Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti

Pengurusan risiko adalah sangat penting dalam memastikan program kokurikulum di universiti mencapai peranannya iaitu sebagai pelengkap kepada kurikulum akademik dalam melahirkan graduan yang seimbang dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek. Kajian ini melihat bagaimana pengaplikasian kaedah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rubayah Yakob, Hawati Janor, Intan Syafikaz Jamaludin, Hendon Redzuan
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10877/1/Artikel-1_RUBAYAH-YAKOB_FEP.pdf
_version_ 1796931330774138880
author Rubayah Yakob,
Hawati Janor,
Intan Syafikaz Jamaludin,
Hendon Redzuan,
author_facet Rubayah Yakob,
Hawati Janor,
Intan Syafikaz Jamaludin,
Hendon Redzuan,
author_sort Rubayah Yakob,
collection UKM
description Pengurusan risiko adalah sangat penting dalam memastikan program kokurikulum di universiti mencapai peranannya iaitu sebagai pelengkap kepada kurikulum akademik dalam melahirkan graduan yang seimbang dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek. Kajian ini melihat bagaimana pengaplikasian kaedah Struktur Pengagihan Risiko (SPR) iaitu satu kaedah yang mengenalpasti, menaraf dan menentukan faktor risiko bagi program kokurikulum di institusi pengajian tinggi khususnya di UKM. Ianya dilakukan melalui dua peringkat yang bermula dengan menstrukturkan risiko program berdasarkan SPR seterusnya menaraf atau mengkelaskan tahap risiko terbabit. Hasil kajian mendapati bahawa SPR bagi program kokurikulum di UKM boleh dibahagikan kepada dua peringkat iaitu pertama: sumber risiko bagi program tersebut boleh dilihat berdasarkan fasa-fasa kitaran hayat program tersebut. Terdapat 9 sumber risiko yang telah dikenalpasti iaitu perancangan, rekabentuk, maklumbalas, lokasi, tenaga kerja, kewangan, pengurusan, faktor luar kawal dan kebolehlaksanaan program. Seterusnya, peringkat kedua merujuk kepada risiko yang lebih terperinci yang berpunca daripada setiap sumber risiko dalam peringkat pertama. Secara keseluruhan, terdapat 41 jenis risiko program yang telah dikenalpasti di peringkat kedua. 17 daripada risiko ini dikategorikan sebagai kritikal yang kebanyakannya meliputi aspek kewangan, manakala 24 risiko berada pada tahap sederhana kritikal yang banyak melibatkan fasa projek and fasa maklumbalas. Implikasinya semua risiko yang berada pada tahap kritikal merupakan risiko yang perlu diberi perhatian yang lebih berbanding risiko lain kerana pengabaian terhadapnya boleh menyebabkan kegagalan projek yang serius. Dari segi keutamaan risiko pula, kajian ini mendapati bahawa risiko yang berkaitan dengan kewangan merupakan risiko yang perlu diberikan perhatian utama dalam memastikan kejayaan program kokurikulum di UKM. Sebaliknya, risiko cuaca, risiko bencana alam dan risiko alam sekitar merupakan antara risiko yang kurang penting. Walau bagaimanapun, pengabaian risiko-risiko ini secara total mampu menjejaskan kelancaran program yang dilaksanakan. Faedah yang diperolehi hasil daripada pengaplikasian SPR ini ialah ia akan menjadi senarai semak kepada pelajar tentang risiko yang bakal dihadapi oleh mereka sepanjang melaksanakan program kokurikulum. Di samping itu, dengan bantuan SPR, para pelajar boleh bersedia dengan pelan-pelan alternatif bagi meminimumkan kesan akibat daripada risiko tertentu dan sekaligus meningkatkan peluang kejayaan program yang dilakukan dari segi skop, jadual dan belanjawan.
