Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit

Kajian ini bertujuan mengkaji kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Terdapat lima objektif utama dalam kajian ini iaitu untuk mengenalpasti perhubungan antara gaya komunikasi doktor yang terdiri daripada gaya berpusatkan pesakit, gaya hubungan dan gaya kawalan terhadap ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fauziah Ismail, Bahiyah Omar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13105/1/19461-85436-1-PB.pdf
_version_ 1796931805976199168
author Fauziah Ismail,
Bahiyah Omar,
author_facet Fauziah Ismail,
Bahiyah Omar,
author_sort Fauziah Ismail,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan mengkaji kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Terdapat lima objektif utama dalam kajian ini iaitu untuk mengenalpasti perhubungan antara gaya komunikasi doktor yang terdiri daripada gaya berpusatkan pesakit, gaya hubungan dan gaya kawalan terhadap kepuasan pesakit. Kedua, mengenalpasti pengaruh kemahiran teknikal doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Ketiga, untuk mengenalpasti pengaruh akses kepada perkhidmatan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Keempat, mengenalpasti pengaruh masa yang dihabiskan dengan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit dan yang kelima adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang meramal kepuasan pesakit. Kajian ini dijalankan terhadap pesakit luar yang mendapatkan perkhidmatan dan rawatan di klinik Hospital Seberang Jaya Pulau Pinang, yang merupakan salah sebuah hospital awam di Malaysia. Kaedah tinjauan dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan (purposive sampling) dilakukan untuk mendapatkan seramai 115 responden. Bagi tujuan penganalisisan, ujian Korelasi Pearson, Regresi Berganda dan Regresi Berganda Hirearki telah digunakan. Hasil keputusan ujian korelasi yang diperoleh menunjukkan gaya komunikasi berpusatkan pesakit, gaya hubungan, kemahiran teknikal dan akses kepada perkhidmatan doktor mempunyai hubungan yang signifikan dan positif dengan kepuasan pesakit. Walau bagaimanapun, hasil ujian Regresi Berganda menunjukkan bahawa gaya hubungan adalah peramal yang terbaik terhadap kepuasan pesakit diikuti dengan kemahiran teknikal. Dapatan data juga mendapati sumbangan yang besar daripada gaya komunikasi doktor dalam menerangkan kepuasan pesakit berbanding faktor lain yang terdiri daripada kemahiran teknikal doktor, akses kepada perkhidmatan doktor dan masa bersama doktor. Kajian ini menyumbang pada pembangunan perkhidmatan kesihatan di Malaysia.
first_indexed 2024-03-06T04:23:31Z
format Article
id ukm.eprints-13105
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:23:31Z
publishDate 2018
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-131052019-07-06T21:07:25Z http://journalarticle.ukm.my/13105/ Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit Fauziah Ismail, Bahiyah Omar, Kajian ini bertujuan mengkaji kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Terdapat lima objektif utama dalam kajian ini iaitu untuk mengenalpasti perhubungan antara gaya komunikasi doktor yang terdiri daripada gaya berpusatkan pesakit, gaya hubungan dan gaya kawalan terhadap kepuasan pesakit. Kedua, mengenalpasti pengaruh kemahiran teknikal doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Ketiga, untuk mengenalpasti pengaruh akses kepada perkhidmatan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Keempat, mengenalpasti pengaruh masa yang dihabiskan dengan doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit dan yang kelima adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang meramal kepuasan pesakit. Kajian ini dijalankan terhadap pesakit luar yang mendapatkan perkhidmatan dan rawatan di klinik Hospital Seberang Jaya Pulau Pinang, yang merupakan salah sebuah hospital awam di Malaysia. Kaedah tinjauan dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan (purposive sampling) dilakukan untuk mendapatkan seramai 115 responden. Bagi tujuan penganalisisan, ujian Korelasi Pearson, Regresi Berganda dan Regresi Berganda Hirearki telah digunakan. Hasil keputusan ujian korelasi yang diperoleh menunjukkan gaya komunikasi berpusatkan pesakit, gaya hubungan, kemahiran teknikal dan akses kepada perkhidmatan doktor mempunyai hubungan yang signifikan dan positif dengan kepuasan pesakit. Walau bagaimanapun, hasil ujian Regresi Berganda menunjukkan bahawa gaya hubungan adalah peramal yang terbaik terhadap kepuasan pesakit diikuti dengan kemahiran teknikal. Dapatan data juga mendapati sumbangan yang besar daripada gaya komunikasi doktor dalam menerangkan kepuasan pesakit berbanding faktor lain yang terdiri daripada kemahiran teknikal doktor, akses kepada perkhidmatan doktor dan masa bersama doktor. Kajian ini menyumbang pada pembangunan perkhidmatan kesihatan di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13105/1/19461-85436-1-PB.pdf Fauziah Ismail, and Bahiyah Omar, (2018) Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 34 (3). pp. 73-95. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1086
spellingShingle Fauziah Ismail,
Bahiyah Omar,
Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
title Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
title_full Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
title_fullStr Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
title_full_unstemmed Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
title_short Kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
title_sort kesan gaya komunikasi doktor perubatan terhadap kepuasan pesakit
url http://journalarticle.ukm.my/13105/1/19461-85436-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT fauziahismail kesangayakomunikasidoktorperubatanterhadapkepuasanpesakit
AT bahiyahomar kesangayakomunikasidoktorperubatanterhadapkepuasanpesakit