Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif

Kertas kerja ini membincangkan kepelbagaian strategi yang digunakan oleh pelajar dalam mempelajari tulisan asas bahasa Jepun iaitu Hiragana di peringkat asas. Sebagaimana yang diketahui umum, bahasa Jepun mempunyai 3 sistem tulisan iaitu tulisan Hiragana merupakan tulisan paling asas dan diikuti den...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Roswati Abdul Rashid, Radhiah Ismail, Noor Haslina Mohamad Akhir
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, FSSK, UKM 2007
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/1169/1/9_Kepelbagaian%2520Strategi%2520Pembelajaran_roswati%2520latest%2520edition.pdf
_version_ 1796914383893299200
author Roswati Abdul Rashid,
Radhiah Ismail,
Noor Haslina Mohamad Akhir,
author_facet Roswati Abdul Rashid,
Radhiah Ismail,
Noor Haslina Mohamad Akhir,
author_sort Roswati Abdul Rashid,
collection UKM
description Kertas kerja ini membincangkan kepelbagaian strategi yang digunakan oleh pelajar dalam mempelajari tulisan asas bahasa Jepun iaitu Hiragana di peringkat asas. Sebagaimana yang diketahui umum, bahasa Jepun mempunyai 3 sistem tulisan iaitu tulisan Hiragana merupakan tulisan paling asas dan diikuti dengan tulisan Katakana dan Kanji. Kajian terkini dalam penyelidikan bahasa Jepun di Malaysia lebih berfokuskan kepada aspek penulisan karangan, pemahaman, tatabahasa, komunikasi dan fonologi. Kajian yang mengkaji bagaimana pelajar belajar dan menguasai tulisan bahasa Jepun masih lagi tiada (Senarai tesis Universiti Malaya). Justeru itu, kajian ini ingin mengenal pasti apakah strategi pembelajaran yang digunakan oleh pelajar ketika belajar tulisan Hiragana semasa di luar kelas. Sampel kajian adalah terdiri daripada 44 orang pelajar kursus Bahasa Jepun I, yang ditawarkan sebagai kursus elektif oleh Jabatan Bahasa dan Komunikasi, Fakulti Pengurusan dan Ekonomi, Universiti Malaysia Terengganu (UMT). Data kajian yang diperolehi mendapati bahawa dalam pembelajaran tulisan Hiragana, pelajar-pelajar UMT tidak hanya memberi penekanan pada pembelajaran sendiri malah pembelajaran melalui pengajaran pengajar juga dititikberatkan. Strategi yang memerlukan kerjasama daripada pengajar juga adalah di antara kedudukan yang teratas dalam kajian ini.
first_indexed 2024-03-06T03:41:44Z
format Article
id ukm.eprints-1169
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:41:44Z
publishDate 2007
publisher Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, FSSK, UKM
record_format dspace
spelling ukm.eprints-11692016-12-14T06:29:00Z http://journalarticle.ukm.my/1169/ Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif Roswati Abdul Rashid, Radhiah Ismail, Noor Haslina Mohamad Akhir, Kertas kerja ini membincangkan kepelbagaian strategi yang digunakan oleh pelajar dalam mempelajari tulisan asas bahasa Jepun iaitu Hiragana di peringkat asas. Sebagaimana yang diketahui umum, bahasa Jepun mempunyai 3 sistem tulisan iaitu tulisan Hiragana merupakan tulisan paling asas dan diikuti dengan tulisan Katakana dan Kanji. Kajian terkini dalam penyelidikan bahasa Jepun di Malaysia lebih berfokuskan kepada aspek penulisan karangan, pemahaman, tatabahasa, komunikasi dan fonologi. Kajian yang mengkaji bagaimana pelajar belajar dan menguasai tulisan bahasa Jepun masih lagi tiada (Senarai tesis Universiti Malaya). Justeru itu, kajian ini ingin mengenal pasti apakah strategi pembelajaran yang digunakan oleh pelajar ketika belajar tulisan Hiragana semasa di luar kelas. Sampel kajian adalah terdiri daripada 44 orang pelajar kursus Bahasa Jepun I, yang ditawarkan sebagai kursus elektif oleh Jabatan Bahasa dan Komunikasi, Fakulti Pengurusan dan Ekonomi, Universiti Malaysia Terengganu (UMT). Data kajian yang diperolehi mendapati bahawa dalam pembelajaran tulisan Hiragana, pelajar-pelajar UMT tidak hanya memberi penekanan pada pembelajaran sendiri malah pembelajaran melalui pengajaran pengajar juga dititikberatkan. Strategi yang memerlukan kerjasama daripada pengajar juga adalah di antara kedudukan yang teratas dalam kajian ini. Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, FSSK, UKM 2007 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/1169/1/9_Kepelbagaian%2520Strategi%2520Pembelajaran_roswati%2520latest%2520edition.pdf Roswati Abdul Rashid, and Radhiah Ismail, and Noor Haslina Mohamad Akhir, (2007) Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif. 3L; Language,Linguistics and Literature,The Southeast Asian Journal of English Language Studies., 13 . pp. 173-199. ISSN 0128-5157 http://www.ukm.my/~ppbl/3L/3LHome.html
spellingShingle Roswati Abdul Rashid,
Radhiah Ismail,
Noor Haslina Mohamad Akhir,
Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif
title Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif
title_full Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif
title_fullStr Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif
title_full_unstemmed Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif
title_short Kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas Bahasa Jepun (Hiragana): satu kajian deskriptif
title_sort kepelbagaian strategi pembelajaran tulisan asas bahasa jepun hiragana satu kajian deskriptif
url http://journalarticle.ukm.my/1169/1/9_Kepelbagaian%2520Strategi%2520Pembelajaran_roswati%2520latest%2520edition.pdf
work_keys_str_mv AT roswatiabdulrashid kepelbagaianstrategipembelajarantulisanasasbahasajepunhiraganasatukajiandeskriptif
AT radhiahismail kepelbagaianstrategipembelajarantulisanasasbahasajepunhiraganasatukajiandeskriptif
AT noorhaslinamohamadakhir kepelbagaianstrategipembelajarantulisanasasbahasajepunhiraganasatukajiandeskriptif