Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah

Oleh kerana mata pelajaran sejarah melibatkan keperluan untuk meneroka sesuatu peristiwa sejarah, maka pelaksanaan pembelajaran berasaskan dokumen telah membolehkan murid-murid dapat berperanan sebagai seorang sejarawan dalam membuat penyiasatan sejarah yang mendalam. Kajian tinjauan ini bertujuan u...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: M.Kaviza
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19308/1/26218-114511-1-PB.pdf
_version_ 1796933041642274816
author M.Kaviza,
author_facet M.Kaviza,
author_sort M.Kaviza,
collection UKM
description Oleh kerana mata pelajaran sejarah melibatkan keperluan untuk meneroka sesuatu peristiwa sejarah, maka pelaksanaan pembelajaran berasaskan dokumen telah membolehkan murid-murid dapat berperanan sebagai seorang sejarawan dalam membuat penyiasatan sejarah yang mendalam. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi murid terhadap peranan mereka dalam pembelajaran berasaskan dokumen mata pelajaran sejarah berdasarkan tahap pencapaian. Seramai 67 orang murid Tingkatan Empat telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini melalui teknik persampelan berkelompok. Soal selidik yang diadaptasi yang telah disahkan oleh pakar penilai serta mempunyai nilai kebolehpercayaan yang baik telah dijadikan instrumen kajian ini. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi, iaitu ujian-t sampel tidak bersandar. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan bahawa skor min persepsi peranan murid berpencapaian tinggi adalah lebih tinggi berbanding murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran berasaskan dokumen. Selain itu, dapatan juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor min persepsi 1) keseronokan berperanan sebagai seorang sejarawan, 2) keyakinan berperanan sebagai seorang sejarawan, 3) kebolehan meneroka suatu peristiwa sejarah dan 4) kebolehan menggunakan sumber-sumber sejarah berdasarkan tahap pencapaian murid. Perbezaan yang signifikan adalah hanya bagi skor min persepsi kemampuan berperanan sebagai seorang sejarawan. Implikasi kajian ini mencadangkan bahawa pendekatan pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran sejarah adalah berpotensi sebagai kaedah pengajaran yang inovatif sesuai buat semua murid pelbagai tahap pencapaian.
first_indexed 2024-03-06T04:41:06Z
format Article
id ukm.eprints-19308
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:41:06Z
publishDate 2019
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-193082022-08-11T08:53:15Z http://journalarticle.ukm.my/19308/ Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah M.Kaviza, Oleh kerana mata pelajaran sejarah melibatkan keperluan untuk meneroka sesuatu peristiwa sejarah, maka pelaksanaan pembelajaran berasaskan dokumen telah membolehkan murid-murid dapat berperanan sebagai seorang sejarawan dalam membuat penyiasatan sejarah yang mendalam. Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi murid terhadap peranan mereka dalam pembelajaran berasaskan dokumen mata pelajaran sejarah berdasarkan tahap pencapaian. Seramai 67 orang murid Tingkatan Empat telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini melalui teknik persampelan berkelompok. Soal selidik yang diadaptasi yang telah disahkan oleh pakar penilai serta mempunyai nilai kebolehpercayaan yang baik telah dijadikan instrumen kajian ini. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi, iaitu ujian-t sampel tidak bersandar. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan bahawa skor min persepsi peranan murid berpencapaian tinggi adalah lebih tinggi berbanding murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran berasaskan dokumen. Selain itu, dapatan juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor min persepsi 1) keseronokan berperanan sebagai seorang sejarawan, 2) keyakinan berperanan sebagai seorang sejarawan, 3) kebolehan meneroka suatu peristiwa sejarah dan 4) kebolehan menggunakan sumber-sumber sejarah berdasarkan tahap pencapaian murid. Perbezaan yang signifikan adalah hanya bagi skor min persepsi kemampuan berperanan sebagai seorang sejarawan. Implikasi kajian ini mencadangkan bahawa pendekatan pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran sejarah adalah berpotensi sebagai kaedah pengajaran yang inovatif sesuai buat semua murid pelbagai tahap pencapaian. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19308/1/26218-114511-1-PB.pdf M.Kaviza, (2019) Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 44 (2). pp. 10-19. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1203
spellingShingle M.Kaviza,
Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah
title Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah
title_full Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah
title_fullStr Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah
title_full_unstemmed Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah
title_short Persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran Sejarah
title_sort persepsi peranan murid terhadap pembelajaran berasaskan dokumen dalam mata pelajaran sejarah
url http://journalarticle.ukm.my/19308/1/26218-114511-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT mkaviza persepsiperananmuridterhadappembelajaranberasaskandokumendalammatapelajaransejarah