first_indexed 2024-03-06T04:16:25Z
format Article
id ukm.eprints-10877
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:16:25Z
publishDate 2016
publisher Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-108772017-10-24T12:14:50Z http://journalarticle.ukm.my/10877/ Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti Rubayah Yakob, Hawati Janor, Intan Syafikaz Jamaludin, Hendon Redzuan, Pengurusan risiko adalah sangat penting dalam memastikan program kokurikulum di universiti mencapai peranannya iaitu sebagai pelengkap kepada kurikulum akademik dalam melahirkan graduan yang seimbang dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek. Kajian ini melihat bagaimana pengaplikasian kaedah Struktur Pengagihan Risiko (SPR) iaitu satu kaedah yang mengenalpasti, menaraf dan menentukan faktor risiko bagi program kokurikulum di institusi pengajian tinggi khususnya di UKM. Ianya dilakukan melalui dua peringkat yang bermula dengan menstrukturkan risiko program berdasarkan SPR seterusnya menaraf atau mengkelaskan tahap risiko terbabit. Hasil kajian mendapati bahawa SPR bagi program kokurikulum di UKM boleh dibahagikan kepada dua peringkat iaitu pertama: sumber risiko bagi program tersebut boleh dilihat berdasarkan fasa-fasa kitaran hayat program tersebut. Terdapat 9 sumber risiko yang telah dikenalpasti iaitu perancangan, rekabentuk, maklumbalas, lokasi, tenaga kerja, kewangan, pengurusan, faktor luar kawal dan kebolehlaksanaan program. Seterusnya, peringkat kedua merujuk kepada risiko yang lebih terperinci yang berpunca daripada setiap sumber risiko dalam peringkat pertama. Secara keseluruhan, terdapat 41 jenis risiko program yang telah dikenalpasti di peringkat kedua. 17 daripada risiko ini dikategorikan sebagai kritikal yang kebanyakannya meliputi aspek kewangan, manakala 24 risiko berada pada tahap sederhana kritikal yang banyak melibatkan fasa projek and fasa maklumbalas. Implikasinya semua risiko yang berada pada tahap kritikal merupakan risiko yang perlu diberi perhatian yang lebih berbanding risiko lain kerana pengabaian terhadapnya boleh menyebabkan kegagalan projek yang serius. Dari segi keutamaan risiko pula, kajian ini mendapati bahawa risiko yang berkaitan dengan kewangan merupakan risiko yang perlu diberikan perhatian utama dalam memastikan kejayaan program kokurikulum di UKM. Sebaliknya, risiko cuaca, risiko bencana alam dan risiko alam sekitar merupakan antara risiko yang kurang penting. Walau bagaimanapun, pengabaian risiko-risiko ini secara total mampu menjejaskan kelancaran program yang dilaksanakan. Faedah yang diperolehi hasil daripada pengaplikasian SPR ini ialah ia akan menjadi senarai semak kepada pelajar tentang risiko yang bakal dihadapi oleh mereka sepanjang melaksanakan program kokurikulum. Di samping itu, dengan bantuan SPR, para pelajar boleh bersedia dengan pelan-pelan alternatif bagi meminimumkan kesan akibat daripada risiko tertentu dan sekaligus meningkatkan peluang kejayaan program yang dilakukan dari segi skop, jadual dan belanjawan. Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10877/1/Artikel-1_RUBAYAH-YAKOB_FEP.pdf Rubayah Yakob, and Hawati Janor, and Intan Syafikaz Jamaludin, and Hendon Redzuan, (2016) Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti. Jurnal Personalia Pelajar, 19 (1). pp. 1-10. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/
spellingShingle Rubayah Yakob,
Hawati Janor,
Intan Syafikaz Jamaludin,
Hendon Redzuan,
Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti
title Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti
title_full Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti
title_fullStr Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti
title_full_unstemmed Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti
title_short Mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti
title_sort mengaplikasi struktur pengagihan risiko dalam program kokurikulum universiti
url http://journalarticle.ukm.my/10877/1/Artikel-1_RUBAYAH-YAKOB_FEP.pdf
work_keys_str_mv AT rubayahyakob mengaplikasistrukturpengagihanrisikodalamprogramkokurikulumuniversiti
AT hawatijanor mengaplikasistrukturpengagihanrisikodalamprogramkokurikulumuniversiti
AT intansyafikazjamaludin mengaplikasistrukturpengagihanrisikodalamprogramkokurikulumuniversiti
AT hendonredzuan mengaplikasistrukturpengagihanrisikodalamprogramkokurikulumuniversiti