Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu

Kajian ini bertujuan untuk membandingkan tahap kreativiti murid tahun lima yang menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Kreativiti ialah harapan masa hadapan, namun berdepan dengan isu penyampaian pengajaran dan kefahaman guru yang tidak seimbang dengan keperluan terhadap kreativiti. P...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ruzita Saidin, Siti Saniah Abu Bakar, Makmur Harun
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16761/1/253-486-1-SM.pdf
_version_ 1796932525732397056
author Ruzita Saidin,
Siti Saniah Abu Bakar,
Makmur Harun,
author_facet Ruzita Saidin,
Siti Saniah Abu Bakar,
Makmur Harun,
author_sort Ruzita Saidin,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan untuk membandingkan tahap kreativiti murid tahun lima yang menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Kreativiti ialah harapan masa hadapan, namun berdepan dengan isu penyampaian pengajaran dan kefahaman guru yang tidak seimbang dengan keperluan terhadap kreativiti. Pengukuran kreativiti yang pelbagai menambah konflik kepada pelaksanaan pedagogi kreatif. Kajian ini menjalankan eksperimen terhadap aktiviti kreatif dan pengukurannya. Kaedah eksperimen dijalankan menggunakan ujian pasca dan data dianalisis secara kuantitatif. Seramai 90 orang murid Tahun 5 dari tiga buah sekolah di Hulu Selangor yang sama ciri dan kategori dipilih melalui pemilihan rawak dua peringkat sebagai sampel kajian. Sampel dibahagikan kepada tiga kumpulan: 1. Arahan Standard (AS), 2. Arahan Kreatif (AK) dan 3. Arahan Kreatif Terperinci (AKT). Produk peribahasa yang dihasilkan dinilai oleh tiga orang penilai secara pengadilan subjektif menggunakan teori implisit dengan lima skala Likert. Min tertinggi bagi skor kreativiti adalah bagi kumpulan AKT (M=26.75, SP=3.31) diikuti dengan kumpulan AK (M=23.53, SP=4.62) dan seterusnya kumpulan AS (M=19.98, SP=3.54). Terdapat perbezaan skor yang signifikan antara tiga kumpulan ini dengan nilai F=23.015, (p<.05). Terdapat hubungan yang kukuh antara manipulasi arahan dengan tahap kreativiti murid dengan pekali r=.597, sig.=.00 (p<.05). Untuk menjana kreativiti ke tahap terbaik, murid-murid di usia lingkungan 10 hingga 11 tahun memerlukan arahan dengan petunjuk kreatif dan contoh yang jelas selaras dengan Teori Perkembangan Kognitif oleh Jean Piaget. Kajian ini telah memberi sumbangan yang signifikan kepada usaha pengukuhan teori dan literatur mengenai pedagogi kreatif. Aktiviti kreatif artistik berpotensi sebagai nilai tambah kepada aktiviti sedia ada. Penggunaan teori implisit untuk mengukur kreativiti mempunyai kebolehpercayaan yang baik boleh diaplikasikan dalam PdPc.
first_indexed 2024-03-06T04:33:47Z
format Article
id ukm.eprints-16761
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:33:47Z
publishDate 2021
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-167612021-06-10T16:00:25Z http://journalarticle.ukm.my/16761/ Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu Ruzita Saidin, Siti Saniah Abu Bakar, Makmur Harun, Kajian ini bertujuan untuk membandingkan tahap kreativiti murid tahun lima yang menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Kreativiti ialah harapan masa hadapan, namun berdepan dengan isu penyampaian pengajaran dan kefahaman guru yang tidak seimbang dengan keperluan terhadap kreativiti. Pengukuran kreativiti yang pelbagai menambah konflik kepada pelaksanaan pedagogi kreatif. Kajian ini menjalankan eksperimen terhadap aktiviti kreatif dan pengukurannya. Kaedah eksperimen dijalankan menggunakan ujian pasca dan data dianalisis secara kuantitatif. Seramai 90 orang murid Tahun 5 dari tiga buah sekolah di Hulu Selangor yang sama ciri dan kategori dipilih melalui pemilihan rawak dua peringkat sebagai sampel kajian. Sampel dibahagikan kepada tiga kumpulan: 1. Arahan Standard (AS), 2. Arahan Kreatif (AK) dan 3. Arahan Kreatif Terperinci (AKT). Produk peribahasa yang dihasilkan dinilai oleh tiga orang penilai secara pengadilan subjektif menggunakan teori implisit dengan lima skala Likert. Min tertinggi bagi skor kreativiti adalah bagi kumpulan AKT (M=26.75, SP=3.31) diikuti dengan kumpulan AK (M=23.53, SP=4.62) dan seterusnya kumpulan AS (M=19.98, SP=3.54). Terdapat perbezaan skor yang signifikan antara tiga kumpulan ini dengan nilai F=23.015, (p<.05). Terdapat hubungan yang kukuh antara manipulasi arahan dengan tahap kreativiti murid dengan pekali r=.597, sig.=.00 (p<.05). Untuk menjana kreativiti ke tahap terbaik, murid-murid di usia lingkungan 10 hingga 11 tahun memerlukan arahan dengan petunjuk kreatif dan contoh yang jelas selaras dengan Teori Perkembangan Kognitif oleh Jean Piaget. Kajian ini telah memberi sumbangan yang signifikan kepada usaha pengukuhan teori dan literatur mengenai pedagogi kreatif. Aktiviti kreatif artistik berpotensi sebagai nilai tambah kepada aktiviti sedia ada. Penggunaan teori implisit untuk mengukur kreativiti mempunyai kebolehpercayaan yang baik boleh diaplikasikan dalam PdPc. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16761/1/253-486-1-SM.pdf Ruzita Saidin, and Siti Saniah Abu Bakar, and Makmur Harun, (2021) Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 11 (1). pp. 29-39. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/69
spellingShingle Ruzita Saidin,
Siti Saniah Abu Bakar,
Makmur Harun,
Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu
title Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu
title_full Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu
title_fullStr Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu
title_full_unstemmed Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu
title_short Kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa Melayu
title_sort kesan manipulasi arahan terhadap kreativiti murid tahun lima dalam menghasilkan produk daripada peribahasa melayu
url http://journalarticle.ukm.my/16761/1/253-486-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT ruzitasaidin kesanmanipulasiarahanterhadapkreativitimuridtahunlimadalammenghasilkanprodukdaripadaperibahasamelayu
AT sitisaniahabubakar kesanmanipulasiarahanterhadapkreativitimuridtahunlimadalammenghasilkanprodukdaripadaperibahasamelayu
AT makmurharun kesanmanipulasiarahanterhadapkreativitimuridtahunlimadalammenghasilkanprodukdaripadaperibahasamelayu