Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan

Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Malaysia untuk membendung penularan COVID-19 telah merancakkan perkembangan pembelajaran dan pemudahcaraan (PdP) dalam talian. Kajian ini bertujuan meneroka kaedah PdP guru Bahasa Melayu dalam talian di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (S...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lau, Fenny Yeo Feng, Kee, Guek Fen, Khoo, Phau Liang, Lee, Huoy Shin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16763/1/257-494-1-SM.pdf
_version_ 1796932526114078720
author Lau, Fenny Yeo Feng
Kee, Guek Fen
Khoo, Phau Liang
Lee, Huoy Shin
author_facet Lau, Fenny Yeo Feng
Kee, Guek Fen
Khoo, Phau Liang
Lee, Huoy Shin
author_sort Lau, Fenny Yeo Feng
collection UKM
description Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Malaysia untuk membendung penularan COVID-19 telah merancakkan perkembangan pembelajaran dan pemudahcaraan (PdP) dalam talian. Kajian ini bertujuan meneroka kaedah PdP guru Bahasa Melayu dalam talian di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) sepanjang tempoh PKP. Dalam masa yang sama, kajian ini turut meninjau motivasi belajar murid dari aspek kehadiran, penglibatan dalam PdP dan penghantaran tugasan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kualitatif. Seramai tiga orang guru Bahasa Melayu dipilih sebagai peserta kajian dengan menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Data dikumpulkan melalui kaedah temu bual dan analisis dokumen. Data temu bual ditranskripsikan dan dianalisis secara bertema dan seterusnya ditriangulasikan dengan analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Kaedah Projek, Kaedah Penyelesaian Masalah, Kaedah Perbincangan dan Kaedah Latih Tubi merupakan kaedah PdP Bahasa Melayu dalam talian yang banyak digunakan oleh tiga orang peserta kajian. Dari aspek motivasi murid pula, kajian menunjukkan kehadiran, penglibatan dalam PdP dan penghantaran tugasan adalah memuaskan. Hasil dapatan kajian ini penting khususnya kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), guru-guru Bahasa Melayu dan penyelidik untuk memperkasakan pedagogi Bahasa Melayu dalam talian. Turut dicadangkan kajian lanjut dijalankan untuk meneroka kaedah PdP Bahasa Melayu dalam talian dan motivasi murid di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan Sekolah Kebangsaan (SK) sepanjang tempoh PKP.
first_indexed 2024-03-06T04:33:48Z
format Article
id ukm.eprints-16763
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:33:48Z
publishDate 2021
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-167632021-06-10T16:11:15Z http://journalarticle.ukm.my/16763/ Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Lau, Fenny Yeo Feng Kee, Guek Fen Khoo, Phau Liang Lee, Huoy Shin Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh Malaysia untuk membendung penularan COVID-19 telah merancakkan perkembangan pembelajaran dan pemudahcaraan (PdP) dalam talian. Kajian ini bertujuan meneroka kaedah PdP guru Bahasa Melayu dalam talian di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) sepanjang tempoh PKP. Dalam masa yang sama, kajian ini turut meninjau motivasi belajar murid dari aspek kehadiran, penglibatan dalam PdP dan penghantaran tugasan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kualitatif. Seramai tiga orang guru Bahasa Melayu dipilih sebagai peserta kajian dengan menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Data dikumpulkan melalui kaedah temu bual dan analisis dokumen. Data temu bual ditranskripsikan dan dianalisis secara bertema dan seterusnya ditriangulasikan dengan analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Kaedah Projek, Kaedah Penyelesaian Masalah, Kaedah Perbincangan dan Kaedah Latih Tubi merupakan kaedah PdP Bahasa Melayu dalam talian yang banyak digunakan oleh tiga orang peserta kajian. Dari aspek motivasi murid pula, kajian menunjukkan kehadiran, penglibatan dalam PdP dan penghantaran tugasan adalah memuaskan. Hasil dapatan kajian ini penting khususnya kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), guru-guru Bahasa Melayu dan penyelidik untuk memperkasakan pedagogi Bahasa Melayu dalam talian. Turut dicadangkan kajian lanjut dijalankan untuk meneroka kaedah PdP Bahasa Melayu dalam talian dan motivasi murid di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan Sekolah Kebangsaan (SK) sepanjang tempoh PKP. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16763/1/257-494-1-SM.pdf Lau, Fenny Yeo Feng and Kee, Guek Fen and Khoo, Phau Liang and Lee, Huoy Shin (2021) Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 11 (1). pp. 57-74. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/69
spellingShingle Lau, Fenny Yeo Feng
Kee, Guek Fen
Khoo, Phau Liang
Lee, Huoy Shin
Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
title Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
title_full Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
title_fullStr Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
title_full_unstemmed Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
title_short Kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa Melayu dan motivasi murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan
title_sort kaedah pengajaran dalam talian guru bahasa melayu dan motivasi murid sekolah jenis kebangsaan cina sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan
url http://journalarticle.ukm.my/16763/1/257-494-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT laufennyyeofeng kaedahpengajarandalamtaliangurubahasamelayudanmotivasimuridsekolahjeniskebangsaancinasepanjangtempohperintahkawalanpergerakan
AT keeguekfen kaedahpengajarandalamtaliangurubahasamelayudanmotivasimuridsekolahjeniskebangsaancinasepanjangtempohperintahkawalanpergerakan
AT khoophauliang kaedahpengajarandalamtaliangurubahasamelayudanmotivasimuridsekolahjeniskebangsaancinasepanjangtempohperintahkawalanpergerakan
AT leehuoyshin kaedahpengajarandalamtaliangurubahasamelayudanmotivasimuridsekolahjeniskebangsaancinasepanjangtempohperintahkawalanpergerakan