Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah

Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubung...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf
_version_ 1796932638870601728
author Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
author_facet Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
author_sort Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
collection UKM
description Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah di sekolah-sekolah agama gunasama di Brunei. Soal selidik digunakan dalam mengumpulkan data, dan data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Seramai 108 orang guru agama daripada sepuluh buah sekolah agama gunasama di Daerah Brunei dan Muara terlibat sebagai sampel. Hasil kajian mendapati bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh guru-guru besar ialah gaya kepimpinan demokratik, diikuti dengan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire. Manakala ujian korelasi Pearson pula menunjukkan bahawa hanya gaya kepimpinan demokratik yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan iklim sekolah. Implikasinya, menurut persepsi guru-guru agama, guru-guru besar di sekolah agama gunasama hendaklah mengamalkan gaya kepimpinan demokratik dan mengurangkan penggunaan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire dalam rangka mewujudkan iklim sekolah yang kondusif dan positif.
first_indexed 2024-03-06T04:35:31Z
format Article
id ukm.eprints-17348
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:35:31Z
publishDate 2021
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-173482021-08-23T02:01:18Z http://journalarticle.ukm.my/17348/ Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah di sekolah-sekolah agama gunasama di Brunei. Soal selidik digunakan dalam mengumpulkan data, dan data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Seramai 108 orang guru agama daripada sepuluh buah sekolah agama gunasama di Daerah Brunei dan Muara terlibat sebagai sampel. Hasil kajian mendapati bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh guru-guru besar ialah gaya kepimpinan demokratik, diikuti dengan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire. Manakala ujian korelasi Pearson pula menunjukkan bahawa hanya gaya kepimpinan demokratik yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan iklim sekolah. Implikasinya, menurut persepsi guru-guru agama, guru-guru besar di sekolah agama gunasama hendaklah mengamalkan gaya kepimpinan demokratik dan mengurangkan penggunaan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire dalam rangka mewujudkan iklim sekolah yang kondusif dan positif. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, (2021) Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 46 (1). pp. 15-24. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1400
spellingShingle Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed,
Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_full Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_fullStr Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_full_unstemmed Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_short Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
title_sort persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
url http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT fatinrabiatuladawiyahmohammedfareed persepsiguruterhadapgayakepimpinangurubesardanhubungannyadenganiklimsekolah