Di negara kita pada masa ini, penggunaan teknologi komputer dalam pendidikan muzik masih lagi di tahap yang rendah. Selain daripada itu kebanyakan guru muzik yang berkhidmat pada masa ini hampir keseluruhannya tidak pernah didedahkan kepada penggunaan komputer bagi proses pengajaran mereka. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui kepentingan penggunaan teknologi komputer dalam pendidikan muzik di negara kita. Di samping itu kajian dijalankan bertujuan untuk meninjau potensi penggunaan teknologi komputer di dalam pendidikan muzik di negara kita khususnya yang melibatkan sekolah menengah dan sekolah rendah. Dalam proses mengumpulkan maklumat yang diperlukan dalam kajian ini, kaedah yang digunakan adalah kaedah menemuramah empat orang subjek yang berpengalaman dalam bidang teknologi muzik. Maklumat yang diperolehi dalam sesi temuramah tersebut kemudian dianalisis, disusun dan dihuraikan mengikut soalan yang dikemukkan dalam satu jawapan yang merangkumi keempat-empat jawapan yang diberikan oleh subjek. Hasil kajian yang diperolehi melalui maklumat yang dikumpul telah menjawab segala persoalan yang diutarakan dalam kajian ini dan membantu kejayaan mencapai tujuan kajian ini dijalankan. Keputusan hasil kajian mendapati bahawa penggunaan komputer dalam pendidikan muzik tidak kurang pentingnya sama seperti kepentingan penggunaannya dalam bidang lain. Penggunaan komputer untuk tujuan pengajaran dan Di negara kita pada masa ini, penggunaan teknologi komputer dalam pendidikan muzik masih lagi di tahap yang rendah. Selain daripada itu kebanyakan guru muzik yang berkhidmat pada masa ini hampir keseluruhannya tidak pernah didedahkan kepada penggunaan komputer bagi proses pengajaran mereka. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui kepentingan penggunaan teknologi komputer dalam pendidikan muzik di negara kita. Di samping itu kajian dijalankan bertujuan untuk meninjau potensi penggunaan teknologi komputer di dalam pendidikan muzik di negara kita khususnya yang melibatkan sekolah menengah dan sekolah rendah. Dalam proses mengumpulkan maklumat yang diperlukan dalam kajian ini, kaedah yang digunakan adalah kaedah menemuramah empat orang subjek yang berpengalaman dalam bidang teknologi muzik. Maklumat yang diperolehi dalam sesi temuramah tersebut kemudian dianalisis, disusun dan dihuraikan mengikut soalan yang dikemukkan dalam satu jawapan yang merangkumi keempat-empat jawapan yang diberikan oleh subjek. Hasil kajian yang diperolehi melalui maklumat yang dikumpul telah menjawab segala persoalan yang diutarakan dalam kajian ini dan membantu kejayaan mencapai tujuan kajian ini dijalankan. Keputusan hasil kajian mendapati bahawa penggunaan komputer dalam pendidikan muzik tidak kurang pentingnya sama seperti kepentingan penggunaannya dalam bidang lain. Penggunaan komputer untuk tujuan pengajaran dan