Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap jati diri Bahasa Melayu dalam kalangan 1000 orang pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Secara khsusus, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd. Mahzan Awang, Chew, Fong Peng
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10411/1/130-250-1-SM.pdf
_version_ 1796931215210577920
author Zamri Mahamod,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Mohd. Mahzan Awang,
Chew, Fong Peng
author_facet Zamri Mahamod,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Mohd. Mahzan Awang,
Chew, Fong Peng
author_sort Zamri Mahamod,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap jati diri Bahasa Melayu dalam kalangan 1000 orang pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Secara khsusus, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu pelajar aliran pendidikan tersebut. Setiap Universiti Awam diambil 200 orang sebagai responden kajian. Responden tersebut dipilih secara rawak mudah yang sedang melanjutkan pengajian dalam pelbagai program pendidikan di UKM, UPM, UM, USM dan UTM. Instrumen soal selidik digunakan untuk pengumpulan data. Instrumen dibangunkan oleh pengkaji yang mempunyai tahap kesahan dan kebolehpecayaan yang tinggi, iaitu 0.75. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar aliran pendidikan Universiti Awam secara amnya tetap kekalkan jati diri bahasa Melayu mereka. Tahap penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berada pada tahap masih kekal jati diri. Pelajar UM paling kurang tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berbanding pelajar Universiti awam yang lain. Pelajar USM pula merupakan pelajar yang paling tinggi tahap jati diri Bahasa Melayu dalam ketiga-tiga aspek yang dikaji. Implikasi kajian ini adalah penekanan kepada penguasaan lisan dan tulisan bahasa Inggeris sedikit oleh pihak universiti sedikit sebanyak mempengaruhi tahap jati diri Bahasa Melayu dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam ini.
first_indexed 2024-03-06T04:14:40Z
format Article
id ukm.eprints-10411
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:14:40Z
publishDate 2017
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-104112017-05-29T00:52:10Z http://journalarticle.ukm.my/10411/ Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd. Mahzan Awang, Chew, Fong Peng Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap jati diri Bahasa Melayu dalam kalangan 1000 orang pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Secara khsusus, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu pelajar aliran pendidikan tersebut. Setiap Universiti Awam diambil 200 orang sebagai responden kajian. Responden tersebut dipilih secara rawak mudah yang sedang melanjutkan pengajian dalam pelbagai program pendidikan di UKM, UPM, UM, USM dan UTM. Instrumen soal selidik digunakan untuk pengumpulan data. Instrumen dibangunkan oleh pengkaji yang mempunyai tahap kesahan dan kebolehpecayaan yang tinggi, iaitu 0.75. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar aliran pendidikan Universiti Awam secara amnya tetap kekalkan jati diri bahasa Melayu mereka. Tahap penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berada pada tahap masih kekal jati diri. Pelajar UM paling kurang tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berbanding pelajar Universiti awam yang lain. Pelajar USM pula merupakan pelajar yang paling tinggi tahap jati diri Bahasa Melayu dalam ketiga-tiga aspek yang dikaji. Implikasi kajian ini adalah penekanan kepada penguasaan lisan dan tulisan bahasa Inggeris sedikit oleh pihak universiti sedikit sebanyak mempengaruhi tahap jati diri Bahasa Melayu dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam ini. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10411/1/130-250-1-SM.pdf Zamri Mahamod, and Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, and Mohd. Mahzan Awang, and Chew, Fong Peng (2017) Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (1). pp. 34-43. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/43
spellingShingle Zamri Mahamod,
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff,
Mohd. Mahzan Awang,
Chew, Fong Peng
Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_full Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_fullStr Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_full_unstemmed Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_short Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
title_sort tahap pemahaman penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan universiti awam
url http://journalarticle.ukm.my/10411/1/130-250-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT zamrimahamod tahappemahamanpenghayatandanpengamalanjatidiribahasamelayudalamkalanganpelajaraliranpendidikanuniversitiawam
AT nikmohdrahiminikyusoff tahappemahamanpenghayatandanpengamalanjatidiribahasamelayudalamkalanganpelajaraliranpendidikanuniversitiawam
AT mohdmahzanawang tahappemahamanpenghayatandanpengamalanjatidiribahasamelayudalamkalanganpelajaraliranpendidikanuniversitiawam
AT chewfongpeng tahappemahamanpenghayatandanpengamalanjatidiribahasamelayudalamkalanganpelajaraliranpendidikanuniversitiawam