Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan
Penerapan elemen penceritaan dan pendigitalan merupakan elemen yang menarik minat kanak-kanak terutamanya dalam aspek perkembangan interaksi sosial dan komunikasi. Hal ini juga bersesuaian dengan kehidupan berteknologi kini yang mengaplikasikan penggunaan teknologi dan digital dalam hampir kesemu...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10138/1/8866-33382-1-PB.pdf |
_version_ | 1796931152593813504 |
---|---|
author | Nurfarhana Shahira Rosly, Normaliza Abd Rahim, Hazlina Abdul Halim, |
author_facet | Nurfarhana Shahira Rosly, Normaliza Abd Rahim, Hazlina Abdul Halim, |
author_sort | Nurfarhana Shahira Rosly, |
collection | UKM |
description | Penerapan elemen penceritaan dan pendigitalan merupakan elemen yang menarik minat
kanak-kanak terutamanya dalam aspek perkembangan interaksi sosial dan komunikasi. Hal ini
juga bersesuaian dengan kehidupan berteknologi kini yang mengaplikasikan penggunaan
teknologi dan digital dalam hampir kesemua pendekatan yang digunakan. Objektif kajian ini
ialah untuk membincangkan interaksi ujaran kanak-kanak sekolah rendah menerusi elemen
pendigitalan dalam penceritaan serta menganalisis interaksi ujaran kanak-kanak menerusi
elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan menggunakan Teori Analisis Wacana (Brown
& Yule, 1983). Kajian ini dijalankan dengan melihat kepada interaksi ujaran yang dihasilkan
oleh kanak-kanak tersebut menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan
mengaitkannya dengan teori yang berkaitan. Tiga orang kanak-kanak sekolah rendah berumur
tujuh tahun yang bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan Sri Serdang telah dipilih sebagai
responden kajian. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah pemerhatian, temu bual dan
senarai soalan. Manakala instrumen kajian ialah cerita binatang berbentuk digital. Interaksi
ujaran yang dihasilkan oleh responden dirakam dan didokumenkan dalam bentuk transkripsi
bertulis. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa terdapat elemen yang merangsang interaksi
ujaran kanak-kanak tersebut berdasarkan penerapan elemen pendigitalan dalam penceritaan
yang digunakan. Kanak-kanak dilihat lebih fokus terhadap kaedah pembelajaran berbantukan
komputer, mempamerkan kelakuan yang lebih aktif dan ceria, serta menghasilkan ujaran yang
bersesuaian dengan konteks dan kehendak kajian. Kajian ini diharapkan dapat membantu
dalam merangsang interaksi ujaran kanak-kanak yang bersesuaian dengan konteks mesej dan
perbualan yang dijalankan. Selain itu, kajian ini juga diharap dapat membantu dalam
perkembangan interaksi sosial kanak-kanak, bukan sahaja di sekolah malah dalam kehidupan
seharian. |
first_indexed | 2024-03-06T04:13:43Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-10138 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T04:13:43Z |
publishDate | 2016 |
publisher | Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-101382017-02-23T03:49:58Z http://journalarticle.ukm.my/10138/ Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan Nurfarhana Shahira Rosly, Normaliza Abd Rahim, Hazlina Abdul Halim, Penerapan elemen penceritaan dan pendigitalan merupakan elemen yang menarik minat kanak-kanak terutamanya dalam aspek perkembangan interaksi sosial dan komunikasi. Hal ini juga bersesuaian dengan kehidupan berteknologi kini yang mengaplikasikan penggunaan teknologi dan digital dalam hampir kesemua pendekatan yang digunakan. Objektif kajian ini ialah untuk membincangkan interaksi ujaran kanak-kanak sekolah rendah menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan serta menganalisis interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan menggunakan Teori Analisis Wacana (Brown & Yule, 1983). Kajian ini dijalankan dengan melihat kepada interaksi ujaran yang dihasilkan oleh kanak-kanak tersebut menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan dengan mengaitkannya dengan teori yang berkaitan. Tiga orang kanak-kanak sekolah rendah berumur tujuh tahun yang bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan Sri Serdang telah dipilih sebagai responden kajian. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah pemerhatian, temu bual dan senarai soalan. Manakala instrumen kajian ialah cerita binatang berbentuk digital. Interaksi ujaran yang dihasilkan oleh responden dirakam dan didokumenkan dalam bentuk transkripsi bertulis. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa terdapat elemen yang merangsang interaksi ujaran kanak-kanak tersebut berdasarkan penerapan elemen pendigitalan dalam penceritaan yang digunakan. Kanak-kanak dilihat lebih fokus terhadap kaedah pembelajaran berbantukan komputer, mempamerkan kelakuan yang lebih aktif dan ceria, serta menghasilkan ujaran yang bersesuaian dengan konteks dan kehendak kajian. Kajian ini diharapkan dapat membantu dalam merangsang interaksi ujaran kanak-kanak yang bersesuaian dengan konteks mesej dan perbualan yang dijalankan. Selain itu, kajian ini juga diharap dapat membantu dalam perkembangan interaksi sosial kanak-kanak, bukan sahaja di sekolah malah dalam kehidupan seharian. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10138/1/8866-33382-1-PB.pdf Nurfarhana Shahira Rosly, and Normaliza Abd Rahim, and Hazlina Abdul Halim, (2016) Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan. GEMA: Online Journal of Language Studies, 16 (1). pp. 89-108. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/750 |
spellingShingle | Nurfarhana Shahira Rosly, Normaliza Abd Rahim, Hazlina Abdul Halim, Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan |
title | Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan
dalam penceritaan |
title_full | Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan
dalam penceritaan |
title_fullStr | Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan
dalam penceritaan |
title_full_unstemmed | Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan
dalam penceritaan |
title_short | Interaksi ujaran kanak-kanak menerusi elemen pendigitalan
dalam penceritaan |
title_sort | interaksi ujaran kanak kanak menerusi elemen pendigitalan dalam penceritaan |
url | http://journalarticle.ukm.my/10138/1/8866-33382-1-PB.pdf |
work_keys_str_mv | AT nurfarhanashahirarosly interaksiujarankanakkanakmenerusielemenpendigitalandalampenceritaan AT normalizaabdrahim interaksiujarankanakkanakmenerusielemenpendigitalandalampenceritaan AT hazlinaabdulhalim interaksiujarankanakkanakmenerusielemenpendigitalandalampenceritaan |