Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk menganalisispandanganpelajar perakaunan tahun akhirterhadap kurikulum pendidikan perakaunan dalam menyediakanmerekadengan ilmu dan kemahiran profesional yang mencukupi untuk menghadapi persekitaran kerjaya dengan jayanya. Kajian kuantitatif ini menggunakan soal selidik unt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noor Lela Ahmad, Khalid Ismail, Norizan Saad
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10857/1/Noor-Lela.pdf
_version_ 1796931326824153088
author Noor Lela Ahmad,
Khalid Ismail,
Norizan Saad,
author_facet Noor Lela Ahmad,
Khalid Ismail,
Norizan Saad,
author_sort Noor Lela Ahmad,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan untuk menganalisispandanganpelajar perakaunan tahun akhirterhadap kurikulum pendidikan perakaunan dalam menyediakanmerekadengan ilmu dan kemahiran profesional yang mencukupi untuk menghadapi persekitaran kerjaya dengan jayanya. Kajian kuantitatif ini menggunakan soal selidik untuk mengumpul data daripada 150 orang pelajar perakaunan tahun akhir di tiga buah institusi pengajian tinggi awam. Pemilihan sampel adalah berdasarkan persampelan rawak mudah yang diedarkan di tiga buah fakulti dari universiti yang menawarkan program perakaunan. Dapatan kajian dianalisis menerusi analisis min, peratus, frekuensi dan ujian-t. Penemuan kajian mendapati terdapat kurang integrasi antara kursus-kursus yang ditawarkan dalam kurikulum, perlunya penambahan kursus baru yang lebih menekankan penguasaan kemahiran professional serta perlunya pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang digunapakai ditambahbaik yang memberi penekanan kepada pembangunan kemahiran pelajar. Kajian juga menunjukkan bahawa kemahiran intelektual dan kemahiran personal dianggap paling penting kepada graduan sebagai persediaan dalam kerjaya mereka. Oleh itu, penambahbaikan perlu dilakukan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan, penguasaan kemahiran profesional perlu ditekankan supaya IPTA dapat melahirkan tenaga kerja yang berkualiti dan cemerlang.
first_indexed 2024-03-06T04:16:21Z
format Article
id ukm.eprints-10857
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:16:21Z
publishDate 2015
publisher Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-108572017-10-13T00:00:07Z http://journalarticle.ukm.my/10857/ Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia Noor Lela Ahmad, Khalid Ismail, Norizan Saad, Kajian ini bertujuan untuk menganalisispandanganpelajar perakaunan tahun akhirterhadap kurikulum pendidikan perakaunan dalam menyediakanmerekadengan ilmu dan kemahiran profesional yang mencukupi untuk menghadapi persekitaran kerjaya dengan jayanya. Kajian kuantitatif ini menggunakan soal selidik untuk mengumpul data daripada 150 orang pelajar perakaunan tahun akhir di tiga buah institusi pengajian tinggi awam. Pemilihan sampel adalah berdasarkan persampelan rawak mudah yang diedarkan di tiga buah fakulti dari universiti yang menawarkan program perakaunan. Dapatan kajian dianalisis menerusi analisis min, peratus, frekuensi dan ujian-t. Penemuan kajian mendapati terdapat kurang integrasi antara kursus-kursus yang ditawarkan dalam kurikulum, perlunya penambahan kursus baru yang lebih menekankan penguasaan kemahiran professional serta perlunya pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang digunapakai ditambahbaik yang memberi penekanan kepada pembangunan kemahiran pelajar. Kajian juga menunjukkan bahawa kemahiran intelektual dan kemahiran personal dianggap paling penting kepada graduan sebagai persediaan dalam kerjaya mereka. Oleh itu, penambahbaikan perlu dilakukan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan, penguasaan kemahiran profesional perlu ditekankan supaya IPTA dapat melahirkan tenaga kerja yang berkualiti dan cemerlang. Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10857/1/Noor-Lela.pdf Noor Lela Ahmad, and Khalid Ismail, and Norizan Saad, (2015) Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 18 (1). pp. 35-44. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-1/
spellingShingle Noor Lela Ahmad,
Khalid Ismail,
Norizan Saad,
Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia
title Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia
title_full Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia
title_fullStr Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia
title_full_unstemmed Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia
title_short Jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam Malaysia
title_sort jangkaan pelajar perakaunan terhadap kurikulum pendidikan perakaunan di institusi pengajian tinggi awam malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/10857/1/Noor-Lela.pdf
work_keys_str_mv AT noorlelaahmad jangkaanpelajarperakaunanterhadapkurikulumpendidikanperakaunandiinstitusipengajiantinggiawammalaysia
AT khalidismail jangkaanpelajarperakaunanterhadapkurikulumpendidikanperakaunandiinstitusipengajiantinggiawammalaysia
AT norizansaad jangkaanpelajarperakaunanterhadapkurikulumpendidikanperakaunandiinstitusipengajiantinggiawammalaysia