Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda

Tingkah laku penangguhan akademik merupakan tingkah laku di mana seseorang pelajar menundakan aktiviti akademik mereka seperti membuat laporan, mengadakan temu janji bersama pensyarah, mengulang kaji pelajaran dan sebagainya. Tingkah laku ini tidak asing lagi dalam kalangan pelajar universiti ter...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wardatul ‘Aisyah Mohammad, Rozainee Khairuddin
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19839/1/432-Article%20Text-603-1-10-20220702.pdf
_version_ 1796933140062666752
author Wardatul ‘Aisyah Mohammad,
Rozainee Khairuddin,
author_facet Wardatul ‘Aisyah Mohammad,
Rozainee Khairuddin,
author_sort Wardatul ‘Aisyah Mohammad,
collection UKM
description Tingkah laku penangguhan akademik merupakan tingkah laku di mana seseorang pelajar menundakan aktiviti akademik mereka seperti membuat laporan, mengadakan temu janji bersama pensyarah, mengulang kaji pelajaran dan sebagainya. Tingkah laku ini tidak asing lagi dalam kalangan pelajar universiti termasuk di Malaysia. Sehubungan dengan itu, kajian ini mengkaji tahap tingkah laku penangguhan dalam kalangan mahasiswa di Malaysia dan menganalisis perbezaan antara pelajar lelaki dan perempuan. Selain itu, kajian ini juga mengukur hubungan antara ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik. Seterusnya, peranan set minda sebagai mediator antara ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik merupakan tujuan bagi kajian ini. Metod yang digunakan dalam kajian ini adalah secara kuantitatif. Soal selidik diedarkan dalam bentuk Google Form. Seramai 427 responden daripada IPT di Malaysia telah menjawab soal selidik yang diberikan. Hasil kajian mendapati bahawa tahap tingkah laku penangguhan akademik dalam kalangan pelajar adalah sederhana dan tiada perbezaan signifikan antara pelajar lelaki dan perempuan. Ketidakfleksibelan psikologi mempunyai hubungan yang signifikan dengan tingkah laku penangguhan akademik dan set minda kekal mempunyai peranan sebagai mediator antara ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik. Implikasi kajian ialah dapatan dapat dimanfaatkan oleh pihak tertentu bagi menangani penangguhan akademik dalam kalangan pelajar universiti.
first_indexed 2024-03-06T04:42:38Z
format Article
id ukm.eprints-19839
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:42:38Z
publishDate 2021
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-198392022-09-25T00:09:36Z http://journalarticle.ukm.my/19839/ Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda Wardatul ‘Aisyah Mohammad, Rozainee Khairuddin, Tingkah laku penangguhan akademik merupakan tingkah laku di mana seseorang pelajar menundakan aktiviti akademik mereka seperti membuat laporan, mengadakan temu janji bersama pensyarah, mengulang kaji pelajaran dan sebagainya. Tingkah laku ini tidak asing lagi dalam kalangan pelajar universiti termasuk di Malaysia. Sehubungan dengan itu, kajian ini mengkaji tahap tingkah laku penangguhan dalam kalangan mahasiswa di Malaysia dan menganalisis perbezaan antara pelajar lelaki dan perempuan. Selain itu, kajian ini juga mengukur hubungan antara ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik. Seterusnya, peranan set minda sebagai mediator antara ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik merupakan tujuan bagi kajian ini. Metod yang digunakan dalam kajian ini adalah secara kuantitatif. Soal selidik diedarkan dalam bentuk Google Form. Seramai 427 responden daripada IPT di Malaysia telah menjawab soal selidik yang diberikan. Hasil kajian mendapati bahawa tahap tingkah laku penangguhan akademik dalam kalangan pelajar adalah sederhana dan tiada perbezaan signifikan antara pelajar lelaki dan perempuan. Ketidakfleksibelan psikologi mempunyai hubungan yang signifikan dengan tingkah laku penangguhan akademik dan set minda kekal mempunyai peranan sebagai mediator antara ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik. Implikasi kajian ialah dapatan dapat dimanfaatkan oleh pihak tertentu bagi menangani penangguhan akademik dalam kalangan pelajar universiti. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19839/1/432-Article%20Text-603-1-10-20220702.pdf Wardatul ‘Aisyah Mohammad, and Rozainee Khairuddin, (2021) Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda. Jurnal Wacana Sarjana, 5 (4). pp. 1-19. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/21
spellingShingle Wardatul ‘Aisyah Mohammad,
Rozainee Khairuddin,
Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda
title Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda
title_full Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda
title_fullStr Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda
title_full_unstemmed Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda
title_short Ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik : peranan set minda
title_sort ketidakfleksibelan psikologi dan tingkah laku penangguhan akademik peranan set minda
url http://journalarticle.ukm.my/19839/1/432-Article%20Text-603-1-10-20220702.pdf
work_keys_str_mv AT wardatulaisyahmohammad ketidakfleksibelanpsikologidantingkahlakupenangguhanakademikperanansetminda
AT rozaineekhairuddin ketidakfleksibelanpsikologidantingkahlakupenangguhanakademikperanansetminda