Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan

Ketiadaan maklumat visual menyebabkan kanak-kanak yang mengalami masalah penglihatan mempelajari tingkah laku sosial menerusi deria yang lain. Maklumat audio, bau, rasa dan sentuhan yang diterima adalah sangat terbatas berbanding maklumat visual yang diterima oleh kanak-kanak tipikal. Kajian ini ber...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norshidah Mohamad Salleh, Manisah Mohd Ali, Khalim Zainal
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/12146/1/21604-76581-1-PB.pdf
_version_ 1796931624296775680
author Norshidah Mohamad Salleh,
Manisah Mohd Ali,
Khalim Zainal,
author_facet Norshidah Mohamad Salleh,
Manisah Mohd Ali,
Khalim Zainal,
author_sort Norshidah Mohamad Salleh,
collection UKM
description Ketiadaan maklumat visual menyebabkan kanak-kanak yang mengalami masalah penglihatan mempelajari tingkah laku sosial menerusi deria yang lain. Maklumat audio, bau, rasa dan sentuhan yang diterima adalah sangat terbatas berbanding maklumat visual yang diterima oleh kanak-kanak tipikal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penguasaan kemahiran sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan (MBPKKP). Tiga aspek kemahiran sosial peringkat asas yang dinilai ialah kemahiran bahasa badan, kemahiran komunikasi dan kemahiran bekerjasama. Kajian ini merupakan kajian deskriptif secara keratan rentas mengikut kumpulan umur sampel kajian. Pengumpulan data menggunakan borang soal selidik. Pemilihan sampel kajian untuk murid MBPKKP (n = 167) adalah secara pensampelan bertujuan dan murid tipikal (n=315) adalah secara rawak sitematik. Kajian dijalankan di enam buah sekolah yang menawarkan program pendidikan khas untuk MBPKKP di dua buah negeri. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penguasaan kemahiran tingkah laku sosial murid adalah bertambah dengan pertambahan usia bagi kedua-dua kumpulan MBPKKP dan murid tipikal. Namun terdapat perbezaan corak penguasaan kemahiran tingkah laku sosial antara MBPKKP dengan murid tipikal. MBPKKP menunjukkan tahap penguasaan yang paling rendah bagi kemahiran bahasa badan (min = 3.36) berbanding kemahiran komunikasi (min = 3.64) dan kemahiran bekerjasama (min = 3.66). Sementara murid tipikal menunjukkan penguasaan yang paling tinggi bagi kemahiran bahasa badan (min = 4.5). Walaupun kemahiran bahasa badan seperti tenungan mata dan ekspresi muka mudah dipelajari secara tidak sengaja melalui pemerhatian di dalam persekitaran, namun kemahiran tersebut sukar dikuasai oleh MBPKKP kerana ketidakupayaan untuk melihat dan meniru tingkah laku tersebut. Hasil kajian memberi implikasi terhadap keperluan latihan dan intervensi untuk meningkatkan kemahiran tingkah laku sosial MBPKKP.
first_indexed 2024-03-06T04:20:43Z
format Article
id ukm.eprints-12146
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:20:43Z
publishDate 2018
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-121462018-09-29T00:52:46Z http://journalarticle.ukm.my/12146/ Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan Norshidah Mohamad Salleh, Manisah Mohd Ali, Khalim Zainal, Ketiadaan maklumat visual menyebabkan kanak-kanak yang mengalami masalah penglihatan mempelajari tingkah laku sosial menerusi deria yang lain. Maklumat audio, bau, rasa dan sentuhan yang diterima adalah sangat terbatas berbanding maklumat visual yang diterima oleh kanak-kanak tipikal. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penguasaan kemahiran sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan (MBPKKP). Tiga aspek kemahiran sosial peringkat asas yang dinilai ialah kemahiran bahasa badan, kemahiran komunikasi dan kemahiran bekerjasama. Kajian ini merupakan kajian deskriptif secara keratan rentas mengikut kumpulan umur sampel kajian. Pengumpulan data menggunakan borang soal selidik. Pemilihan sampel kajian untuk murid MBPKKP (n = 167) adalah secara pensampelan bertujuan dan murid tipikal (n=315) adalah secara rawak sitematik. Kajian dijalankan di enam buah sekolah yang menawarkan program pendidikan khas untuk MBPKKP di dua buah negeri. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penguasaan kemahiran tingkah laku sosial murid adalah bertambah dengan pertambahan usia bagi kedua-dua kumpulan MBPKKP dan murid tipikal. Namun terdapat perbezaan corak penguasaan kemahiran tingkah laku sosial antara MBPKKP dengan murid tipikal. MBPKKP menunjukkan tahap penguasaan yang paling rendah bagi kemahiran bahasa badan (min = 3.36) berbanding kemahiran komunikasi (min = 3.64) dan kemahiran bekerjasama (min = 3.66). Sementara murid tipikal menunjukkan penguasaan yang paling tinggi bagi kemahiran bahasa badan (min = 4.5). Walaupun kemahiran bahasa badan seperti tenungan mata dan ekspresi muka mudah dipelajari secara tidak sengaja melalui pemerhatian di dalam persekitaran, namun kemahiran tersebut sukar dikuasai oleh MBPKKP kerana ketidakupayaan untuk melihat dan meniru tingkah laku tersebut. Hasil kajian memberi implikasi terhadap keperluan latihan dan intervensi untuk meningkatkan kemahiran tingkah laku sosial MBPKKP. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/12146/1/21604-76581-1-PB.pdf Norshidah Mohamad Salleh, and Manisah Mohd Ali, and Khalim Zainal, (2018) Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1). pp. 41-49. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1089
spellingShingle Norshidah Mohamad Salleh,
Manisah Mohd Ali,
Khalim Zainal,
Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan
title Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan
title_full Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan
title_fullStr Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan
title_full_unstemmed Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan
title_short Kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan
title_sort kemahiran tingkah laku sosial peringkat asas dalam kalangan murid berkeperluan pendidikan khas ketidakupayaan penglihatan
url http://journalarticle.ukm.my/12146/1/21604-76581-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT norshidahmohamadsalleh kemahirantingkahlakusosialperingkatasasdalamkalanganmuridberkeperluanpendidikankhasketidakupayaanpenglihatan
AT manisahmohdali kemahirantingkahlakusosialperingkatasasdalamkalanganmuridberkeperluanpendidikankhasketidakupayaanpenglihatan
AT khalimzainal kemahirantingkahlakusosialperingkatasasdalamkalanganmuridberkeperluanpendidikankhasketidakupayaanpenglihatan