Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan bagi subjek Bahasa Kebangsaan A berdasarkan gaya pembelajaran Grasha-Riechmann (1996) yang diperluas di Universiti Swasta. Kajian kuantitatif ini dijalankan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar diperluas yan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jaya Mathy Subramaniam, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Husna Faredza Mohamed Redzwan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17919/1/272-525-1-SM.pdf
_version_ 1796932741712838656
author Jaya Mathy Subramaniam,
Zulkifli Osman,
Anida Sarudin,
Husna Faredza Mohamed Redzwan,
author_facet Jaya Mathy Subramaniam,
Zulkifli Osman,
Anida Sarudin,
Husna Faredza Mohamed Redzwan,
author_sort Jaya Mathy Subramaniam,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan bagi subjek Bahasa Kebangsaan A berdasarkan gaya pembelajaran Grasha-Riechmann (1996) yang diperluas di Universiti Swasta. Kajian kuantitatif ini dijalankan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar diperluas yang menglibatkan lapan jenis elemen gaya pembelajaran, iaitu gaya pembelajaran berdikari, penghindaran, bekerjasama, bergantung, persaingan, penyertaan, pengalaman dan pemerhatian. Seramai 242 orang pelajar berbangsa Cina yang mengikuti kursus Bahasa Kebangsaan A di IPTS dilibatkan dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan borang soal selidik bagi memperoleh data daripada responden. Data dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 25 untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai. Hasil kajian menunjukkan bahawa gaya pembelajaran paling dominan diamalkan oleh pelajar dalam proses pembelajaran Bahasa Kebangsaan A ialah gaya pembelajaran bekerjasama, diikuti oleh berdikari, penyertaan, bergantung, pemerhatian, pengalaman, persaingan dan yang paling terendah sekali ialah penghindaran. Hasil kajian mengikut jantina pula mendapati bahawa gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan dalam kalangan pelajar lelaki adalah gaya pembelajaran bekerjasama (M=3.753, SP=0.55564) manakala gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan dalam kalangan pelajar perempuan adalah gaya pembelajaran penyertaan (M=3.6887, SP=0.47636). Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pensyarah perlu memberi penekanan terhadap gaya pembelajaran bekerjasama dalam kalangan pelajar kerana gaya ini merupakan gaya pembelajaran yang paling dominan dalam kalangan pelajar IPTS ketika mempelajari Bahasa Kebangsaan A.
first_indexed 2024-03-06T04:37:04Z
format Article
id ukm.eprints-17919
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:37:04Z
publishDate 2021
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-179192022-01-13T01:57:29Z http://journalarticle.ukm.my/17919/ Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas Jaya Mathy Subramaniam, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Husna Faredza Mohamed Redzwan, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan bagi subjek Bahasa Kebangsaan A berdasarkan gaya pembelajaran Grasha-Riechmann (1996) yang diperluas di Universiti Swasta. Kajian kuantitatif ini dijalankan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar diperluas yang menglibatkan lapan jenis elemen gaya pembelajaran, iaitu gaya pembelajaran berdikari, penghindaran, bekerjasama, bergantung, persaingan, penyertaan, pengalaman dan pemerhatian. Seramai 242 orang pelajar berbangsa Cina yang mengikuti kursus Bahasa Kebangsaan A di IPTS dilibatkan dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan borang soal selidik bagi memperoleh data daripada responden. Data dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 25 untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai. Hasil kajian menunjukkan bahawa gaya pembelajaran paling dominan diamalkan oleh pelajar dalam proses pembelajaran Bahasa Kebangsaan A ialah gaya pembelajaran bekerjasama, diikuti oleh berdikari, penyertaan, bergantung, pemerhatian, pengalaman, persaingan dan yang paling terendah sekali ialah penghindaran. Hasil kajian mengikut jantina pula mendapati bahawa gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan dalam kalangan pelajar lelaki adalah gaya pembelajaran bekerjasama (M=3.753, SP=0.55564) manakala gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan dalam kalangan pelajar perempuan adalah gaya pembelajaran penyertaan (M=3.6887, SP=0.47636). Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pensyarah perlu memberi penekanan terhadap gaya pembelajaran bekerjasama dalam kalangan pelajar kerana gaya ini merupakan gaya pembelajaran yang paling dominan dalam kalangan pelajar IPTS ketika mempelajari Bahasa Kebangsaan A. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17919/1/272-525-1-SM.pdf Jaya Mathy Subramaniam, and Zulkifli Osman, and Anida Sarudin, and Husna Faredza Mohamed Redzwan, (2021) Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 11 (2). pp. 88-97. ISSN 2180-4842 https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/81
spellingShingle Jaya Mathy Subramaniam,
Zulkifli Osman,
Anida Sarudin,
Husna Faredza Mohamed Redzwan,
Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas
title Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas
title_full Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas
title_fullStr Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas
title_full_unstemmed Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas
title_short Analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar Cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan A berdasarkan model Grasha-Riechmann yang diperluas
title_sort analisis gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar cina di universiti swasta dalam subjek bahasa kebangsaan a berdasarkan model grasha riechmann yang diperluas
url http://journalarticle.ukm.my/17919/1/272-525-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT jayamathysubramaniam analisisgayapembelajarandalamkalanganpelajarcinadiuniversitiswastadalamsubjekbahasakebangsaanaberdasarkanmodelgrashariechmannyangdiperluas
AT zulkifliosman analisisgayapembelajarandalamkalanganpelajarcinadiuniversitiswastadalamsubjekbahasakebangsaanaberdasarkanmodelgrashariechmannyangdiperluas
AT anidasarudin analisisgayapembelajarandalamkalanganpelajarcinadiuniversitiswastadalamsubjekbahasakebangsaanaberdasarkanmodelgrashariechmannyangdiperluas
AT husnafaredzamohamedredzwan analisisgayapembelajarandalamkalanganpelajarcinadiuniversitiswastadalamsubjekbahasakebangsaanaberdasarkanmodelgrashariechmannyangdiperluas