Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab

Penyelidikan ini merupakan kajian terhadap keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Selaras dengan perubahan gelombang pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Faizulamri Mohd Saad, Sabri Mohamad, Latifah Abdul Majid, Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, Rabi’atul Athirah Muhamad Isa
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17371/1/138-274-2-PB.pdf
_version_ 1796932643415130112
author Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Sabri Mohamad,
Latifah Abdul Majid,
Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah,
Rabi’atul Athirah Muhamad Isa,
author_facet Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Sabri Mohamad,
Latifah Abdul Majid,
Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah,
Rabi’atul Athirah Muhamad Isa,
author_sort Mohd Faizulamri Mohd Saad,
collection UKM
description Penyelidikan ini merupakan kajian terhadap keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Selaras dengan perubahan gelombang pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) yang mengintegrasikan ilmu secara bersepadu. Kurikulum TMUA yang menggabungkan tiga elemen penting iaitu Quranik, Ijtihadik dan Ensiklopedik ini telah bermula sejak tahun 2014 lagi. Melihat kepada sejarah penubuhan TMUA yang baru menjangkau enam tahun penubuhannya, maka kertas kerja ini membincangkan penilaian kemudahan dan alat bantu mengajar semasa pelaksanaan kurikulum Maharat al-Quran dan kaedah pengajaran guru TMUA. Fokus perbincangan juga melibatkan beberapa isu dan permasalahan yang berbangkit merangkumi beberapa elemen penting tentang mata pelajaran Maharat al-Quran ini. Reka bentuk kajian bersifat kualitatif ini melibatkan empat orang guru TMUA yang mewakili sekolah TMUA setiap zon di Semenanjung Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan kemudahan dan alat bantu mengajar memberikan impak yang tinggi terhadap keberkesanan pengajaran dan pemudahcaraan. Para guru juga mempunyai kesediaan yang tinggi terhadap elemen PAK 21 ketika PdPc. Di samping itu, kertas kajian ini juga membincangkankan beberapa kajian lepas yang berkaitan dengan isu yang dikaji serta mencadangkan akan keperluan membuat penilaian terhadap mata pelajaran elektif dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ini sebagai usaha membuat penambahbaikan terhadap pelaksanaan sedia ada di Sekolah Menengah TMUA.
first_indexed 2024-03-06T04:35:35Z
format Article
id ukm.eprints-17371
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:35:35Z
publishDate 2021
publisher Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-173712021-08-27T02:43:06Z http://journalarticle.ukm.my/17371/ Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab Mohd Faizulamri Mohd Saad, Sabri Mohamad, Latifah Abdul Majid, Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, Rabi’atul Athirah Muhamad Isa, Penyelidikan ini merupakan kajian terhadap keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Selaras dengan perubahan gelombang pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan program Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) yang mengintegrasikan ilmu secara bersepadu. Kurikulum TMUA yang menggabungkan tiga elemen penting iaitu Quranik, Ijtihadik dan Ensiklopedik ini telah bermula sejak tahun 2014 lagi. Melihat kepada sejarah penubuhan TMUA yang baru menjangkau enam tahun penubuhannya, maka kertas kerja ini membincangkan penilaian kemudahan dan alat bantu mengajar semasa pelaksanaan kurikulum Maharat al-Quran dan kaedah pengajaran guru TMUA. Fokus perbincangan juga melibatkan beberapa isu dan permasalahan yang berbangkit merangkumi beberapa elemen penting tentang mata pelajaran Maharat al-Quran ini. Reka bentuk kajian bersifat kualitatif ini melibatkan empat orang guru TMUA yang mewakili sekolah TMUA setiap zon di Semenanjung Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan kemudahan dan alat bantu mengajar memberikan impak yang tinggi terhadap keberkesanan pengajaran dan pemudahcaraan. Para guru juga mempunyai kesediaan yang tinggi terhadap elemen PAK 21 ketika PdPc. Di samping itu, kertas kajian ini juga membincangkankan beberapa kajian lepas yang berkaitan dengan isu yang dikaji serta mencadangkan akan keperluan membuat penilaian terhadap mata pelajaran elektif dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ini sebagai usaha membuat penambahbaikan terhadap pelaksanaan sedia ada di Sekolah Menengah TMUA. Pusat Kelestarian Turath Islami, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17371/1/138-274-2-PB.pdf Mohd Faizulamri Mohd Saad, and Sabri Mohamad, and Latifah Abdul Majid, and Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, and Rabi’atul Athirah Muhamad Isa, (2021) Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 6 (1). pp. 18-24. ISSN 0128-0899 http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/issue/view/13
spellingShingle Mohd Faizulamri Mohd Saad,
Sabri Mohamad,
Latifah Abdul Majid,
Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah,
Rabi’atul Athirah Muhamad Isa,
Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_full Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_fullStr Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_full_unstemmed Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_short Keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran Maharat al-Quran di Sekolah Menengah Tahfiz Model Ulul Albab
title_sort keperluan penilaian pelaksanaan mata pelajaran maharat al quran di sekolah menengah tahfiz model ulul albab
url http://journalarticle.ukm.my/17371/1/138-274-2-PB.pdf
work_keys_str_mv AT mohdfaizulamrimohdsaad keperluanpenilaianpelaksanaanmatapelajaranmaharatalqurandisekolahmenengahtahfizmodelululalbab
AT sabrimohamad keperluanpenilaianpelaksanaanmatapelajaranmaharatalqurandisekolahmenengahtahfizmodelululalbab
AT latifahabdulmajid keperluanpenilaianpelaksanaanmatapelajaranmaharatalqurandisekolahmenengahtahfizmodelululalbab
AT nikmdsaifulazizinikabdullah keperluanpenilaianpelaksanaanmatapelajaranmaharatalqurandisekolahmenengahtahfizmodelululalbab
AT rabiatulathirahmuhamadisa keperluanpenilaianpelaksanaanmatapelajaranmaharatalqurandisekolahmenengahtahfizmodelululalbab