Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam

Pengiklanan oleh peguam dikawal oleh Kaedah-Kaedah Profesion Undang-Undang (Publisiti) 2001, Kaedah-Kaedah Profesion Undang-Undang (Amalan dan Etiket) 1978 dan keputusan-keputusan Majlis Peguam yang berkaitan. Walaupun kaedah dan keputusan ini membenarkan peguam untuk mengiklankan amalannya dalam...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harlina Mohamed On
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19188/1/35882-118977-1-PB.pdf
_version_ 1796933018583040000
author Harlina Mohamed On,
author_facet Harlina Mohamed On,
author_sort Harlina Mohamed On,
collection UKM
description Pengiklanan oleh peguam dikawal oleh Kaedah-Kaedah Profesion Undang-Undang (Publisiti) 2001, Kaedah-Kaedah Profesion Undang-Undang (Amalan dan Etiket) 1978 dan keputusan-keputusan Majlis Peguam yang berkaitan. Walaupun kaedah dan keputusan ini membenarkan peguam untuk mengiklankan amalannya dalam pelbagai cara dan medium, tetapi hanya ‘maklumat yang diluluskan’ boleh diiklankan. Namun, sebahagian besar daripada ‘maklumat yang diluluskan’ ini terbatas kepada biodata peguam serta butiran mengenai firma dan rakan kongsi peguam. Maklumat yang lebih penting untuk diketahui awam dan yang boleh membantu mereka untuk membanding serta memilih perkhidmatan peguam yang menepati keperluan mereka, tidak boleh diiklankan. Salah satunya ialah maklumat mengenai yuran guaman yang dikenakan oleh peguam. Makalah ini membincangkan tentang sekatan untuk mengiklan yuran guaman seperti yang terkandung dalam kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman Malaysia dan membandingkannya dengan peraturan yang dikuatkuasakan di Amerika Syarikat dan United Kingdom. Soal selidik untuk meninjau persepsi awam dan peguam berhubung isu ini turut diedarkan dan dapatannya dipersembahkan secara deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pihak awam mempunyai persepsi bahawa maklumat mengenai yuran guaman adalah maklumat yang sesuai diiklankan. Namun, pihak peguam mempunyai persepsi sebaliknya. Akhir sekali, penulis menyaran beberapa penambahbaikan terhadap kaedah sedia ada, bagi memenuhi keperluan semasa.
first_indexed 2024-03-06T04:40:44Z
format Article
id ukm.eprints-19188
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:40:44Z
publishDate 2019
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-191882022-08-02T03:36:32Z http://journalarticle.ukm.my/19188/ Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam Harlina Mohamed On, Pengiklanan oleh peguam dikawal oleh Kaedah-Kaedah Profesion Undang-Undang (Publisiti) 2001, Kaedah-Kaedah Profesion Undang-Undang (Amalan dan Etiket) 1978 dan keputusan-keputusan Majlis Peguam yang berkaitan. Walaupun kaedah dan keputusan ini membenarkan peguam untuk mengiklankan amalannya dalam pelbagai cara dan medium, tetapi hanya ‘maklumat yang diluluskan’ boleh diiklankan. Namun, sebahagian besar daripada ‘maklumat yang diluluskan’ ini terbatas kepada biodata peguam serta butiran mengenai firma dan rakan kongsi peguam. Maklumat yang lebih penting untuk diketahui awam dan yang boleh membantu mereka untuk membanding serta memilih perkhidmatan peguam yang menepati keperluan mereka, tidak boleh diiklankan. Salah satunya ialah maklumat mengenai yuran guaman yang dikenakan oleh peguam. Makalah ini membincangkan tentang sekatan untuk mengiklan yuran guaman seperti yang terkandung dalam kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman Malaysia dan membandingkannya dengan peraturan yang dikuatkuasakan di Amerika Syarikat dan United Kingdom. Soal selidik untuk meninjau persepsi awam dan peguam berhubung isu ini turut diedarkan dan dapatannya dipersembahkan secara deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pihak awam mempunyai persepsi bahawa maklumat mengenai yuran guaman adalah maklumat yang sesuai diiklankan. Namun, pihak peguam mempunyai persepsi sebaliknya. Akhir sekali, penulis menyaran beberapa penambahbaikan terhadap kaedah sedia ada, bagi memenuhi keperluan semasa. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19188/1/35882-118977-1-PB.pdf Harlina Mohamed On, (2019) Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam. Asian Journal of Accounting and Governance, 12 . pp. 143-154. ISSN 2180-3838 https://ejournal.ukm.my/ajac/issue/view/1225
spellingShingle Harlina Mohamed On,
Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam
title Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam
title_full Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam
title_fullStr Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam
title_full_unstemmed Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam
title_short Pengiklanan yuran guaman oleh peguam : persepsi awam dan peguam
title_sort pengiklanan yuran guaman oleh peguam persepsi awam dan peguam
url http://journalarticle.ukm.my/19188/1/35882-118977-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT harlinamohamedon pengiklananyuranguamanolehpeguampersepsiawamdanpeguam