Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor

Sekolah tahfiz merupakan institusi yang mengkhususkan pendidikan kepada pelajar yang boleh menghafaz serta mengingati keseluruhan al-Quran. Aktiviti menghafaz al-Quran dengan teknik pengucapan berulang kali akan membantu meningkatkan keupayaan otak untuk memproses, mengingati maklumat dan membina me...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Rohi Ghazali, Abdussalam Mohamad, Farah Wahida Ibrahim, Normah Che Din, Nor Malia Abd Warif, Dzalani Harun, Mohd Jamil Mohd Rafaai, Faisal Ariffin, Asmariah Ahmad, Tava Shelan Nagapan, Ismarulyusda Ishak
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13459/1/32258-104280-1-PB.pdf
_version_ 1796931877770100736
author Ahmad Rohi Ghazali,
Abdussalam Mohamad,
Farah Wahida Ibrahim,
Normah Che Din,
Nor Malia Abd Warif,
Dzalani Harun,
Mohd Jamil Mohd Rafaai,
Faisal Ariffin,
Asmariah Ahmad,
Tava Shelan Nagapan,
Ismarulyusda Ishak,
author_facet Ahmad Rohi Ghazali,
Abdussalam Mohamad,
Farah Wahida Ibrahim,
Normah Che Din,
Nor Malia Abd Warif,
Dzalani Harun,
Mohd Jamil Mohd Rafaai,
Faisal Ariffin,
Asmariah Ahmad,
Tava Shelan Nagapan,
Ismarulyusda Ishak,
author_sort Ahmad Rohi Ghazali,
collection UKM
description Sekolah tahfiz merupakan institusi yang mengkhususkan pendidikan kepada pelajar yang boleh menghafaz serta mengingati keseluruhan al-Quran. Aktiviti menghafaz al-Quran dengan teknik pengucapan berulang kali akan membantu meningkatkan keupayaan otak untuk memproses, mengingati maklumat dan membina memori. Kehadiran logam berat akan memberi kesan kepada sistem saraf serta mengganggu fungsi sistem saraf pusat dan periferi di mana akan seterusnya menyebabkan berlakunya kecelaan fungsi mental dan kognitif. Keupayaan untuk belajar, mengingati atau menghafaz, penggunaan bahasa dan untuk memahami sesuatu akan terganggu serta mengurangkan IQ dan perhatian. Kajian keratan rentas telah dilakukan bagi mengukur dan mengenal pasti hubungan di antara tahap logam berat, hafazan al-Quran dan tahap kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar di sekolah tahfiz berbanding sekolah bukan tahfiz terpilih di Selangor. Kepekatan logam berat ditentukan melalui analisa sampel kuku dan rambut pelajar dengan menggunakan Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry (ICP-MS). Ujian kecerdasan Wechsler Adult Intelligence Scale Edisi Kedua (WASI-II) digunakan untuk mengukur IQ pelajar. Borang soal selidik yang digunakan untuk mengumpulkan data demografik dianalisa menggunakan SPSS versi 23.0. Berdasarkan ujian korelasi Pearson yang dilakukan, terdapat korelasi negatif yang sangat lemah tetapi signifikan antara logam mangan dalam sampel rambut dengan tahap hafazan al-Quran (r = -0.178, p = 0.017). Selain itu, terdapat korelasi positif yang lemah tetapi signifikan antara IQ dengan tahap hafazan al-Quran (r = 0.375, p = < 0.001). Kesimpulannya, semakin tinggi kepekatan logam mangan akan menyebabkan penurunan tahap hafazan al-Quran serta apabila semakin tinggi tahap hafazan al-Quran akan menyebabkan tahap kecerdasan (IQ) juga semakin meningkat.
