Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu

Ilustrasi visual daripada berbagai kumpulan imajan telah lama wujud dalam naskhah manuskrip alam Melayu, khususnya dalam genre adat dan budaya. Buktinya adalah merujuk kepada temuan unsur-unsur visual dalam manuskrip Pelaga Lembu (MS1649) dari Kelantan-Patani, yang ditulis sekitar tahun 1860-an-19...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Shahrul Anuar Shaari, Ab. Razak Ab. Karim, Mohammad Nazzri Ahmad, Nor Azlin Hamidon
Format: Article
Language:English
Published: Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13511/1/jatma-2019-0702-08.pdf
_version_ 1796931887620423680
author Shahrul Anuar Shaari,
Ab. Razak Ab. Karim,
Mohammad Nazzri Ahmad,
Nor Azlin Hamidon,
author_facet Shahrul Anuar Shaari,
Ab. Razak Ab. Karim,
Mohammad Nazzri Ahmad,
Nor Azlin Hamidon,
author_sort Shahrul Anuar Shaari,
collection UKM
description Ilustrasi visual daripada berbagai kumpulan imajan telah lama wujud dalam naskhah manuskrip alam Melayu, khususnya dalam genre adat dan budaya. Buktinya adalah merujuk kepada temuan unsur-unsur visual dalam manuskrip Pelaga Lembu (MS1649) dari Kelantan-Patani, yang ditulis sekitar tahun 1860-an-1920-an. Manuskrip ini bersifat tunggal dan mempamerkan ciri-ciri autentik dalam konteks budaya kesenian visual. Dimensi ilustrasi visual merangkumi imajan makhluk ghaib seperti jin, pelbagai jenis simbolik wafak, diagram, kaligram, jadual, haiwan, Huruffuyyun, Yantra-Sak Yant, reka bentuk binaan, figura manusia dan pelbagai jenis tanda bab atau ayah. Keseluruhan unsur ilustrasi bukan berperanan sebagai hiasan tetapi berfungsi secara simbolik tentang adat dan tatacara pengurusan lembu pelaga sebelum, ketika dan selepas temasya perlagaan lembu. Manuskrip merupakan manual untuk pawang atau bomoh yang dianggap ‘orang pandai’ bertanggungjawab menentukan hari tarikh, bulan bersesuaian bagi mengadakan temasya. Pemikiran visual secara simbolik dan metaforik menjadi dasar utama alam kesenian Melayu dilihat melalui pendekatan komunikasi menggunakan kandungan semiotologi seperti ikon, indeks dan simbol. Setiap ilustrasi visual dihasilkan mempunyai ‘isi’ yang berfungsi secara grafik, optikal, persepsi, imajan mental dan verbal sama ada secara sedar atau tidak sedar telah diaplikasikan untuk tujuan hiburan kepada masyarakat.
first_indexed 2024-03-06T04:24:42Z
format Article
id ukm.eprints-13511
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:24:42Z
publishDate 2019
publisher Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-135112019-10-10T21:22:21Z http://journalarticle.ukm.my/13511/ Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu Shahrul Anuar Shaari, Ab. Razak Ab. Karim, Mohammad Nazzri Ahmad, Nor Azlin Hamidon, Ilustrasi visual daripada berbagai kumpulan imajan telah lama wujud dalam naskhah manuskrip alam Melayu, khususnya dalam genre adat dan budaya. Buktinya adalah merujuk kepada temuan unsur-unsur visual dalam manuskrip Pelaga Lembu (MS1649) dari Kelantan-Patani, yang ditulis sekitar tahun 1860-an-1920-an. Manuskrip ini bersifat tunggal dan mempamerkan ciri-ciri autentik dalam konteks budaya kesenian visual. Dimensi ilustrasi visual merangkumi imajan makhluk ghaib seperti jin, pelbagai jenis simbolik wafak, diagram, kaligram, jadual, haiwan, Huruffuyyun, Yantra-Sak Yant, reka bentuk binaan, figura manusia dan pelbagai jenis tanda bab atau ayah. Keseluruhan unsur ilustrasi bukan berperanan sebagai hiasan tetapi berfungsi secara simbolik tentang adat dan tatacara pengurusan lembu pelaga sebelum, ketika dan selepas temasya perlagaan lembu. Manuskrip merupakan manual untuk pawang atau bomoh yang dianggap ‘orang pandai’ bertanggungjawab menentukan hari tarikh, bulan bersesuaian bagi mengadakan temasya. Pemikiran visual secara simbolik dan metaforik menjadi dasar utama alam kesenian Melayu dilihat melalui pendekatan komunikasi menggunakan kandungan semiotologi seperti ikon, indeks dan simbol. Setiap ilustrasi visual dihasilkan mempunyai ‘isi’ yang berfungsi secara grafik, optikal, persepsi, imajan mental dan verbal sama ada secara sedar atau tidak sedar telah diaplikasikan untuk tujuan hiburan kepada masyarakat. Institute of the Malay World and Civilization, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13511/1/jatma-2019-0702-08.pdf Shahrul Anuar Shaari, and Ab. Razak Ab. Karim, and Mohammad Nazzri Ahmad, and Nor Azlin Hamidon, (2019) Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu. International Journal of the Malay World and Civilisation, 7 (2). pp. 81-95. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-2/
spellingShingle Shahrul Anuar Shaari,
Ab. Razak Ab. Karim,
Mohammad Nazzri Ahmad,
Nor Azlin Hamidon,
Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu
title Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu
title_full Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu
title_fullStr Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu
title_full_unstemmed Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu
title_short Dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip Pelaga Lembu alam Melayu
title_sort dimensi ilustrasi visual dalam manuskrip pelaga lembu alam melayu
url http://journalarticle.ukm.my/13511/1/jatma-2019-0702-08.pdf
work_keys_str_mv AT shahrulanuarshaari dimensiilustrasivisualdalammanuskrippelagalembualammelayu
AT abrazakabkarim dimensiilustrasivisualdalammanuskrippelagalembualammelayu
AT mohammadnazzriahmad dimensiilustrasivisualdalammanuskrippelagalembualammelayu
AT norazlinhamidon dimensiilustrasivisualdalammanuskrippelagalembualammelayu