Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari

U-Wei Haji Saari menggunakan filem sebagai wadah komunikasinya untuk memaparkan isu dan budaya masyarakat Melayu. Setakat 2017, U-Wei telah menghasilkan enam buah filem antaranya, Perempuan, Isteri &… (1993), Black Widow-Wajah Ayu (1994), Jogho (1999), Kaki Bakar (2001), Buai Laju-laju (2004) da...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nur Azliza Mohd Nor, Nur Afifah Vanitha Abdullah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11906/1/22706-65544-1-SM.pdf
_version_ 1796931574973857792
author Nur Azliza Mohd Nor,
Nur Afifah Vanitha Abdullah,
author_facet Nur Azliza Mohd Nor,
Nur Afifah Vanitha Abdullah,
author_sort Nur Azliza Mohd Nor,
collection UKM
description U-Wei Haji Saari menggunakan filem sebagai wadah komunikasinya untuk memaparkan isu dan budaya masyarakat Melayu. Setakat 2017, U-Wei telah menghasilkan enam buah filem antaranya, Perempuan, Isteri &… (1993), Black Widow-Wajah Ayu (1994), Jogho (1999), Kaki Bakar (2001), Buai Laju-laju (2004) dan Hanyut (2012). Filem-filem arahan U-Wei telah menerima pengiktirafan di festival-festival filem di peringkat nasional dan antarabangsa. Setakat ini filem beliau adalah yang paling banyak diangkat menjadi subjek kajian dalam bidang pengajian filem Melayu. Penulisan terawal tentang filem U-Wei dihasilkan oleh Lawrence Quek yang bertajuk “P. I. & …? Bicaranya…” pada tahun 1993. Sementara, penulisan terkini berjudul “Korpus Ilmu Filem-filem Arahan U-Wei Haji Saari” diterbitkan pada tahun 2017 oleh Nur Azliza Mohd Nor dan Nur Afifah Vanitha. Di antara penulisan pertama dan terkini terdapat lebih sepuluh artikel lain yang turut mengangkat filem-filem U-Wei sebagai subjek perbincangan. Sehubungan itu, artikel ini bertujuan menjawab persoalan “apakah subjek, kerangka teori dan dapatan-dapatan kajian lepas tentang filem-filem arahan U-Wei?”. Dapatan artikel ini adalah terdapat pelbagai perspektif yang digunakan untuk membincangkan filem-filem U-Wei, dan imej wanita yang dipaparkan pengarah ini cenderung diberi tumpuan. Seiring dengan itu, teori feminisme lebih banyak diaplikasikan sebagai kerangka teori berbanding teori-teori lain. Justeru, dapatan pada artikel ini mampu menyediakan pengetahuan semasa tentang korpus ilmu yang sedia ada berkenaan filem-filem arahan U-Wei bagi sarjana filem Melayu khususnya dan para penyelidik pada masa hadapan.
first_indexed 2024-03-06T04:20:00Z
format Article
id ukm.eprints-11906
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:20:00Z
publishDate 2017
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-119062018-07-16T00:19:19Z http://journalarticle.ukm.my/11906/ Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari Nur Azliza Mohd Nor, Nur Afifah Vanitha Abdullah, U-Wei Haji Saari menggunakan filem sebagai wadah komunikasinya untuk memaparkan isu dan budaya masyarakat Melayu. Setakat 2017, U-Wei telah menghasilkan enam buah filem antaranya, Perempuan, Isteri &… (1993), Black Widow-Wajah Ayu (1994), Jogho (1999), Kaki Bakar (2001), Buai Laju-laju (2004) dan Hanyut (2012). Filem-filem arahan U-Wei telah menerima pengiktirafan di festival-festival filem di peringkat nasional dan antarabangsa. Setakat ini filem beliau adalah yang paling banyak diangkat menjadi subjek kajian dalam bidang pengajian filem Melayu. Penulisan terawal tentang filem U-Wei dihasilkan oleh Lawrence Quek yang bertajuk “P. I. & …? Bicaranya…” pada tahun 1993. Sementara, penulisan terkini berjudul “Korpus Ilmu Filem-filem Arahan U-Wei Haji Saari” diterbitkan pada tahun 2017 oleh Nur Azliza Mohd Nor dan Nur Afifah Vanitha. Di antara penulisan pertama dan terkini terdapat lebih sepuluh artikel lain yang turut mengangkat filem-filem U-Wei sebagai subjek perbincangan. Sehubungan itu, artikel ini bertujuan menjawab persoalan “apakah subjek, kerangka teori dan dapatan-dapatan kajian lepas tentang filem-filem arahan U-Wei?”. Dapatan artikel ini adalah terdapat pelbagai perspektif yang digunakan untuk membincangkan filem-filem U-Wei, dan imej wanita yang dipaparkan pengarah ini cenderung diberi tumpuan. Seiring dengan itu, teori feminisme lebih banyak diaplikasikan sebagai kerangka teori berbanding teori-teori lain. Justeru, dapatan pada artikel ini mampu menyediakan pengetahuan semasa tentang korpus ilmu yang sedia ada berkenaan filem-filem arahan U-Wei bagi sarjana filem Melayu khususnya dan para penyelidik pada masa hadapan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11906/1/22706-65544-1-SM.pdf Nur Azliza Mohd Nor, and Nur Afifah Vanitha Abdullah, (2017) Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari. Jurnal Melayu, Isu (Khas). pp. 304-317. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1060
spellingShingle Nur Azliza Mohd Nor,
Nur Afifah Vanitha Abdullah,
Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari
title Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari
title_full Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari
title_fullStr Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari
title_full_unstemmed Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari
title_short Filem sebagai wadah komunikasi: sorotan kajian lepas karya U-Wei Haji Saari
title_sort filem sebagai wadah komunikasi sorotan kajian lepas karya u wei haji saari
url http://journalarticle.ukm.my/11906/1/22706-65544-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT nurazlizamohdnor filemsebagaiwadahkomunikasisorotankajianlepaskaryauweihajisaari
AT nurafifahvanithaabdullah filemsebagaiwadahkomunikasisorotankajianlepaskaryauweihajisaari