Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan

Penerapan elemen penceritaan dan pendigitalan merupakan elemen yang menarik minat kanak-kanak terutamanya dalam aspek perkembangan interaksi sosial dan komunikasi. Hal ini juga bersesuaian dengan kehidupan berteknologi kini yang mengaplikasikan penggunaan teknologi dan digital dalam hampir kesemu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nurfarhana Shahira Rosly, Normaliza Abd Rahim, Hazlina Abdul Halim
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10138/1/8866-33382-1-PB.pdf
_version_ 1796931152593813504
author Nurfarhana Shahira Rosly,
Normaliza Abd Rahim,
Hazlina Abdul Halim,
author_facet Nurfarhana Shahira Rosly,
Normaliza Abd Rahim,
Hazlina Abdul Halim,
author_sort Nurfarhana Shahira Rosly,
collection UKM
description Penerapan elemen penceritaan dan pendigitalan merupakan elemen yang menarik minat kanak-kanak terutamanya dalam aspek perkembangan interaksi sosial dan komunikasi. Hal ini juga bersesuaian dengan kehidupan berteknologi kini yang mengaplikasikan penggunaan teknologi dan digital dalam hampir kesemua pendekatan yang digunakan. Objektif kajian ini ialah untuk membincangkan interaksi ujaran kanak-kanak sekolah rendah menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan serta menganalisis interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan menggunakan Teori Analisis Wacana (Brown & Yule, 1983). Kajian ini dijalankan dengan melihat kepada interaksi ujaran yang dihasilkan oleh kanak-kanak tersebut menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan mengaitkannya dengan teori yang berkaitan. Tiga orang kanak-kanak sekolah rendah berumur tujuh tahun yang bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan Sri Serdang telah dipilih sebagai responden kajian. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah pemerhatian, temu bual dan senarai soalan. Manakala instrumen kajian ialah cerita binatang berbentuk digital. Interaksi ujaran yang dihasilkan oleh responden dirakam dan didokumenkan dalam bentuk transkripsi bertulis. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa terdapat elemen yang merangsang interaksi ujaran kanak-kanak tersebut berdasarkan penerapan elemen pendigitalan dalam penceritaan yang digunakan. Kanak-kanak dilihat lebih fokus terhadap kaedah pembelajaran berbantukan komputer, mempamerkan kelakuan yang lebih aktif dan ceria, serta menghasilkan ujaran yang bersesuaian dengan konteks dan kehendak kajian. Kajian ini diharapkan dapat membantu dalam merangsang interaksi ujaran kanak-kanak yang bersesuaian dengan konteks mesej dan perbualan yang dijalankan. Selain itu, kajian ini juga diharap dapat membantu dalam perkembangan interaksi sosial kanak-kanak, bukan sahaja di sekolah malah dalam kehidupan seharian.
first_indexed 2024-03-06T04:13:43Z
format Article
id ukm.eprints-10138
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:13:43Z
publishDate 2016
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-101382017-02-23T03:49:58Z http://journalarticle.ukm.my/10138/ Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan Nurfarhana Shahira Rosly, Normaliza Abd Rahim, Hazlina Abdul Halim, Penerapan elemen penceritaan dan pendigitalan merupakan elemen yang menarik minat kanak-kanak terutamanya dalam aspek perkembangan interaksi sosial dan komunikasi. Hal ini juga bersesuaian dengan kehidupan berteknologi kini yang mengaplikasikan penggunaan teknologi dan digital dalam hampir kesemua pendekatan yang digunakan. Objektif kajian ini ialah untuk membincangkan interaksi ujaran kanak-kanak sekolah rendah menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan serta menganalisis interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan menggunakan Teori Analisis Wacana (Brown & Yule, 1983). Kajian ini dijalankan dengan melihat kepada interaksi ujaran yang dihasilkan oleh kanak-kanak tersebut menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan mengaitkannya dengan teori yang berkaitan. Tiga orang kanak-kanak sekolah rendah berumur tujuh tahun yang bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan Sri Serdang telah dipilih sebagai responden kajian. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah pemerhatian, temu bual dan senarai soalan. Manakala instrumen kajian ialah cerita binatang berbentuk digital. Interaksi ujaran yang dihasilkan oleh responden dirakam dan didokumenkan dalam bentuk transkripsi bertulis. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa terdapat elemen yang merangsang interaksi ujaran kanak-kanak tersebut berdasarkan penerapan elemen pendigitalan dalam penceritaan yang digunakan. Kanak-kanak dilihat lebih fokus terhadap kaedah pembelajaran berbantukan komputer, mempamerkan kelakuan yang lebih aktif dan ceria, serta menghasilkan ujaran yang bersesuaian dengan konteks dan kehendak kajian. Kajian ini diharapkan dapat membantu dalam merangsang interaksi ujaran kanak-kanak yang bersesuaian dengan konteks mesej dan perbualan yang dijalankan. Selain itu, kajian ini juga diharap dapat membantu dalam perkembangan interaksi sosial kanak-kanak, bukan sahaja di sekolah malah dalam kehidupan seharian. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10138/1/8866-33382-1-PB.pdf Nurfarhana Shahira Rosly, and Normaliza Abd Rahim, and Hazlina Abdul Halim, (2016) Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan. GEMA: Online Journal of Language Studies, 16 (1). pp. 89-108. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/750
spellingShingle Nurfarhana Shahira Rosly,
Normaliza Abd Rahim,
Hazlina Abdul Halim,
Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
title Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
title_full Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
title_fullStr Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
title_full_unstemmed Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
title_short Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
title_sort interaksi ujaran kanak kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
url http://journalarticle.ukm.my/10138/1/8866-33382-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT nurfarhanashahirarosly interaksiujarankanakkanakmenerusielemenpendigitalandalampenceritaan
AT normalizaabdrahim interaksiujarankanakkanakmenerusielemenpendigitalandalampenceritaan
AT hazlinaabdulhalim interaksiujarankanakkanakmenerusielemenpendigitalandalampenceritaan