first_indexed 2024-03-06T04:24:33Z
format Article
id ukm.eprints-13459
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:24:33Z
publishDate 2019
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-134592019-09-28T07:09:05Z http://journalarticle.ukm.my/13459/ Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor Ahmad Rohi Ghazali, Abdussalam Mohamad, Farah Wahida Ibrahim, Normah Che Din, Nor Malia Abd Warif, Dzalani Harun, Mohd Jamil Mohd Rafaai, Faisal Ariffin, Asmariah Ahmad, Tava Shelan Nagapan, Ismarulyusda Ishak, Sekolah tahfiz merupakan institusi yang mengkhususkan pendidikan kepada pelajar yang boleh menghafaz serta mengingati keseluruhan al-Quran. Aktiviti menghafaz al-Quran dengan teknik pengucapan berulang kali akan membantu meningkatkan keupayaan otak untuk memproses, mengingati maklumat dan membina memori. Kehadiran logam berat akan memberi kesan kepada sistem saraf serta mengganggu fungsi sistem saraf pusat dan periferi di mana akan seterusnya menyebabkan berlakunya kecelaan fungsi mental dan kognitif. Keupayaan untuk belajar, mengingati atau menghafaz, penggunaan bahasa dan untuk memahami sesuatu akan terganggu serta mengurangkan IQ dan perhatian. Kajian keratan rentas telah dilakukan bagi mengukur dan mengenal pasti hubungan di antara tahap logam berat, hafazan al-Quran dan tahap kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar di sekolah tahfiz berbanding sekolah bukan tahfiz terpilih di Selangor. Kepekatan logam berat ditentukan melalui analisa sampel kuku dan rambut pelajar dengan menggunakan Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry (ICP-MS). Ujian kecerdasan Wechsler Adult Intelligence Scale Edisi Kedua (WASI-II) digunakan untuk mengukur IQ pelajar. Borang soal selidik yang digunakan untuk mengumpulkan data demografik dianalisa menggunakan SPSS versi 23.0. Berdasarkan ujian korelasi Pearson yang dilakukan, terdapat korelasi negatif yang sangat lemah tetapi signifikan antara logam mangan dalam sampel rambut dengan tahap hafazan al-Quran (r = -0.178, p = 0.017). Selain itu, terdapat korelasi positif yang lemah tetapi signifikan antara IQ dengan tahap hafazan al-Quran (r = 0.375, p = < 0.001). Kesimpulannya, semakin tinggi kepekatan logam mangan akan menyebabkan penurunan tahap hafazan al-Quran serta apabila semakin tinggi tahap hafazan al-Quran akan menyebabkan tahap kecerdasan (IQ) juga semakin meningkat. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13459/1/32258-104280-1-PB.pdf Ahmad Rohi Ghazali, and Abdussalam Mohamad, and Farah Wahida Ibrahim, and Normah Che Din, and Nor Malia Abd Warif, and Dzalani Harun, and Mohd Jamil Mohd Rafaai, and Faisal Ariffin, and Asmariah Ahmad, and Tava Shelan Nagapan, and Ismarulyusda Ishak, (2019) Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 17 (2). pp. 135-146. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/issue/view/687
spellingShingle Ahmad Rohi Ghazali,
Abdussalam Mohamad,
Farah Wahida Ibrahim,
Normah Che Din,
Nor Malia Abd Warif,
Dzalani Harun,
Mohd Jamil Mohd Rafaai,
Faisal Ariffin,
Asmariah Ahmad,
Tava Shelan Nagapan,
Ismarulyusda Ishak,
Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor
title Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor
title_full Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor
title_fullStr Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor
title_full_unstemmed Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor
title_short Penentuan tahap logam berat, hafazan al-Quran dan kecerdasan (IQ) dalam kalangan pelajar tahfiz di Selangor
title_sort penentuan tahap logam berat hafazan al quran dan kecerdasan iq dalam kalangan pelajar tahfiz di selangor
url http://journalarticle.ukm.my/13459/1/32258-104280-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadrohighazali penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT abdussalammohamad penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT farahwahidaibrahim penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT normahchedin penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT normaliaabdwarif penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT dzalaniharun penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT mohdjamilmohdrafaai penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT faisalariffin penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT asmariahahmad penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT tavashelannagapan penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor
AT ismarulyusdaishak penentuantahaplogamberathafazanalqurandankecerdasaniqdalamkalanganpelajartahfizdiselangor