Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online

Kempen pilihan raya Presiden Amerika Syarikat telah mengundang perhatian banyak organisasi media tempatan dan antarabangsa yang membuat liputan. Setiap berita dan kenyataan yang melibatkan calon dari Parti Republikan, Donald Trump dilihat banyak mengetengahkan isu-isu kontroversi yang berjaya mencur...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Shahrul Nazmi Sannusi, Nawwar Aqilah Mohd Fauzi
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10558/1/16709-49410-2-PB.pdf
_version_ 1796931251769180160
author Shahrul Nazmi Sannusi,
Nawwar Aqilah Mohd Fauzi,
author_facet Shahrul Nazmi Sannusi,
Nawwar Aqilah Mohd Fauzi,
author_sort Shahrul Nazmi Sannusi,
collection UKM
description Kempen pilihan raya Presiden Amerika Syarikat telah mengundang perhatian banyak organisasi media tempatan dan antarabangsa yang membuat liputan. Setiap berita dan kenyataan yang melibatkan calon dari Parti Republikan, Donald Trump dilihat banyak mengetengahkan isu-isu kontroversi yang berjaya mencuri perhatian media. Sehubungan itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti bentuk kandungan berita dalam dua buah media berbahasa Melayu iaitu Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online sepanjang tempoh bermula November 2015 sehingga November 2016. Teori Penetapan Agenda digunakan dalam kajian ini bagi melihat bagaimanakah bentuk agenda agensi berita yang dikaji. Metodologi yang digunakan adalah kaedah analisis kandungan kuantitatif serta kualitatif bagi menganalisis kekerapan berita yang diterbitkan serta menganalisis mesej atau bentuk teks berita secara mendalam. Hasil kajian ini mendapati bahawa berita yang disiarkan dalam Astro Awani Online banyak mengetengahkan berita yang berunsur mengkritik calon Republican ini. Manakala akhbar Utusan Malaysia Online pula banyak melaporkan agenda awam seperti mengetengahkan pendapat orang ramai terhadap kempen ini. Implikasi daripada kajian ini menunjukkan kedua-dua akhbar di Malaysia ini menetapkan agenda berbeza terhadap isu-isu yang diketengahkan walaupun kedua-dua agensi berita ini dimiliki oleh parti politik pro kerajaan.
first_indexed 2024-03-06T04:15:14Z
format Article
id ukm.eprints-10558
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:15:14Z
publishDate 2017
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-105582017-07-12T00:07:14Z http://journalarticle.ukm.my/10558/ Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online Shahrul Nazmi Sannusi, Nawwar Aqilah Mohd Fauzi, Kempen pilihan raya Presiden Amerika Syarikat telah mengundang perhatian banyak organisasi media tempatan dan antarabangsa yang membuat liputan. Setiap berita dan kenyataan yang melibatkan calon dari Parti Republikan, Donald Trump dilihat banyak mengetengahkan isu-isu kontroversi yang berjaya mencuri perhatian media. Sehubungan itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti bentuk kandungan berita dalam dua buah media berbahasa Melayu iaitu Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online sepanjang tempoh bermula November 2015 sehingga November 2016. Teori Penetapan Agenda digunakan dalam kajian ini bagi melihat bagaimanakah bentuk agenda agensi berita yang dikaji. Metodologi yang digunakan adalah kaedah analisis kandungan kuantitatif serta kualitatif bagi menganalisis kekerapan berita yang diterbitkan serta menganalisis mesej atau bentuk teks berita secara mendalam. Hasil kajian ini mendapati bahawa berita yang disiarkan dalam Astro Awani Online banyak mengetengahkan berita yang berunsur mengkritik calon Republican ini. Manakala akhbar Utusan Malaysia Online pula banyak melaporkan agenda awam seperti mengetengahkan pendapat orang ramai terhadap kempen ini. Implikasi daripada kajian ini menunjukkan kedua-dua akhbar di Malaysia ini menetapkan agenda berbeza terhadap isu-isu yang diketengahkan walaupun kedua-dua agensi berita ini dimiliki oleh parti politik pro kerajaan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10558/1/16709-49410-2-PB.pdf Shahrul Nazmi Sannusi, and Nawwar Aqilah Mohd Fauzi, (2017) Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 33 (1). pp. 460-474. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/901
spellingShingle Shahrul Nazmi Sannusi,
Nawwar Aqilah Mohd Fauzi,
Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online
title Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online
title_full Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online
title_fullStr Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online
title_full_unstemmed Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online
title_short Analisis berita kempen calon pilihanraya Presiden Donald Trump: kajian terhadap Utusan Malaysia Online dan Astro Awani Online
title_sort analisis berita kempen calon pilihanraya presiden donald trump kajian terhadap utusan malaysia online dan astro awani online
url http://journalarticle.ukm.my/10558/1/16709-49410-2-PB.pdf
work_keys_str_mv AT shahrulnazmisannusi analisisberitakempencalonpilihanrayapresidendonaldtrumpkajianterhadaputusanmalaysiaonlinedanastroawanionline
AT nawwaraqilahmohdfauzi analisisberitakempencalonpilihanrayapresidendonaldtrumpkajianterhadaputusanmalaysiaonlinedanastroawanionline