Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah

Guru terutamanya di peringkat sekolah rendah mampu menjadi agen sosialisasi politik yang berpengaruh dalam memupuk kesedaran murid pada usia awal mereka tentang kepentingan perpaduan etnik, khasnya dalam konteks masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat guru yang mewu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yong, Hie Hie, Ku Hasnita Ku Samsu
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14983/1/27648-100771-1-PB.pdf
_version_ 1796932174915567616
author Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
author_facet Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
author_sort Yong, Hie Hie
collection UKM
description Guru terutamanya di peringkat sekolah rendah mampu menjadi agen sosialisasi politik yang berpengaruh dalam memupuk kesedaran murid pada usia awal mereka tentang kepentingan perpaduan etnik, khasnya dalam konteks masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat guru yang mewujudkan provokasi perkauman serta melakukan pengasingan murid mengikut etnik, latar belakang ekonomi dan agama agar muridnya dapat mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan, dan sebahagiannya juga mengabaikan peranan mereka sebagai agen sosialisasi politik dan membentuk perpaduan etnik kepada murid. Artikel ini membincangkan faktor halangan yang menjejaskan proses pemupukan nilai perpaduan dalam kalangan murid. Perbincangan dalam artikel ini merupakan sebahagian daripada kajian PhD yang memfokuskan kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik dalam membentuk perpaduan etnik di sekolah. Data kajian dikumpulkan melalui perbincangan kumpulan berfokus yang melibatkan 16 orang guru Melayu, Cina dan India daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling, Selangor. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga faktor yang berkaitan dengan sikap guru yang menjadi halangan kepada sekolah dalam proses pembentukan perpaduan etnik di sekolah. Pertama, sikap negatif guru; kedua, guru kurang keyakinan dalam membincangkan isu perpaduan; dan ketiga, guru tidak mementingkan bahasa Melayu. Ketiga-tiga faktor ini berupaya mewujudkan jurang etnik sesama guru dan antara guru dengan murid di sekolah. Justeru, pihak sekolah perlu memberi perhatian terhadap isu ini dan memberi kesedaran kepada semua warga sekolah tentang kepentingan perpaduan etnik di sekolah.
first_indexed 2024-03-06T04:28:56Z
format Article
id ukm.eprints-14983
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:28:56Z
publishDate 2019
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-149832020-08-14T08:04:08Z http://journalarticle.ukm.my/14983/ Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah Yong, Hie Hie Ku Hasnita Ku Samsu, Guru terutamanya di peringkat sekolah rendah mampu menjadi agen sosialisasi politik yang berpengaruh dalam memupuk kesedaran murid pada usia awal mereka tentang kepentingan perpaduan etnik, khasnya dalam konteks masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat guru yang mewujudkan provokasi perkauman serta melakukan pengasingan murid mengikut etnik, latar belakang ekonomi dan agama agar muridnya dapat mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan, dan sebahagiannya juga mengabaikan peranan mereka sebagai agen sosialisasi politik dan membentuk perpaduan etnik kepada murid. Artikel ini membincangkan faktor halangan yang menjejaskan proses pemupukan nilai perpaduan dalam kalangan murid. Perbincangan dalam artikel ini merupakan sebahagian daripada kajian PhD yang memfokuskan kepada peranan guru sebagai agen sosialisasi politik dalam membentuk perpaduan etnik di sekolah. Data kajian dikumpulkan melalui perbincangan kumpulan berfokus yang melibatkan 16 orang guru Melayu, Cina dan India daripada Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) di daerah Petaling, Selangor. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga faktor yang berkaitan dengan sikap guru yang menjadi halangan kepada sekolah dalam proses pembentukan perpaduan etnik di sekolah. Pertama, sikap negatif guru; kedua, guru kurang keyakinan dalam membincangkan isu perpaduan; dan ketiga, guru tidak mementingkan bahasa Melayu. Ketiga-tiga faktor ini berupaya mewujudkan jurang etnik sesama guru dan antara guru dengan murid di sekolah. Justeru, pihak sekolah perlu memberi perhatian terhadap isu ini dan memberi kesedaran kepada semua warga sekolah tentang kepentingan perpaduan etnik di sekolah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14983/1/27648-100771-1-PB.pdf Yong, Hie Hie and Ku Hasnita Ku Samsu, (2019) Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah. AKADEMIKA, 89 (1). pp. 149-159. ISSN 0126-5008 http://ejournals.ukm.my/akademika/issue/view/1092
spellingShingle Yong, Hie Hie
Ku Hasnita Ku Samsu,
Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah
title Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah
title_full Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah
title_fullStr Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah
title_full_unstemmed Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah
title_short Sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah
title_sort sikap negatif guru sebagai penghalang kepada pembentukan perpaduan etnik di sekolah
url http://journalarticle.ukm.my/14983/1/27648-100771-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT yonghiehie sikapnegatifgurusebagaipenghalangkepadapembentukanperpaduanetnikdisekolah
AT kuhasnitakusamsu sikapnegatifgurusebagaipenghalangkepadapembentukanperpaduanetnikdisekolah