Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19

Komunikasi melalui media merupakan salah satu aspek terpenting sekiranya sesebuah negara berhadapan dengan sebarang bentuk krisis kesihatan seperti penularan pandemik. Salah satu medium yang sering digunakan adalah melalui penerbitan video pesanan khidmat awam (public service announcement) atau PKA....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hasrul Hashim, Mohd Azul Mohamad Salleh
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/18710/1/51880-174324-1-PB.pdf
_version_ 1796932902647234560
author Hasrul Hashim,
Mohd Azul Mohamad Salleh,
author_facet Hasrul Hashim,
Mohd Azul Mohamad Salleh,
author_sort Hasrul Hashim,
collection UKM
description Komunikasi melalui media merupakan salah satu aspek terpenting sekiranya sesebuah negara berhadapan dengan sebarang bentuk krisis kesihatan seperti penularan pandemik. Salah satu medium yang sering digunakan adalah melalui penerbitan video pesanan khidmat awam (public service announcement) atau PKA. PKA merupakan video berdurasi di antara 30 ke 120 saat serta mempunyai kemampuan untuk berkomunikasi kepada khalayak berskala besar dan menggalakkan perubahan tingkah laku sosial. Walau bagaimanapun, sesuatu PKA akan dianggap gagal sekiranya mesej yang ingin disampaikan tidak diendahkan atau tidak difahami oleh khalayak. Ketika Malaysia sedang berhadapan dengan krisis kesihatan seperti pandemik COVID-19, PKA yang dihasilkan kurang memberikan penekanan terhadap aspek kajian keseimbangan tingkah laku, daya ingatan, dan juga gaya persembahan mesej. Justeru, kertas ini bertujuan untuk membincangkan analisis gaya persembahan yang terdapat di dalam 30 buah pesanan khidmat awam berkaitan COVID-19 yang terdapat di dalam laman YouTube MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang dimuatnaik bermula dari Januari hingga Jun 2020. Dapatan awal analisis ini menunjukkan majoriti PKA yang diterbitkan menggunakan teknik penerbitan animasi 2D dengan meletakkan senario situasi yang dihadapi oleh sebuah keluarga di Malaysia untuk memudahkan pemahaman khalayak terhadap mesej yang ingin disampaikan. Keseluruhannya, gaya persembahan PKA berkenaan COVID-19 di Malaysia menitikberatkan keseimbangan di antara kepentingan mesej dan gaya komunikasi dengan lima fasa di dalam teori perubahan tingkah laku khalayak.
first_indexed 2024-03-06T04:39:20Z
format Article
id ukm.eprints-18710
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:39:20Z
publishDate 2021
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-187102022-05-31T08:42:18Z http://journalarticle.ukm.my/18710/ Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19 Hasrul Hashim, Mohd Azul Mohamad Salleh, Komunikasi melalui media merupakan salah satu aspek terpenting sekiranya sesebuah negara berhadapan dengan sebarang bentuk krisis kesihatan seperti penularan pandemik. Salah satu medium yang sering digunakan adalah melalui penerbitan video pesanan khidmat awam (public service announcement) atau PKA. PKA merupakan video berdurasi di antara 30 ke 120 saat serta mempunyai kemampuan untuk berkomunikasi kepada khalayak berskala besar dan menggalakkan perubahan tingkah laku sosial. Walau bagaimanapun, sesuatu PKA akan dianggap gagal sekiranya mesej yang ingin disampaikan tidak diendahkan atau tidak difahami oleh khalayak. Ketika Malaysia sedang berhadapan dengan krisis kesihatan seperti pandemik COVID-19, PKA yang dihasilkan kurang memberikan penekanan terhadap aspek kajian keseimbangan tingkah laku, daya ingatan, dan juga gaya persembahan mesej. Justeru, kertas ini bertujuan untuk membincangkan analisis gaya persembahan yang terdapat di dalam 30 buah pesanan khidmat awam berkaitan COVID-19 yang terdapat di dalam laman YouTube MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang dimuatnaik bermula dari Januari hingga Jun 2020. Dapatan awal analisis ini menunjukkan majoriti PKA yang diterbitkan menggunakan teknik penerbitan animasi 2D dengan meletakkan senario situasi yang dihadapi oleh sebuah keluarga di Malaysia untuk memudahkan pemahaman khalayak terhadap mesej yang ingin disampaikan. Keseluruhannya, gaya persembahan PKA berkenaan COVID-19 di Malaysia menitikberatkan keseimbangan di antara kepentingan mesej dan gaya komunikasi dengan lima fasa di dalam teori perubahan tingkah laku khalayak. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/18710/1/51880-174324-1-PB.pdf Hasrul Hashim, and Mohd Azul Mohamad Salleh, (2021) Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 37 (4). pp. 88-103. ISSN 0128-1496 https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1451
spellingShingle Hasrul Hashim,
Mohd Azul Mohamad Salleh,
Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_full Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_fullStr Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_full_unstemmed Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_short Analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam (PKA) pandemik COVID-19
title_sort analisis strategi komunikasi penerbitan pesanan khidmat awam pka pandemik covid 19
url http://journalarticle.ukm.my/18710/1/51880-174324-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT hasrulhashim analisisstrategikomunikasipenerbitanpesanankhidmatawampkapandemikcovid19
AT mohdazulmohamadsalleh analisisstrategikomunikasipenerbitanpesanankhidmatawampkapandemikcovid19