Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin

Kajian ini bertujuan untuk meneliti persepsi dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith, persepsi mereka terhadap metode pengajian dan mengamati masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pengajian hadith. Kepentingan kajian ini adalah untuk mendedahkan bentuk pelaksanaan pengajian hadith dan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nur Syahadah Mohamed, Mohd Akil Muhamed Ali
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10762/1/16925-53164-1-PB.pdf
_version_ 1796931304162328576
author Nur Syahadah Mohamed,
Mohd Akil Muhamed Ali,
author_facet Nur Syahadah Mohamed,
Mohd Akil Muhamed Ali,
author_sort Nur Syahadah Mohamed,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan untuk meneliti persepsi dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith, persepsi mereka terhadap metode pengajian dan mengamati masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pengajian hadith. Kepentingan kajian ini adalah untuk mendedahkan bentuk pelaksanaan pengajian hadith dan metode yang digunakan dalam pembelajaran. Kajian ini dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA,) Kuala Terengganu dengan penglibatan seramai 123 orang pelajar peringkat diploma di Fakulti Kontemporari Islam (FKI) meliputi jabatan yang berlainan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif yang berbentuk soal selidik. Data dianalisis secara secara deskriptif untuk mengenal pasti sistem pengajian hadith dalam kalangan pelajar UniSZA. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan item soal selidik adalah tinggi, iaitu 0.802. Hasil kajian mendapati tahap kefahaman dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith ialah sebanyak 4.23 dan min tahap persepsi pelajar terhadap metodologi pensyarah dalam pengajian hadith ialah sebanyak 4.09. Hasil kajian ini turut menunjukkan pensyarah menggunakan kepelbagaian metode pengajaran seperti kuliah, tutorial, perbincangan di dalam kelas dan penggunaan alat bantu mengajar. Bagi memastikan para pelajar dapat menguasai ilmu hadith dengan sebaik mungkin, kajian ini turut mengemukakan beberapa cadangan yang boleh dimanfaatkan oleh pihak-pihak tertentu.
first_indexed 2024-03-06T04:16:01Z
format Article
id ukm.eprints-10762
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:16:01Z
publishDate 2016
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-107622017-10-09T09:37:33Z http://journalarticle.ukm.my/10762/ Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin Nur Syahadah Mohamed, Mohd Akil Muhamed Ali, Kajian ini bertujuan untuk meneliti persepsi dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith, persepsi mereka terhadap metode pengajian dan mengamati masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pengajian hadith. Kepentingan kajian ini adalah untuk mendedahkan bentuk pelaksanaan pengajian hadith dan metode yang digunakan dalam pembelajaran. Kajian ini dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA,) Kuala Terengganu dengan penglibatan seramai 123 orang pelajar peringkat diploma di Fakulti Kontemporari Islam (FKI) meliputi jabatan yang berlainan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif yang berbentuk soal selidik. Data dianalisis secara secara deskriptif untuk mengenal pasti sistem pengajian hadith dalam kalangan pelajar UniSZA. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan item soal selidik adalah tinggi, iaitu 0.802. Hasil kajian mendapati tahap kefahaman dan pengetahuan pelajar terhadap pengajian hadith ialah sebanyak 4.23 dan min tahap persepsi pelajar terhadap metodologi pensyarah dalam pengajian hadith ialah sebanyak 4.09. Hasil kajian ini turut menunjukkan pensyarah menggunakan kepelbagaian metode pengajaran seperti kuliah, tutorial, perbincangan di dalam kelas dan penggunaan alat bantu mengajar. Bagi memastikan para pelajar dapat menguasai ilmu hadith dengan sebaik mungkin, kajian ini turut mengemukakan beberapa cadangan yang boleh dimanfaatkan oleh pihak-pihak tertentu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10762/1/16925-53164-1-PB.pdf Nur Syahadah Mohamed, and Mohd Akil Muhamed Ali, (2016) Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin. Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 38 (2). pp. 155-163. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/896
spellingShingle Nur Syahadah Mohamed,
Mohd Akil Muhamed Ali,
Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_full Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_fullStr Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_short Tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap Pengajian Hadith di Universiti Sultan Zainal Abidin
title_sort tahap pengetahuan dan persepsi pelajar terhadap pengajian hadith di universiti sultan zainal abidin
url http://journalarticle.ukm.my/10762/1/16925-53164-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT nursyahadahmohamed tahappengetahuandanpersepsipelajarterhadappengajianhadithdiuniversitisultanzainalabidin
AT mohdakilmuhamedali tahappengetahuandanpersepsipelajarterhadappengajianhadithdiuniversitisultanzainalabidin