Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an

Makalah ini bertujuan untuk memperlihatkan satu sisi baharu dalam sejarah perkembangan pendidikan sekular di Tanah Melayu sepanjang 1940-an sehingga 1950-an. Ia memberi tumpuan kepada perbincangan yang diterbitkan di dalam majalah dan akhbar berbahasa Melayu berkaitan dengan tanggungjawab guru untuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wan Noorlizawati Wan Mat Ali, Nazirah Lee, Siti Zahrah Mahfood
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18603/1/50315-163925-1-SM.pdf
_version_ 1796932878765916160
author Wan Noorlizawati Wan Mat Ali,
Nazirah Lee,
Siti Zahrah Mahfood,
author_facet Wan Noorlizawati Wan Mat Ali,
Nazirah Lee,
Siti Zahrah Mahfood,
author_sort Wan Noorlizawati Wan Mat Ali,
collection UKM
description Makalah ini bertujuan untuk memperlihatkan satu sisi baharu dalam sejarah perkembangan pendidikan sekular di Tanah Melayu sepanjang 1940-an sehingga 1950-an. Ia memberi tumpuan kepada perbincangan yang diterbitkan di dalam majalah dan akhbar berbahasa Melayu berkaitan dengan tanggungjawab guru untuk memperbaiki mutu pengajaran mereka. Kajian ini dijalankan dengan kaedah kajian keperpustakaan dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Maklumat berkenaan pendidikan dicerap daripada sumber majalah berbahasa Melayu sebagai sumber utama seperti Majalah Guru, Panduan Raayat, Sahabat dan Bintang Malaya. Di samping itu, sumber sekunder seperti buku dan artikel turut digunakan. Hasil kajian memperlihatkan guru-guru seharusnya mempunyai kreativiti dalam pengajaran di samping memiliki keperibadian yang baik. Malah, pihak kerajaan turut memberikan perhatian kepada isu berkaitan pendidikan dan berusaha membasmi masalah buta huruf dengan menggunakan siaran radio. Ringkasnya, perbincangan tentang strategi dan metodologi pengajaran serta keperibadian guru yang diterbitkan dalam majalah berbahasa Melayu dalam tempoh kajian adalah sumber berharga kepada semua yang terlibat dalam dunia pendidikan hari ini.
first_indexed 2024-03-06T04:39:02Z
format Article
id ukm.eprints-18603
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:39:02Z
publishDate 2021
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-186032022-05-18T03:14:40Z http://journalarticle.ukm.my/18603/ Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an Wan Noorlizawati Wan Mat Ali, Nazirah Lee, Siti Zahrah Mahfood, Makalah ini bertujuan untuk memperlihatkan satu sisi baharu dalam sejarah perkembangan pendidikan sekular di Tanah Melayu sepanjang 1940-an sehingga 1950-an. Ia memberi tumpuan kepada perbincangan yang diterbitkan di dalam majalah dan akhbar berbahasa Melayu berkaitan dengan tanggungjawab guru untuk memperbaiki mutu pengajaran mereka. Kajian ini dijalankan dengan kaedah kajian keperpustakaan dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Maklumat berkenaan pendidikan dicerap daripada sumber majalah berbahasa Melayu sebagai sumber utama seperti Majalah Guru, Panduan Raayat, Sahabat dan Bintang Malaya. Di samping itu, sumber sekunder seperti buku dan artikel turut digunakan. Hasil kajian memperlihatkan guru-guru seharusnya mempunyai kreativiti dalam pengajaran di samping memiliki keperibadian yang baik. Malah, pihak kerajaan turut memberikan perhatian kepada isu berkaitan pendidikan dan berusaha membasmi masalah buta huruf dengan menggunakan siaran radio. Ringkasnya, perbincangan tentang strategi dan metodologi pengajaran serta keperibadian guru yang diterbitkan dalam majalah berbahasa Melayu dalam tempoh kajian adalah sumber berharga kepada semua yang terlibat dalam dunia pendidikan hari ini. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-08 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18603/1/50315-163925-1-SM.pdf Wan Noorlizawati Wan Mat Ali, and Nazirah Lee, and Siti Zahrah Mahfood, (2021) Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics and Strategic Studies, 48 (2). pp. 190-211. ISSN 2180-0251 https://ejournal.ukm.my/jebat/issue/view/1415
spellingShingle Wan Noorlizawati Wan Mat Ali,
Nazirah Lee,
Siti Zahrah Mahfood,
Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an
title Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an
title_full Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an
title_fullStr Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an
title_full_unstemmed Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an
title_short Tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa Melayu 1940-an hingga 1950-an
title_sort tanggungjawab guru dalam memperkasakan pendidikan menurut majalah berbahasa melayu 1940 an hingga 1950 an
url http://journalarticle.ukm.my/18603/1/50315-163925-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT wannoorlizawatiwanmatali tanggungjawabgurudalammemperkasakanpendidikanmenurutmajalahberbahasamelayu1940anhingga1950an
AT nazirahlee tanggungjawabgurudalammemperkasakanpendidikanmenurutmajalahberbahasamelayu1940anhingga1950an
AT sitizahrahmahfood tanggungjawabgurudalammemperkasakanpendidikanmenurutmajalahberbahasamelayu1940anhingga1950an