Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan transformasional pengetua dan tahap amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) guru di sekolah menengah berprestasi tinggi di negeri Selangor. Selain itu kajian ini juga melihat hubungan antara kepimpinan transformasional pengetua de...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17330/1/42125-135039-1-SM.pdf |
_version_ | 1796932635566538752 |
---|---|
author | Nor Azlin Ibrahim, Mohd Izham Mohd Hamzah, Jamalul Lail Abdul Wahab, |
author_facet | Nor Azlin Ibrahim, Mohd Izham Mohd Hamzah, Jamalul Lail Abdul Wahab, |
author_sort | Nor Azlin Ibrahim, |
collection | UKM |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan transformasional pengetua dan tahap amalan
komuniti pembelajaran profesional (KPP) guru di sekolah menengah berprestasi tinggi di negeri Selangor.
Selain itu kajian ini juga melihat hubungan antara kepimpinan transformasional pengetua dengan amalan
komuniti pembelajaran profesional guru. Sampel adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar di Sekolah
Menengah Berprestasi Tinggi (SBT) di Selangor iaitu seramai 150 orang. Kajian ini menggunakan kaedah
tinjauan dan soal selidik digunakan sebagai instrumen. Ujian min digunakan untuk statistik deskriptif dan
analisis korelasi dan kaedah ‘bootsraping’ bagi statistik inferensi. Dapatan kajian mendapati tahap amalan
kepimpinan transformasional pengetua adalah tinggi sementara amalan komuniti pembelajaran profesional
(KPP) adalah sangat tinggi. Seterusnya kajian menunjukkan hubungan kepimpinan transformasional dengan
amalan komuniti pembelajaran profesional adalah sangat tinggi (r= .769**, p<0.01) dan dimensi merangsang
intelek merupakan peramal yang dominan terhadap KPP. Dengan ini menunjukkan bahawa gaya kepimpinan
yang berkesan iaitu kepimpinan transformasional dapat memberi impak kepada amalan komuniti pembelajaran
profesional dan ini perlu di terapkan di semua sekolah bagi menghasilkan guru yang berkualiti dan menjadikan
sekolah yang cemerlang dan terbilang. |
first_indexed | 2024-03-06T04:35:28Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-17330 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T04:35:28Z |
publishDate | 2020 |
publisher | Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-173302021-08-18T08:07:52Z http://journalarticle.ukm.my/17330/ Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional Nor Azlin Ibrahim, Mohd Izham Mohd Hamzah, Jamalul Lail Abdul Wahab, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan transformasional pengetua dan tahap amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) guru di sekolah menengah berprestasi tinggi di negeri Selangor. Selain itu kajian ini juga melihat hubungan antara kepimpinan transformasional pengetua dengan amalan komuniti pembelajaran profesional guru. Sampel adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar di Sekolah Menengah Berprestasi Tinggi (SBT) di Selangor iaitu seramai 150 orang. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan soal selidik digunakan sebagai instrumen. Ujian min digunakan untuk statistik deskriptif dan analisis korelasi dan kaedah ‘bootsraping’ bagi statistik inferensi. Dapatan kajian mendapati tahap amalan kepimpinan transformasional pengetua adalah tinggi sementara amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) adalah sangat tinggi. Seterusnya kajian menunjukkan hubungan kepimpinan transformasional dengan amalan komuniti pembelajaran profesional adalah sangat tinggi (r= .769**, p<0.01) dan dimensi merangsang intelek merupakan peramal yang dominan terhadap KPP. Dengan ini menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang berkesan iaitu kepimpinan transformasional dapat memberi impak kepada amalan komuniti pembelajaran profesional dan ini perlu di terapkan di semua sekolah bagi menghasilkan guru yang berkualiti dan menjadikan sekolah yang cemerlang dan terbilang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17330/1/42125-135039-1-SM.pdf Nor Azlin Ibrahim, and Mohd Izham Mohd Hamzah, and Jamalul Lail Abdul Wahab, (2020) Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional. AKADEMIKA, 90 (3(SI)). pp. 1-16. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300 |
spellingShingle | Nor Azlin Ibrahim, Mohd Izham Mohd Hamzah, Jamalul Lail Abdul Wahab, Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional |
title | Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional |
title_full | Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional |
title_fullStr | Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional |
title_full_unstemmed | Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional |
title_short | Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional |
title_sort | kepimpinan transformasional hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional |
url | http://journalarticle.ukm.my/17330/1/42125-135039-1-SM.pdf |
work_keys_str_mv | AT norazlinibrahim kepimpinantransformasionalhubungansertaperamalkepadaamalankomunitipembelajaranprofessional AT mohdizhammohdhamzah kepimpinantransformasionalhubungansertaperamalkepadaamalankomunitipembelajaranprofessional AT jamalullailabdulwahab kepimpinantransformasionalhubungansertaperamalkepadaamalankomunitipembelajaranprofessional |