Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu

Filem seram kontemporari Melayu menggunakan susuk sebagai satu elemen seram. Disebabkan populariti penggunaan susuk ini di kalangan masyarakat Melayu, pengamalan pemakaian susuk ini telah diangkat sebagai salah satu subjek dalam naratif filem-filem seram kontemporari Melayu. Susuk didefinisikan seba...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azlina Asaari, Jamaluddin Aziz, Sabariah Mohamed Salleh
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11414/1/19274-59667-4-PB.pdf
_version_ 1796931474274910208
author Azlina Asaari,
Jamaluddin Aziz,
Sabariah Mohamed Salleh,
author_facet Azlina Asaari,
Jamaluddin Aziz,
Sabariah Mohamed Salleh,
author_sort Azlina Asaari,
collection UKM
description Filem seram kontemporari Melayu menggunakan susuk sebagai satu elemen seram. Disebabkan populariti penggunaan susuk ini di kalangan masyarakat Melayu, pengamalan pemakaian susuk ini telah diangkat sebagai salah satu subjek dalam naratif filem-filem seram kontemporari Melayu. Susuk didefinisikan sebagai bendasing yang dimasukkan ke dalam tubuh badan sama ada dengan menggunakan mantera dan bagi pelbagai tujuan. Pelbagai kajian telah dibuat berkenaan watak wanita dalam filem seram di Malaysia, namun masih kurang yang menekankan kepada hubungan watak wanita dan susuk. Justeru, artikel ini meneliti watak wanita dan susuk dalam dua filem seram kontemporari Melayu iaitu filem Susuk (2008) arahan Amir Muhammad dan Naeim Ghalili dan filem Sumpahan Kum Kum (2012) arahan Ismail Bob Hashim. Dengan menggunakan konsep abjection dari teori psikoanalisis feminisme yang diketengahkan oleh Julia Kristeva (1982), kaedah analisis tekstual diguna pakai untuk mencari makna dan ideologi yang lahir dari pembinaan hubungan antara wanita, susuk dan genre filem seram. Analisis dibahagikan kepada dua iaitu watak dan perwatakan dan teknik perfileman. Analisis mendapati kedua-dua filem ini mampu mencabar ideologi patriarki yang menetapkan semua perkara di dalam dunia ini adalah stabil dan perlu distabilkan. Maka dengan adanya susuk, ia memberi ruang kepada wanita untuk mengganggu-gugat kestabilan sistem patriaki ini. Susuk dan watak wanita dalam filem-filem seram ini membuktikan bahawa ideologi dominan patriarki tidak sestabil seperti yang dikatakan.
first_indexed 2024-03-06T04:18:31Z
format Article
id ukm.eprints-11414
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:18:31Z
publishDate 2017
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-114142018-02-23T10:33:41Z http://journalarticle.ukm.my/11414/ Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu Azlina Asaari, Jamaluddin Aziz, Sabariah Mohamed Salleh, Filem seram kontemporari Melayu menggunakan susuk sebagai satu elemen seram. Disebabkan populariti penggunaan susuk ini di kalangan masyarakat Melayu, pengamalan pemakaian susuk ini telah diangkat sebagai salah satu subjek dalam naratif filem-filem seram kontemporari Melayu. Susuk didefinisikan sebagai bendasing yang dimasukkan ke dalam tubuh badan sama ada dengan menggunakan mantera dan bagi pelbagai tujuan. Pelbagai kajian telah dibuat berkenaan watak wanita dalam filem seram di Malaysia, namun masih kurang yang menekankan kepada hubungan watak wanita dan susuk. Justeru, artikel ini meneliti watak wanita dan susuk dalam dua filem seram kontemporari Melayu iaitu filem Susuk (2008) arahan Amir Muhammad dan Naeim Ghalili dan filem Sumpahan Kum Kum (2012) arahan Ismail Bob Hashim. Dengan menggunakan konsep abjection dari teori psikoanalisis feminisme yang diketengahkan oleh Julia Kristeva (1982), kaedah analisis tekstual diguna pakai untuk mencari makna dan ideologi yang lahir dari pembinaan hubungan antara wanita, susuk dan genre filem seram. Analisis dibahagikan kepada dua iaitu watak dan perwatakan dan teknik perfileman. Analisis mendapati kedua-dua filem ini mampu mencabar ideologi patriarki yang menetapkan semua perkara di dalam dunia ini adalah stabil dan perlu distabilkan. Maka dengan adanya susuk, ia memberi ruang kepada wanita untuk mengganggu-gugat kestabilan sistem patriaki ini. Susuk dan watak wanita dalam filem-filem seram ini membuktikan bahawa ideologi dominan patriarki tidak sestabil seperti yang dikatakan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11414/1/19274-59667-4-PB.pdf Azlina Asaari, and Jamaluddin Aziz, and Sabariah Mohamed Salleh, (2017) Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 33 (3). pp. 70-88. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1002
spellingShingle Azlina Asaari,
Jamaluddin Aziz,
Sabariah Mohamed Salleh,
Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu
title Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu
title_full Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu
title_fullStr Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu
title_full_unstemmed Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu
title_short Susuk, wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari Melayu
title_sort susuk wanita dan abjection dalam filem seram kontemporari melayu
url http://journalarticle.ukm.my/11414/1/19274-59667-4-PB.pdf
work_keys_str_mv AT azlinaasaari susukwanitadanabjectiondalamfilemseramkontemporarimelayu
AT jamaluddinaziz susukwanitadanabjectiondalamfilemseramkontemporarimelayu
AT sabariahmohamedsalleh susukwanitadanabjectiondalamfilemseramkontemporarimelayu