Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna

Pelbagai pernyataan akan dibuat oleh peniaga atau pembekal semasa proses perundingan yang membawa kepada kemasukan kontrak sewa beli antara pemunya dan penyewa. Sekiranya pernyataan yang dibuat adalah sesuatu yang salah atau tidak benar, ini boleh memberikan hak remedi kepada pihak yang disampaika...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siti Noorafizah Azizan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16150/1/44664-145250-1-PB.pdf
_version_ 1796932413394255872
author Siti Noorafizah Azizan,
author_facet Siti Noorafizah Azizan,
author_sort Siti Noorafizah Azizan,
collection UKM
description Pelbagai pernyataan akan dibuat oleh peniaga atau pembekal semasa proses perundingan yang membawa kepada kemasukan kontrak sewa beli antara pemunya dan penyewa. Sekiranya pernyataan yang dibuat adalah sesuatu yang salah atau tidak benar, ini boleh memberikan hak remedi kepada pihak yang disampaikan salahnyataan tersebut. Kebiasaannya peniaga akan bertindak sebagai orang tengah yang menjalankan perundingan dengan bakal penyewa bagi pihak pemunya. Mahkamah sering berhadapan dengan masalah dalam menentukan remedi terhadap bakal penyewa apabila berlakunya salahnyataan dalam urusan sewabeli disebabkan sifat transaksi sewabeli yang dikenali sebagai sewabeli tigasegi (triangular transactions). Ini berlaku apabila urusan yang dibuat ke arah memasuki perjanjian melibatkan tiga pihak iaitu peniaga, penyewa dan pemunya iaitu pihak yang menawarkan pinjaman. Objektif penulisan ini adalah bagi membincangkan sejauh mana undang-undang sedia ada menyediakan perlindungan kepada pengguna apabila pihak peniaga atau pemunya melakukan salahnyataan yang membawa kepada kemasukan kontrak. Apakah hak-hak serta remedi penyewa seandainya terpengaruh dengan pernyataan salah oleh peniaga atau pemunya berkaitan dengan sesuatu fakta sehingga dia bersetuju untuk mendapatkan barang tersebut secara sewa beli. Metodologi yang digunakan ialah melalui pendekatan analitis dan kritis terhadap sumber-sumber primer dan sekunder, khususnya Akta Sewa Beli 1967bagi membincangkan isu-isu perlindungan pengguna dan kelemahan serta kelompangan dalam undang-undang sedia ada. Kajian mendapati terdapat kelompangan peruntukan Akta Sewa Beli 1967 dalam memberikan hak dan remedi kepada pengguna apabila berlaku salahnyataan, yang memerlukan rujukan kepada perundanganlain.
first_indexed 2024-03-06T04:32:04Z
format Article
id ukm.eprints-16150
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:32:04Z
publishDate 2020
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-161502021-02-11T00:37:43Z http://journalarticle.ukm.my/16150/ Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna Siti Noorafizah Azizan, Pelbagai pernyataan akan dibuat oleh peniaga atau pembekal semasa proses perundingan yang membawa kepada kemasukan kontrak sewa beli antara pemunya dan penyewa. Sekiranya pernyataan yang dibuat adalah sesuatu yang salah atau tidak benar, ini boleh memberikan hak remedi kepada pihak yang disampaikan salahnyataan tersebut. Kebiasaannya peniaga akan bertindak sebagai orang tengah yang menjalankan perundingan dengan bakal penyewa bagi pihak pemunya. Mahkamah sering berhadapan dengan masalah dalam menentukan remedi terhadap bakal penyewa apabila berlakunya salahnyataan dalam urusan sewabeli disebabkan sifat transaksi sewabeli yang dikenali sebagai sewabeli tigasegi (triangular transactions). Ini berlaku apabila urusan yang dibuat ke arah memasuki perjanjian melibatkan tiga pihak iaitu peniaga, penyewa dan pemunya iaitu pihak yang menawarkan pinjaman. Objektif penulisan ini adalah bagi membincangkan sejauh mana undang-undang sedia ada menyediakan perlindungan kepada pengguna apabila pihak peniaga atau pemunya melakukan salahnyataan yang membawa kepada kemasukan kontrak. Apakah hak-hak serta remedi penyewa seandainya terpengaruh dengan pernyataan salah oleh peniaga atau pemunya berkaitan dengan sesuatu fakta sehingga dia bersetuju untuk mendapatkan barang tersebut secara sewa beli. Metodologi yang digunakan ialah melalui pendekatan analitis dan kritis terhadap sumber-sumber primer dan sekunder, khususnya Akta Sewa Beli 1967bagi membincangkan isu-isu perlindungan pengguna dan kelemahan serta kelompangan dalam undang-undang sedia ada. Kajian mendapati terdapat kelompangan peruntukan Akta Sewa Beli 1967 dalam memberikan hak dan remedi kepada pengguna apabila berlaku salahnyataan, yang memerlukan rujukan kepada perundanganlain. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16150/1/44664-145250-1-PB.pdf Siti Noorafizah Azizan, (2020) Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna. Jurnal Undang-Undang dan Masyarakat, 27 . pp. 64-75. ISSN 1394-7729 https://ejournal.ukm.my/juum/issue/view/1365
spellingShingle Siti Noorafizah Azizan,
Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna
title Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna
title_full Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna
title_fullStr Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna
title_full_unstemmed Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna
title_short Salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi: hak dan remedi pengguna
title_sort salahnyataan dalam urusan sewa beli tiga segi hak dan remedi pengguna
url http://journalarticle.ukm.my/16150/1/44664-145250-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT sitinoorafizahazizan salahnyataandalamurusansewabelitigasegihakdanremedipengguna