Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah
Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubung...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf |
_version_ | 1796932638870601728 |
---|---|
author | Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, |
author_facet | Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, |
author_sort | Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, |
collection | UKM |
description | Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia
dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat
persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubungannya dengan
iklim sekolah di sekolah-sekolah agama gunasama di Brunei. Soal selidik digunakan dalam mengumpulkan
data, dan data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Seramai 108 orang guru agama daripada sepuluh
buah sekolah agama gunasama di Daerah Brunei dan Muara terlibat sebagai sampel. Hasil kajian mendapati
bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh guru-guru besar ialah gaya kepimpinan
demokratik, diikuti dengan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire. Manakala ujian korelasi Pearson pula
menunjukkan bahawa hanya gaya kepimpinan demokratik yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan
iklim sekolah. Implikasinya, menurut persepsi guru-guru agama, guru-guru besar di sekolah agama gunasama
hendaklah mengamalkan gaya kepimpinan demokratik dan mengurangkan penggunaan gaya kepimpinan
autokratik dan laissez-faire dalam rangka mewujudkan iklim sekolah yang kondusif dan positif. |
first_indexed | 2024-03-06T04:35:31Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-17348 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T04:35:31Z |
publishDate | 2021 |
publisher | Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-173482021-08-23T02:01:18Z http://journalarticle.ukm.my/17348/ Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, Gaya kepimpinan merupakan salah satu aspek penting yang perlu dimiliki oleh setiap guru besar, di mana ia dapat mempengaruhi suasana atau iklim bagi warga sekolah. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk melihat persepsi guru terhadap gaya kepimpinan yang dominan diamalkan oleh guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah di sekolah-sekolah agama gunasama di Brunei. Soal selidik digunakan dalam mengumpulkan data, dan data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Seramai 108 orang guru agama daripada sepuluh buah sekolah agama gunasama di Daerah Brunei dan Muara terlibat sebagai sampel. Hasil kajian mendapati bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh guru-guru besar ialah gaya kepimpinan demokratik, diikuti dengan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire. Manakala ujian korelasi Pearson pula menunjukkan bahawa hanya gaya kepimpinan demokratik yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan iklim sekolah. Implikasinya, menurut persepsi guru-guru agama, guru-guru besar di sekolah agama gunasama hendaklah mengamalkan gaya kepimpinan demokratik dan mengurangkan penggunaan gaya kepimpinan autokratik dan laissez-faire dalam rangka mewujudkan iklim sekolah yang kondusif dan positif. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, (2021) Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 46 (1). pp. 15-24. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1400 |
spellingShingle | Fatin Rabia’tul Adawiyah Mohammed Fareed, Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah |
title | Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah |
title_full | Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah |
title_fullStr | Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah |
title_full_unstemmed | Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah |
title_short | Persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah |
title_sort | persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan iklim sekolah |
url | http://journalarticle.ukm.my/17348/1/39047-158268-1-PB.pdf |
work_keys_str_mv | AT fatinrabiatuladawiyahmohammedfareed persepsiguruterhadapgayakepimpinangurubesardanhubungannyadenganiklimsekolah |