Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar

Sokongan persekitaran perlu bagi menggalakkan keterlibatan pelajar dalam pelbagai aktiviti di sekolah. Ini dapat memupuk kemahiran insaniah dalam diri pelajar. Kemahiran insaniah perlu dikuasai oleh pelajar ketika berada di sekolah menengah dan membantu mereka melangkah ke alam pekerjaan kelak. Kaji...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Irwan Fariza Sidik, Mohd Mahzan Awang, Abdul Razaq Ahmad
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14390/1/8.pdf
_version_ 1796932059302723584
author Irwan Fariza Sidik,
Mohd Mahzan Awang,
Abdul Razaq Ahmad,
author_facet Irwan Fariza Sidik,
Mohd Mahzan Awang,
Abdul Razaq Ahmad,
author_sort Irwan Fariza Sidik,
collection UKM
description Sokongan persekitaran perlu bagi menggalakkan keterlibatan pelajar dalam pelbagai aktiviti di sekolah. Ini dapat memupuk kemahiran insaniah dalam diri pelajar. Kemahiran insaniah perlu dikuasai oleh pelajar ketika berada di sekolah menengah dan membantu mereka melangkah ke alam pekerjaan kelak. Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap dan hubungan sokongan persekitaran dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar pelbagai jenis sekolah. Kajian tinjauan ini menggunakan soal selidik yang melibatkan seramai 200 orang pelajar tingkatan 4 dari empat jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK), Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan sekolah berasrama penuh (SBP) di Negeri Sembilan. Analisis deskriptif dan inferensi digunakan dalam kajian ini iaitu kekerapan, peratusan, skor min, sisihan piawai dan korelasi Pearson. Keseluruhan konstruk berada pada tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.896 hingga 0.965. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan tahap sokongan persekitaran (min = 3.95, sisihan piawai = 0.914) dan kemahiran insaniah pelajar (min = 3.81, sisihan piawai = 0.849) masing-masing berada pada tahap sederhana tinggi. Kajian menunjukkan faktor sokongan persekitaran merupakan elemen penting serta mempunyai hubungan yang signifikan dengan kemahiran insaniah pelajar dengan nilai (r = 0.701) dan sig = 0.000 (p < 0.01). Kekuatan hubungan ialah positif kuat. Implikasi dapatan kajian mencadangkan pihak sekolah perlu melaksanakan pelbagai program mengikut keperluan pelajar untuk meningkatkan kemahiran insaniah pelajar.
first_indexed 2024-03-06T04:27:15Z
format Article
id ukm.eprints-14390
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:27:15Z
publishDate 2018
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-143902020-03-05T09:45:03Z http://journalarticle.ukm.my/14390/ Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar Irwan Fariza Sidik, Mohd Mahzan Awang, Abdul Razaq Ahmad, Sokongan persekitaran perlu bagi menggalakkan keterlibatan pelajar dalam pelbagai aktiviti di sekolah. Ini dapat memupuk kemahiran insaniah dalam diri pelajar. Kemahiran insaniah perlu dikuasai oleh pelajar ketika berada di sekolah menengah dan membantu mereka melangkah ke alam pekerjaan kelak. Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap dan hubungan sokongan persekitaran dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar pelbagai jenis sekolah. Kajian tinjauan ini menggunakan soal selidik yang melibatkan seramai 200 orang pelajar tingkatan 4 dari empat jenis sekolah iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK), Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan sekolah berasrama penuh (SBP) di Negeri Sembilan. Analisis deskriptif dan inferensi digunakan dalam kajian ini iaitu kekerapan, peratusan, skor min, sisihan piawai dan korelasi Pearson. Keseluruhan konstruk berada pada tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.896 hingga 0.965. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhan tahap sokongan persekitaran (min = 3.95, sisihan piawai = 0.914) dan kemahiran insaniah pelajar (min = 3.81, sisihan piawai = 0.849) masing-masing berada pada tahap sederhana tinggi. Kajian menunjukkan faktor sokongan persekitaran merupakan elemen penting serta mempunyai hubungan yang signifikan dengan kemahiran insaniah pelajar dengan nilai (r = 0.701) dan sig = 0.000 (p < 0.01). Kekuatan hubungan ialah positif kuat. Implikasi dapatan kajian mencadangkan pihak sekolah perlu melaksanakan pelbagai program mengikut keperluan pelajar untuk meningkatkan kemahiran insaniah pelajar. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14390/1/8.pdf Irwan Fariza Sidik, and Mohd Mahzan Awang, and Abdul Razaq Ahmad, (2018) Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1(SI)). pp. 67-76. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1141
spellingShingle Irwan Fariza Sidik,
Mohd Mahzan Awang,
Abdul Razaq Ahmad,
Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar
title Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar
title_full Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar
title_fullStr Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar
title_full_unstemmed Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar
title_short Sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar
title_sort sokongan persekitaran sosial di pelbagai jenis sekolah menengah dalam meningkatkan kemahiran insaniah pelajar
url http://journalarticle.ukm.my/14390/1/8.pdf
work_keys_str_mv AT irwanfarizasidik sokonganpersekitaransosialdipelbagaijenissekolahmenengahdalammeningkatkankemahiraninsaniahpelajar
AT mohdmahzanawang sokonganpersekitaransosialdipelbagaijenissekolahmenengahdalammeningkatkankemahiraninsaniahpelajar
AT abdulrazaqahmad sokonganpersekitaransosialdipelbagaijenissekolahmenengahdalammeningkatkankemahiraninsaniahpelajar