Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran

Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Haziyah Hussin, Masitah Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf
_version_ 1796932311200038912
author Haziyah Hussin,
Masitah Ismail,
author_facet Haziyah Hussin,
Masitah Ismail,
author_sort Haziyah Hussin,
collection UKM
description Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal ini mendorong inovasi dan penciptaan kaedah dan teknik pengajaran al-Quran yang baharu. Kaedah alMatien merupakan satu modul pengajaran al-Quran yang menekankan penguasaan bacaan dan tajwid secara serentak. Artikel ini bertujuan mengkaji keberkesanan kaedah al-Matien secara empirikal dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif berbentuk kuasi eksperimen dalam ujian pra dan pasca ke atas 30 orang responden di Sekolah Kebangsaan Wawasan Seremban 2. Data kajian dianalisis menggunakan ujian t berpasangan ke atas kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan bacaan al-Quran bagi kumpulan yang menggunakan Kaedah al-Matien berbanding dengan kumpulan kawalan. Selain itu, keupayaan murid menguasai ilmu tajwid secara teori juga lebih tinggi iaitu 66.7% mendapat gred A, berbanding 6.7% sahaja dari kumpulan kawalan. Kaedah al-Matien mempunyai kelebihan yang tersendiri justeru ia wajar dipertimbangkan untuk dilaksanakan sebagai modul pengajaran al-Quran dalam arus perdana.
first_indexed 2024-03-06T04:30:56Z
format Article
id ukm.eprints-15749
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:30:56Z
publishDate 2018
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-157492020-11-20T15:32:12Z http://journalarticle.ukm.my/15749/ Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran Haziyah Hussin, Masitah Ismail, Kaedah Iqra’ merupakan teknik yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolahsekolah Malaysia bagi membolehkan murid dapat membaca al-Quran dengan cepat. Namun begitu isu kelemahan penguasaan murid dalam tilawah al-Quran secara bertajwid masih tidak dapat diselesaikan. Hal ini mendorong inovasi dan penciptaan kaedah dan teknik pengajaran al-Quran yang baharu. Kaedah alMatien merupakan satu modul pengajaran al-Quran yang menekankan penguasaan bacaan dan tajwid secara serentak. Artikel ini bertujuan mengkaji keberkesanan kaedah al-Matien secara empirikal dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di sekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif berbentuk kuasi eksperimen dalam ujian pra dan pasca ke atas 30 orang responden di Sekolah Kebangsaan Wawasan Seremban 2. Data kajian dianalisis menggunakan ujian t berpasangan ke atas kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan bacaan al-Quran bagi kumpulan yang menggunakan Kaedah al-Matien berbanding dengan kumpulan kawalan. Selain itu, keupayaan murid menguasai ilmu tajwid secara teori juga lebih tinggi iaitu 66.7% mendapat gred A, berbanding 6.7% sahaja dari kumpulan kawalan. Kaedah al-Matien mempunyai kelebihan yang tersendiri justeru ia wajar dipertimbangkan untuk dilaksanakan sebagai modul pengajaran al-Quran dalam arus perdana. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf Haziyah Hussin, and Masitah Ismail, (2018) Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 3 (2). pp. 1-8. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/8
spellingShingle Haziyah Hussin,
Masitah Ismail,
Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_full Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_fullStr Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_short Keberkesanan kaedah al-Matien dalam pembelajaran tilawah al-Quran
title_sort keberkesanan kaedah al matien dalam pembelajaran tilawah al quran
url http://journalarticle.ukm.my/15749/1/72-149-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT haziyahhussin keberkesanankaedahalmatiendalampembelajarantilawahalquran
AT masitahismail keberkesanankaedahalmatiendalampembelajarantilawahalquran