Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk

Kajian ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran dalam novel Beruk (2010) karya Azizi Abdullah yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan sering terpampang di dada akhbar. Novel kanak-kanak mer...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, Madiawati Mamat @ Mustaffa
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/13584/1/20263-69261-1-PB.pdf
_version_ 1796931901317971968
author Rohayati Junaidi,
Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali,
Madiawati Mamat @ Mustaffa,
author_facet Rohayati Junaidi,
Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali,
Madiawati Mamat @ Mustaffa,
author_sort Rohayati Junaidi,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran dalam novel Beruk (2010) karya Azizi Abdullah yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan sering terpampang di dada akhbar. Novel kanak-kanak merupakan salah satu medium dalam melihat persekitaran yang membantu perkembangan psikologi kanak-kanak. Justeru, persekitaran yang sihat dapat membentuk kanak-kanak yang seimbang dalam perkembangan rohani dan jasmani. Oleh itu, aspek persekitaran perlu dititikberatkan dalam novel kanak-kanak supaya memberi panduan bukan sahaja kepada penulis novel tetapi juga masyarakat. Dalam konteks karya sastera, persekitaran yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dimanifestasikan melalui individu yang melingkungi kehidupan kanak-kanak. Analisis ini memperlihatkan persekitaran yang melingkungi watak utama dalam novel kajian. Kajian ini mengaplikasikan salah satu prinsip dalam Teori Ekologi Bronfenbrenner (1979), iaitu sistem mikrosistem bagi menganalisis teks. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kepustakaan dan analisis teks. Dapatan kajian menunjukkan persekitaran yang melingkungi kehidupan kanakkanak mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Persekitaran yang sihat dapat melahirkan kanak-kanak yang seimbang dari segi rohani dan jasmani. Situasi ini sekali gus memanifestasikan kepentingan persekitaran yang sihat dalam kehidupan kanak-kanak. Ibu bapa, rakan, guru dan jiran merupakan persekitaran penting dalam mempengaruhi watak kanak-kanak. Kesimpulannya, persekitaran dalam novel kanak-kanak dengan menggunakan mikrosistem dalam teori ekologi Bronfenbrenner (1979) dapat menjelaskan pengaruh persekitaran terhadap kanak-kanak dalam novel Beruk.
first_indexed 2024-03-06T04:24:54Z
format Article
id ukm.eprints-13584
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:24:54Z
publishDate 2018
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-135842019-10-26T22:43:58Z http://journalarticle.ukm.my/13584/ Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, Madiawati Mamat @ Mustaffa, Kajian ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran dalam novel Beruk (2010) karya Azizi Abdullah yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan sering terpampang di dada akhbar. Novel kanak-kanak merupakan salah satu medium dalam melihat persekitaran yang membantu perkembangan psikologi kanak-kanak. Justeru, persekitaran yang sihat dapat membentuk kanak-kanak yang seimbang dalam perkembangan rohani dan jasmani. Oleh itu, aspek persekitaran perlu dititikberatkan dalam novel kanak-kanak supaya memberi panduan bukan sahaja kepada penulis novel tetapi juga masyarakat. Dalam konteks karya sastera, persekitaran yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dimanifestasikan melalui individu yang melingkungi kehidupan kanak-kanak. Analisis ini memperlihatkan persekitaran yang melingkungi watak utama dalam novel kajian. Kajian ini mengaplikasikan salah satu prinsip dalam Teori Ekologi Bronfenbrenner (1979), iaitu sistem mikrosistem bagi menganalisis teks. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kepustakaan dan analisis teks. Dapatan kajian menunjukkan persekitaran yang melingkungi kehidupan kanakkanak mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Persekitaran yang sihat dapat melahirkan kanak-kanak yang seimbang dari segi rohani dan jasmani. Situasi ini sekali gus memanifestasikan kepentingan persekitaran yang sihat dalam kehidupan kanak-kanak. Ibu bapa, rakan, guru dan jiran merupakan persekitaran penting dalam mempengaruhi watak kanak-kanak. Kesimpulannya, persekitaran dalam novel kanak-kanak dengan menggunakan mikrosistem dalam teori ekologi Bronfenbrenner (1979) dapat menjelaskan pengaruh persekitaran terhadap kanak-kanak dalam novel Beruk. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13584/1/20263-69261-1-PB.pdf Rohayati Junaidi, and Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, and Madiawati Mamat @ Mustaffa, (2018) Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk. GEMA: Online Journal of Language Studies, 18 (1). pp. 106-121. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1073
spellingShingle Rohayati Junaidi,
Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali,
Madiawati Mamat @ Mustaffa,
Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk
title Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk
title_full Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk
title_fullStr Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk
title_full_unstemmed Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk
title_short Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk
title_sort persekitaran kanak kanak dalam novel beruk
url http://journalarticle.ukm.my/13584/1/20263-69261-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT rohayatijunaidi persekitarankanakkanakdalamnovelberuk
AT tengkuintanmarlinatengkumohdali persekitarankanakkanakdalamnovelberuk
AT madiawatimamatmustaffa persekitarankanakkanakdalamnovelberuk