Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran bahasa Melayu
Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi dalam konteks pendidikan di Malaysia. Di sekolah antarabangsa, Bahasa Melayu ialah bahasa kedua kepada murid-murid warganegara Malaysia yang belajar di sekolah antarabangsa tersebut. Justeru, kajian ini bertujuan untuk meneroka minat murid pembelajaran Bahasa Mela...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19983/1/315-596-1-SM.pdf |
_version_ | 1796933167578349568 |
---|---|
author | Nor Ashikin Hedzir, Heritos Muling, Siti Aishah Sembai Aban Abdullah, |
author_facet | Nor Ashikin Hedzir, Heritos Muling, Siti Aishah Sembai Aban Abdullah, |
author_sort | Nor Ashikin Hedzir, |
collection | UKM |
description | Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi dalam konteks pendidikan di Malaysia. Di sekolah
antarabangsa, Bahasa Melayu ialah bahasa kedua kepada murid-murid warganegara Malaysia yang belajar
di sekolah antarabangsa tersebut. Justeru, kajian ini bertujuan untuk meneroka minat murid pembelajaran
Bahasa Melayu dalam murid kaum Melayu yang datang daripada keluarga sosioekonomi tinggi (Top 20-
T20) di belajar di sebuah sekolah antarabangsa. Seramai tiga orang murid keluarga T20 dijadikan peserta
kajian. Ketiga-tiga peserta kajian berumur 11 tahun dan kesemua mereka ialah murid lelaki. Kajian
kualitatif dengan menggunakan kaedah temu bual dan analisis dokumen. Data temu bual dianalisis secara
bertema. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid T20 ini tidak berminat belajar Bahasa Melayu.
Mereka beranggapan Bahasa Melayu tidak penting dan membosankan. Ibu bapa murid Melayu T20 tidak
ada masa, sibuk bekerja, tidak bertutur dalam Bahasa Melayu sebaliknya bertutur bahasa Inggeris di
rumah. Implikasi daripada kajian ini ialah Bahasa Melayu tidak penting bagi murid-murid yang belajar di
sekolah antarabangsa, termasuk dalam kalangan murid kaum Melayu. Faktor sosioekonomi murid yang
datang daripada keluarga T20 banyak mempengaruhi penggunaan Bahasa Melayu, terutamanya di rumah.
Oleh itu, guru-guru Bahasa Melayu yang mengajar di sekolah antarabangsa perlu mempelbagaikan kaedah
pengajaran mereka agar murid-murid T20 ini berminat, berasa seronok dan bermotivasi untuk belajar
Bahasa Melayu. Sikap negatif mereka terhadap Bahasa Melayu yang dianggap tidak penting dan
membosankan perlu diatasi melalui pengajaran yang kreatif dan menyeronokkan. |
first_indexed | 2024-03-06T04:43:04Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-19983 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T04:43:04Z |
publishDate | 2022 |
publisher | Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-199832022-10-01T16:14:12Z http://journalarticle.ukm.my/19983/ Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran bahasa Melayu Nor Ashikin Hedzir, Heritos Muling, Siti Aishah Sembai Aban Abdullah, Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi dalam konteks pendidikan di Malaysia. Di sekolah antarabangsa, Bahasa Melayu ialah bahasa kedua kepada murid-murid warganegara Malaysia yang belajar di sekolah antarabangsa tersebut. Justeru, kajian ini bertujuan untuk meneroka minat murid pembelajaran Bahasa Melayu dalam murid kaum Melayu yang datang daripada keluarga sosioekonomi tinggi (Top 20- T20) di belajar di sebuah sekolah antarabangsa. Seramai tiga orang murid keluarga T20 dijadikan peserta kajian. Ketiga-tiga peserta kajian berumur 11 tahun dan kesemua mereka ialah murid lelaki. Kajian kualitatif dengan menggunakan kaedah temu bual dan analisis dokumen. Data temu bual dianalisis secara bertema. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid T20 ini tidak berminat belajar Bahasa Melayu. Mereka beranggapan Bahasa Melayu tidak penting dan membosankan. Ibu bapa murid Melayu T20 tidak ada masa, sibuk bekerja, tidak bertutur dalam Bahasa Melayu sebaliknya bertutur bahasa Inggeris di rumah. Implikasi daripada kajian ini ialah Bahasa Melayu tidak penting bagi murid-murid yang belajar di sekolah antarabangsa, termasuk dalam kalangan murid kaum Melayu. Faktor sosioekonomi murid yang datang daripada keluarga T20 banyak mempengaruhi penggunaan Bahasa Melayu, terutamanya di rumah. Oleh itu, guru-guru Bahasa Melayu yang mengajar di sekolah antarabangsa perlu mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka agar murid-murid T20 ini berminat, berasa seronok dan bermotivasi untuk belajar Bahasa Melayu. Sikap negatif mereka terhadap Bahasa Melayu yang dianggap tidak penting dan membosankan perlu diatasi melalui pengajaran yang kreatif dan menyeronokkan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19983/1/315-596-1-SM.pdf Nor Ashikin Hedzir, and Heritos Muling, and Siti Aishah Sembai Aban Abdullah, (2022) Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 12 (2). pp. 94-101. ISSN 2180-4842 https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/85 |
spellingShingle | Nor Ashikin Hedzir, Heritos Muling, Siti Aishah Sembai Aban Abdullah, Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran bahasa Melayu |
title | Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi
tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran
bahasa Melayu |
title_full | Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi
tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran
bahasa Melayu |
title_fullStr | Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi
tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran
bahasa Melayu |
title_full_unstemmed | Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi
tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran
bahasa Melayu |
title_short | Minat dan persepsi murid Melayu daripada keluarga sosioekonomi
tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran
bahasa Melayu |
title_sort | minat dan persepsi murid melayu daripada keluarga sosioekonomi tinggi di sebuah sekolah antarabangsa terhadap pembelajaran bahasa melayu |
url | http://journalarticle.ukm.my/19983/1/315-596-1-SM.pdf |
work_keys_str_mv | AT norashikinhedzir minatdanpersepsimuridmelayudaripadakeluargasosioekonomitinggidisebuahsekolahantarabangsaterhadappembelajaranbahasamelayu AT heritosmuling minatdanpersepsimuridmelayudaripadakeluargasosioekonomitinggidisebuahsekolahantarabangsaterhadappembelajaranbahasamelayu AT sitiaishahsembaiabanabdullah minatdanpersepsimuridmelayudaripadakeluargasosioekonomitinggidisebuahsekolahantarabangsaterhadappembelajaranbahasamelayu |