Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia

Kadar kemalangan pekerjaan di industri pembinaan merupakan yang tertinggi di Malaysia berbanding sektor industri yang lain. Faktor utama yang menyumbang kepada kemalangan pekerjaan di industri pembinaan adalah faktor organisasi berbanding faktor-faktor yang lain. Oleh itu, kajian ini bertujuan u...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kadir Arifin, Mohammad Lui Juhari, Muhammad Khairil, Mahfudz, Samad, Muhammad Ahsan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17334/1/33303-161616-1-PB.pdf
_version_ 1796932636147449856
author Kadir Arifin,
Mohammad Lui Juhari,
Muhammad Khairil,
Mahfudz,
Samad, Muhammad Ahsan
author_facet Kadir Arifin,
Mohammad Lui Juhari,
Muhammad Khairil,
Mahfudz,
Samad, Muhammad Ahsan
author_sort Kadir Arifin,
collection UKM
description Kadar kemalangan pekerjaan di industri pembinaan merupakan yang tertinggi di Malaysia berbanding sektor industri yang lain. Faktor utama yang menyumbang kepada kemalangan pekerjaan di industri pembinaan adalah faktor organisasi berbanding faktor-faktor yang lain. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis dan menilai aspek-aspek di bawah faktor organisasi yang menyumbang kepada kemalangan pekerjaan dalam industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT). Borang soal selidik diedarkan secara rawak di projek pembinaan MRT jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) sekitar Lembah Kelang. Sebanyak 530 maklumbalas telah diterima yang merangkumi 232 responden dari kumpulan pengurusan/profesional dan 298 responden dari kumpulan pekerja pembinaan. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif (min dan sisihan piawai) dan analisis inferensi (korelasi Pearson) bagi menilai dan menghuraikan hubungan antara kesemua aspek di bawah faktor organisasi yang menyumbang kepada kemalangan pekerjaan. Hasil kajian mendapati kedua-dua kumpulan responden mempunyai persepsi yang diklasifikasikan sebagai “sederhana bersetuju” terhadap aspek pengurusan sumber, budaya keselamatan organisasi, dan pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerjaan (KKP) dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan di industri pembinaan rel MRT. Manakala kebanyakan responden tidak bersetuju terhadap aspek polisi KKP dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan di industri pembinaan rel MRT. Terdapat enam hubungan yang mempunyai kekuatan pada tahap “sederhana” bagi aspek-aspek yang dikaji di mana hubungan antara aspek pengurusan sumber terhadap pengurusan KKP merupakan hubungan yang paling signifikan dengan catatan nilai pekali korelasi tertinggi r = 0.65. Hasil dapatan kajian ini perlu diberi perhatian oleh semua pemegang taruh industri pembinaan MRT untuk merancang langkah penambahbaikan dalam usaha untuk mencegah kemalangan pekerjaan dalam industri ini pada masa hadapan.
first_indexed 2024-03-06T04:35:28Z
format Article
id ukm.eprints-17334
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:35:28Z
publishDate 2021
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-173342021-08-23T00:47:58Z http://journalarticle.ukm.my/17334/ Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia Kadir Arifin, Mohammad Lui Juhari, Muhammad Khairil, Mahfudz, Samad, Muhammad Ahsan Kadar kemalangan pekerjaan di industri pembinaan merupakan yang tertinggi di Malaysia berbanding sektor industri yang lain. Faktor utama yang menyumbang kepada kemalangan pekerjaan di industri pembinaan adalah faktor organisasi berbanding faktor-faktor yang lain. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis dan menilai aspek-aspek di bawah faktor organisasi yang menyumbang kepada kemalangan pekerjaan dalam industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT). Borang soal selidik diedarkan secara rawak di projek pembinaan MRT jajaran Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) sekitar Lembah Kelang. Sebanyak 530 maklumbalas telah diterima yang merangkumi 232 responden dari kumpulan pengurusan/profesional dan 298 responden dari kumpulan pekerja pembinaan. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif (min dan sisihan piawai) dan analisis inferensi (korelasi Pearson) bagi menilai dan menghuraikan hubungan antara kesemua aspek di bawah faktor organisasi yang menyumbang kepada kemalangan pekerjaan. Hasil kajian mendapati kedua-dua kumpulan responden mempunyai persepsi yang diklasifikasikan sebagai “sederhana bersetuju” terhadap aspek pengurusan sumber, budaya keselamatan organisasi, dan pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerjaan (KKP) dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan di industri pembinaan rel MRT. Manakala kebanyakan responden tidak bersetuju terhadap aspek polisi KKP dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan di industri pembinaan rel MRT. Terdapat enam hubungan yang mempunyai kekuatan pada tahap “sederhana” bagi aspek-aspek yang dikaji di mana hubungan antara aspek pengurusan sumber terhadap pengurusan KKP merupakan hubungan yang paling signifikan dengan catatan nilai pekali korelasi tertinggi r = 0.65. Hasil dapatan kajian ini perlu diberi perhatian oleh semua pemegang taruh industri pembinaan MRT untuk merancang langkah penambahbaikan dalam usaha untuk mencegah kemalangan pekerjaan dalam industri ini pada masa hadapan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17334/1/33303-161616-1-PB.pdf Kadir Arifin, and Mohammad Lui Juhari, and Muhammad Khairil, and Mahfudz, and Samad, Muhammad Ahsan (2021) Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia. AKADEMIKA, 91 (2). pp. 17-32. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1410
spellingShingle Kadir Arifin,
Mohammad Lui Juhari,
Muhammad Khairil,
Mahfudz,
Samad, Muhammad Ahsan
Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia
title Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia
title_full Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia
title_fullStr Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia
title_full_unstemmed Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia
title_short Faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel Mass Rapid Transit (MRT) di Malaysia
title_sort faktor organisasi dalam menyumbang kepada kemalangan pekerjaan industri pembinaan rel mass rapid transit mrt di malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/17334/1/33303-161616-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT kadirarifin faktororganisasidalammenyumbangkepadakemalanganpekerjaanindustripembinaanrelmassrapidtransitmrtdimalaysia
AT mohammadluijuhari faktororganisasidalammenyumbangkepadakemalanganpekerjaanindustripembinaanrelmassrapidtransitmrtdimalaysia
AT muhammadkhairil faktororganisasidalammenyumbangkepadakemalanganpekerjaanindustripembinaanrelmassrapidtransitmrtdimalaysia
AT mahfudz faktororganisasidalammenyumbangkepadakemalanganpekerjaanindustripembinaanrelmassrapidtransitmrtdimalaysia
AT samadmuhammadahsan faktororganisasidalammenyumbangkepadakemalanganpekerjaanindustripembinaanrelmassrapidtransitmrtdimalaysia