Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik

Dalam kehidupan seharian, kita memerlukan bahasa sebagai medium untuk mengekspresi perasaan. Interaksi dan dialog dalam filem, walaupun telah disusun secara terancang, ianya masih boleh dianggap sebagai cerminan komunikasi harian. Filem No se aceptan las devoluciones [Tiada arahan disertakan] merupa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nor Shahila Mansor
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13486/1/25788-110226-1-PB.pdf
_version_ 1796931883115741184
author Nor Shahila Mansor,
author_facet Nor Shahila Mansor,
author_sort Nor Shahila Mansor,
collection UKM
description Dalam kehidupan seharian, kita memerlukan bahasa sebagai medium untuk mengekspresi perasaan. Interaksi dan dialog dalam filem, walaupun telah disusun secara terancang, ianya masih boleh dianggap sebagai cerminan komunikasi harian. Filem No se aceptan las devoluciones [Tiada arahan disertakan] merupakan filem berbahasa Sepanyol dengan arahan dan lakonan oleh Eugenio Derbez pada tahun 2013. Dua fokus utama kajian ini berkait dengan pemahaman bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dan bentuk implikatur perbualan yang wujud hasil daripada pelanggaran tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang bersifat deskriptif. Data kajian terdiri daripada keseluruhan interaksi interlokutor yang mengandungi unsur pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem tersebut dengan tempoh tayangan selama 122 minit. Keseluruhan interaksi interlokutor dalam bahasa Sepanyol telah ditranskripsi dan diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu untuk memudahkan pemahaman pembaca, dan dianalisis berdasarkan kepada Prinsip Kesopanan Leech (1983). Daripada hasil penelitian, terdapat pelanggaran dalam semua maksim kesopanan iaitu maksim kearifan, maksim kedermawan, maksim sokongan, maksim kerendahan hati, maksim persetujuan dan maksim simpati. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa dalam sesetengah interaksi, terdapat pelanggaran lebih daripada satu maksim. Dalam analisis implikatur perbualan pula, didapati beberapa jenis implikatur perbualan yang wujud dalam keseluruhan interaksi interlokutur; antaranya menipu, mempermainkan seseorang, mengejek, memaksa dan menolak permintaan. Adalah diharapkan kajian akan datang dapat memberikan tumpuan kepada Prinsip Kesantunan terhadap filem dari pelbagai genre yang lain.
first_indexed 2024-03-06T04:24:38Z
format Article
id ukm.eprints-13486
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:24:38Z
publishDate 2019
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-134862019-10-09T21:26:55Z http://journalarticle.ukm.my/13486/ Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik Nor Shahila Mansor, Dalam kehidupan seharian, kita memerlukan bahasa sebagai medium untuk mengekspresi perasaan. Interaksi dan dialog dalam filem, walaupun telah disusun secara terancang, ianya masih boleh dianggap sebagai cerminan komunikasi harian. Filem No se aceptan las devoluciones [Tiada arahan disertakan] merupakan filem berbahasa Sepanyol dengan arahan dan lakonan oleh Eugenio Derbez pada tahun 2013. Dua fokus utama kajian ini berkait dengan pemahaman bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dan bentuk implikatur perbualan yang wujud hasil daripada pelanggaran tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang bersifat deskriptif. Data kajian terdiri daripada keseluruhan interaksi interlokutor yang mengandungi unsur pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem tersebut dengan tempoh tayangan selama 122 minit. Keseluruhan interaksi interlokutor dalam bahasa Sepanyol telah ditranskripsi dan diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu untuk memudahkan pemahaman pembaca, dan dianalisis berdasarkan kepada Prinsip Kesopanan Leech (1983). Daripada hasil penelitian, terdapat pelanggaran dalam semua maksim kesopanan iaitu maksim kearifan, maksim kedermawan, maksim sokongan, maksim kerendahan hati, maksim persetujuan dan maksim simpati. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa dalam sesetengah interaksi, terdapat pelanggaran lebih daripada satu maksim. Dalam analisis implikatur perbualan pula, didapati beberapa jenis implikatur perbualan yang wujud dalam keseluruhan interaksi interlokutur; antaranya menipu, mempermainkan seseorang, mengejek, memaksa dan menolak permintaan. Adalah diharapkan kajian akan datang dapat memberikan tumpuan kepada Prinsip Kesantunan terhadap filem dari pelbagai genre yang lain. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13486/1/25788-110226-1-PB.pdf Nor Shahila Mansor, (2019) Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 35 (3). pp. 141-162. ISSN 0128-1496 http://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1210
spellingShingle Nor Shahila Mansor,
Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik
title Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik
title_full Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik
title_fullStr Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik
title_full_unstemmed Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik
title_short Bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem No Se Aceptan Devoluciones: satu tinjauan pragmatik
title_sort bentuk pelanggaran prinsip kesantunan dalam filem no se aceptan devoluciones satu tinjauan pragmatik
url http://journalarticle.ukm.my/13486/1/25788-110226-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT norshahilamansor bentukpelanggaranprinsipkesantunandalamfilemnoseaceptandevolucionessatutinjauanpragmatik