Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid

Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Hanafi Mamat, Hamdi Ishak
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf
_version_ 1796931895264542720
author Mohd Hanafi Mamat,
Hamdi Ishak,
author_facet Mohd Hanafi Mamat,
Hamdi Ishak,
author_sort Mohd Hanafi Mamat,
collection UKM
description Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yang dapat menguasai bacaan al-Quran dengan cemerlang. Walaupun pencapaian murid dalam pembelajaran al-Quran telah menyaksikan perubahan yang amat positif namun masih lagi belum memuaskan sedangkan kesediaan guru dalam melaksanakan aktiviti pengajaran berada di tahap yang tinggi. Kajian literatur ini bertujuan meninjau faktor-faktor pembelajaran lain yang mampu merangsang pencapaian murid. Hasil kajian mendapati, selain daripada faktor pengajaran guru, faktor-faktor pembelajaran lain turut berperanan memberi impak terhadap pencapaian murid dalam pembelajaran seperti peranan keluarga, pengaruh persekitaran dan pengaruh sikap kendiri. Unsur-unsur tersebut berupaya memberi sumbangan terhadap penguasaan murid dalam pembelajaran al-Quran.
first_indexed 2024-03-06T04:24:49Z
format Article
id ukm.eprints-13553
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:24:49Z
publishDate 2016
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-135532019-10-18T21:33:47Z http://journalarticle.ukm.my/13553/ Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid Mohd Hanafi Mamat, Hamdi Ishak, Isu pembelajaran dan pencapaian al-Quran sentiasa diberi perhatian dalam sistem pendidikan kebangsaan negara. Pada tahun 2005 program j-QAF telah dilaksanakan untuk memperkasa sistem pendidikan Islam termasuklah dalam kaedah pembelajaran al-Quran. Kandungan kurikulum j-QAF mampu melahirkan murid yang dapat menguasai bacaan al-Quran dengan cemerlang. Walaupun pencapaian murid dalam pembelajaran al-Quran telah menyaksikan perubahan yang amat positif namun masih lagi belum memuaskan sedangkan kesediaan guru dalam melaksanakan aktiviti pengajaran berada di tahap yang tinggi. Kajian literatur ini bertujuan meninjau faktor-faktor pembelajaran lain yang mampu merangsang pencapaian murid. Hasil kajian mendapati, selain daripada faktor pengajaran guru, faktor-faktor pembelajaran lain turut berperanan memberi impak terhadap pencapaian murid dalam pembelajaran seperti peranan keluarga, pengaruh persekitaran dan pengaruh sikap kendiri. Unsur-unsur tersebut berupaya memberi sumbangan terhadap penguasaan murid dalam pembelajaran al-Quran. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf Mohd Hanafi Mamat, and Hamdi Ishak, (2016) Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 1 (2). pp. 34-42. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/3
spellingShingle Mohd Hanafi Mamat,
Hamdi Ishak,
Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_full Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_fullStr Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_full_unstemmed Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_short Model khatam al-Quran j-QAF: pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
title_sort model khatam al quran j qaf pengaruh terhadap impak pembelajaran murid
url http://journalarticle.ukm.my/13553/1/20-30-2-PB.pdf
work_keys_str_mv AT mohdhanafimamat modelkhatamalquranjqafpengaruhterhadapimpakpembelajaranmurid
AT hamdiishak modelkhatamalquranjqafpengaruhterhadapimpakpembelajaranmurid