Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar

Untuk membolehkan pengajaran dan pembelajaran berlaku dengan berkesan, persekitaran pembelajaran perlu disesuaikan dengan matlamat dan strategi pengajaran serta memenuhi keperluan guru dan pelajar. Oleh itu, penilaian tentang persekitaran pembelajaran pelajar adalah penting kerana ia bukan sahaja d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Che Nidzam Che Ahmad, Kamisah Osman, Lilia Halim
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/1452/1/Bab_3.pdf
_version_ 1796927340817678336
author Che Nidzam Che Ahmad,
Kamisah Osman,
Lilia Halim,
author_facet Che Nidzam Che Ahmad,
Kamisah Osman,
Lilia Halim,
author_sort Che Nidzam Che Ahmad,
collection UKM
description Untuk membolehkan pengajaran dan pembelajaran berlaku dengan berkesan, persekitaran pembelajaran perlu disesuaikan dengan matlamat dan strategi pengajaran serta memenuhi keperluan guru dan pelajar. Oleh itu, penilaian tentang persekitaran pembelajaran pelajar adalah penting kerana ia bukan sahaja dapat memberikan maklumat untuk mengukur pencapaian pelajar, tetapi juga memberikan maklumat tentang kecekapan guru dalam menyediakan hasil pembelajaran yang positif. Dalam masa yang sama, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran juga dapat memberi maklumat berguna untuk meningkatkan kualiti persekitaran pembelajaran. Kertas kerja ini melaporkan satu tinjauan yang telah dijalankan untuk mengenal pasti apakah pandangan pelajar tentang persekitaran pembelajaran makmal sains di sekolah-sekolah menengah di negeri Selangor dan hubungannya dengan tahap kepuasan pelajar. Persepsi pelajar berhubung persekitaran pembelajaran makmal sains diukur dengan menggunakan adaptasi Science Laboratory Environment Inventory (SLEI), manakala kepuasan pelajar diukur menggunakan domain keseronokan belajar yang diambil daripada Test of Related Science Attitudes (TOSRA). Analisis dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar menunjukkan persepsi yang positif terhadap semua skala dalam SLEI kecuali skala kebebasan menjana idea. Dari segi tahap kepuasan mereka turut menunjukkan persepsi yang baik terhadap pengajaran dan pembelajaran sains di makmal. Analisis susulan mendapati terdapat hubungan ramalan yang signifikan antara aspek-aspek dalam SLEI dengan tahap kepuasan pelajar seperti mana yang diukur dalam kajian
first_indexed 2024-03-06T03:42:44Z
format Article
id ukm.eprints-1452
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:42:44Z
publishDate 2010
publisher penerbit ukm
record_format dspace
spelling ukm.eprints-14522016-12-14T06:29:30Z http://journalarticle.ukm.my/1452/ Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar Che Nidzam Che Ahmad, Kamisah Osman, Lilia Halim, Untuk membolehkan pengajaran dan pembelajaran berlaku dengan berkesan, persekitaran pembelajaran perlu disesuaikan dengan matlamat dan strategi pengajaran serta memenuhi keperluan guru dan pelajar. Oleh itu, penilaian tentang persekitaran pembelajaran pelajar adalah penting kerana ia bukan sahaja dapat memberikan maklumat untuk mengukur pencapaian pelajar, tetapi juga memberikan maklumat tentang kecekapan guru dalam menyediakan hasil pembelajaran yang positif. Dalam masa yang sama, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran juga dapat memberi maklumat berguna untuk meningkatkan kualiti persekitaran pembelajaran. Kertas kerja ini melaporkan satu tinjauan yang telah dijalankan untuk mengenal pasti apakah pandangan pelajar tentang persekitaran pembelajaran makmal sains di sekolah-sekolah menengah di negeri Selangor dan hubungannya dengan tahap kepuasan pelajar. Persepsi pelajar berhubung persekitaran pembelajaran makmal sains diukur dengan menggunakan adaptasi Science Laboratory Environment Inventory (SLEI), manakala kepuasan pelajar diukur menggunakan domain keseronokan belajar yang diambil daripada Test of Related Science Attitudes (TOSRA). Analisis dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar menunjukkan persepsi yang positif terhadap semua skala dalam SLEI kecuali skala kebebasan menjana idea. Dari segi tahap kepuasan mereka turut menunjukkan persepsi yang baik terhadap pengajaran dan pembelajaran sains di makmal. Analisis susulan mendapati terdapat hubungan ramalan yang signifikan antara aspek-aspek dalam SLEI dengan tahap kepuasan pelajar seperti mana yang diukur dalam kajian penerbit ukm 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/1452/1/Bab_3.pdf Che Nidzam Che Ahmad, and Kamisah Osman, and Lilia Halim, (2010) Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar. Jurnal Pendidikan Malaysia, 35 (2). pp. 19-30. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://pkukmweb.ukm.my/~jurfpend/contents_bm.html
spellingShingle Che Nidzam Che Ahmad,
Kamisah Osman,
Lilia Halim,
Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar
title Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar
title_full Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar
title_fullStr Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar
title_full_unstemmed Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar
title_short Hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar
title_sort hubungan ramalan persekitaran pembelajaran makmal sains dengan tahap kepuasan pelajar
url http://journalarticle.ukm.my/1452/1/Bab_3.pdf
work_keys_str_mv AT chenidzamcheahmad hubunganramalanpersekitaranpembelajaranmakmalsainsdengantahapkepuasanpelajar
AT kamisahosman hubunganramalanpersekitaranpembelajaranmakmalsainsdengantahapkepuasanpelajar
AT liliahalim hubunganramalanpersekitaranpembelajaranmakmalsainsdengantahapkepuasanpelajar