Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk
Kajian ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran dalam novel Beruk (2010) karya Azizi Abdullah yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan sering terpampang di dada akhbar. Novel kanak-kanak mer...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/13584/1/20263-69261-1-PB.pdf |
_version_ | 1796931901317971968 |
---|---|
author | Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, Madiawati Mamat @ Mustaffa, |
author_facet | Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, Madiawati Mamat @ Mustaffa, |
author_sort | Rohayati Junaidi, |
collection | UKM |
description | Kajian ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran dalam novel Beruk (2010) karya Azizi
Abdullah yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi tingkah laku
kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan sering
terpampang di dada akhbar. Novel kanak-kanak merupakan salah satu medium dalam melihat
persekitaran yang membantu perkembangan psikologi kanak-kanak. Justeru, persekitaran
yang sihat dapat membentuk kanak-kanak yang seimbang dalam perkembangan rohani dan
jasmani. Oleh itu, aspek persekitaran perlu dititikberatkan dalam novel kanak-kanak supaya
memberi panduan bukan sahaja kepada penulis novel tetapi juga masyarakat. Dalam konteks
karya sastera, persekitaran yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dimanifestasikan
melalui individu yang melingkungi kehidupan kanak-kanak. Analisis ini memperlihatkan
persekitaran yang melingkungi watak utama dalam novel kajian. Kajian ini mengaplikasikan
salah satu prinsip dalam Teori Ekologi Bronfenbrenner (1979), iaitu sistem mikrosistem bagi
menganalisis teks. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kepustakaan dan
analisis teks. Dapatan kajian menunjukkan persekitaran yang melingkungi kehidupan kanakkanak
mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Persekitaran yang sihat dapat melahirkan
kanak-kanak yang seimbang dari segi rohani dan jasmani. Situasi ini sekali gus
memanifestasikan kepentingan persekitaran yang sihat dalam kehidupan kanak-kanak. Ibu
bapa, rakan, guru dan jiran merupakan persekitaran penting dalam mempengaruhi watak
kanak-kanak. Kesimpulannya, persekitaran dalam novel kanak-kanak dengan menggunakan
mikrosistem dalam teori ekologi Bronfenbrenner (1979) dapat menjelaskan pengaruh
persekitaran terhadap kanak-kanak dalam novel Beruk. |
first_indexed | 2024-03-06T04:24:54Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-13584 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T04:24:54Z |
publishDate | 2018 |
publisher | Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-135842019-10-26T22:43:58Z http://journalarticle.ukm.my/13584/ Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, Madiawati Mamat @ Mustaffa, Kajian ini bertujuan untuk menganalisis persekitaran dalam novel Beruk (2010) karya Azizi Abdullah yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dalam mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Masalah yang melibatkan kanak-kanak semakin berleluasa dan sering terpampang di dada akhbar. Novel kanak-kanak merupakan salah satu medium dalam melihat persekitaran yang membantu perkembangan psikologi kanak-kanak. Justeru, persekitaran yang sihat dapat membentuk kanak-kanak yang seimbang dalam perkembangan rohani dan jasmani. Oleh itu, aspek persekitaran perlu dititikberatkan dalam novel kanak-kanak supaya memberi panduan bukan sahaja kepada penulis novel tetapi juga masyarakat. Dalam konteks karya sastera, persekitaran yang melingkungi kehidupan kanak-kanak dimanifestasikan melalui individu yang melingkungi kehidupan kanak-kanak. Analisis ini memperlihatkan persekitaran yang melingkungi watak utama dalam novel kajian. Kajian ini mengaplikasikan salah satu prinsip dalam Teori Ekologi Bronfenbrenner (1979), iaitu sistem mikrosistem bagi menganalisis teks. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah kepustakaan dan analisis teks. Dapatan kajian menunjukkan persekitaran yang melingkungi kehidupan kanakkanak mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak. Persekitaran yang sihat dapat melahirkan kanak-kanak yang seimbang dari segi rohani dan jasmani. Situasi ini sekali gus memanifestasikan kepentingan persekitaran yang sihat dalam kehidupan kanak-kanak. Ibu bapa, rakan, guru dan jiran merupakan persekitaran penting dalam mempengaruhi watak kanak-kanak. Kesimpulannya, persekitaran dalam novel kanak-kanak dengan menggunakan mikrosistem dalam teori ekologi Bronfenbrenner (1979) dapat menjelaskan pengaruh persekitaran terhadap kanak-kanak dalam novel Beruk. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/13584/1/20263-69261-1-PB.pdf Rohayati Junaidi, and Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, and Madiawati Mamat @ Mustaffa, (2018) Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk. GEMA: Online Journal of Language Studies, 18 (1). pp. 106-121. ISSN 1675-8021 http://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1073 |
spellingShingle | Rohayati Junaidi, Tengku Intan Marlina Tengku Mohd Ali, Madiawati Mamat @ Mustaffa, Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk |
title | Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk |
title_full | Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk |
title_fullStr | Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk |
title_full_unstemmed | Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk |
title_short | Persekitaran kanak-kanak dalam novel Beruk |
title_sort | persekitaran kanak kanak dalam novel beruk |
url | http://journalarticle.ukm.my/13584/1/20263-69261-1-PB.pdf |
work_keys_str_mv | AT rohayatijunaidi persekitarankanakkanakdalamnovelberuk AT tengkuintanmarlinatengkumohdali persekitarankanakkanakdalamnovelberuk AT madiawatimamatmustaffa persekitarankanakkanakdalamnovelberuk |