Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi

Pembelajaran Berbantukan Rakan (PBR) merupakan kaedah pembelajaran berpusatkan pelajar dan memerlukan soal selidik yang mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengetahui keberkesanan kaedah tersebut. Soal selidik yang sedia ada untuk mengukur keberkesanan PBR adalah dalam Bahasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Faiznur Adha Yusoff, Mizhanim Mohamad Shahimin, Khazriyati Salehuddin, Nur Zakiah Mohd. Saat
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Hal Ehwal Pelajar, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20025/1/admin_personalia%2C%2BArtikel-13_MIZHANIM.pdf
_version_ 1796933175485661184
author Faiznur Adha Yusoff,
Mizhanim Mohamad Shahimin,
Khazriyati Salehuddin,
Nur Zakiah Mohd. Saat,
author_facet Faiznur Adha Yusoff,
Mizhanim Mohamad Shahimin,
Khazriyati Salehuddin,
Nur Zakiah Mohd. Saat,
author_sort Faiznur Adha Yusoff,
collection UKM
description Pembelajaran Berbantukan Rakan (PBR) merupakan kaedah pembelajaran berpusatkan pelajar dan memerlukan soal selidik yang mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengetahui keberkesanan kaedah tersebut. Soal selidik yang sedia ada untuk mengukur keberkesanan PBR adalah dalam Bahasa Inggeris dan untuk bidang Kejururawatan. Justeru, kajian ini dijalankan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi versi Bahasa Melayu. Soal selidik Peer Teaching Experience Questionnaire (PTEQ) dan Clinical Teaching Preference Questionnaire (CTPQ) dalam Bahasa Inggeris diterjemahkan ke versi Bahasa Melayu menggunakan kaedah penterjemahan forward-backward dan sesi pengharmonian. Soal selidik tersebut disahkan oleh pakar bahasa sebelum digunakan. Kajian dijalankan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ini pada subjek kajian yang pernah terlibat dalam sesi PBR bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi iaitu pelajar Tahun 3 dan Tahun 4 Program Optometri, Universiti Kebangsaan Malaysia. Hasil kajian menunjukkan soal selidik mempunyai nilai Alpha Cronbach yang tinggi iaitu 0.86 (PTEQ) dan 0.87 (CTPQ) versi Bahasa Melayu. Kedua-dua soal selidik mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi serta mempunyai kepelbagaian dimensi untuk diguna pakai bagi menguji keberkesanan kaedah pembelajaran PBR. Soal selidik versi baharu yang dihasilkan adalah setara dengan versi asal iaitu Bahasa Inggeris dan sah digunapakai. Penterjemahan soal selidik PTEQ dan CTPQ ke versi Bahasa Melayu telah menghasilkan peralatan baharu yang mempunyai ciri psikometri untuk mengukur keberkesanan kaedah pembelajaran PBR pada masa akan datang yang menepati konteks dan norma di Malaysia.
first_indexed 2024-03-06T04:43:12Z
format Article
id ukm.eprints-20025
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:43:12Z
publishDate 2018
publisher Pusat Hal Ehwal Pelajar, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-200252022-10-04T06:39:39Z http://journalarticle.ukm.my/20025/ Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi Faiznur Adha Yusoff, Mizhanim Mohamad Shahimin, Khazriyati Salehuddin, Nur Zakiah Mohd. Saat, Pembelajaran Berbantukan Rakan (PBR) merupakan kaedah pembelajaran berpusatkan pelajar dan memerlukan soal selidik yang mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengetahui keberkesanan kaedah tersebut. Soal selidik yang sedia ada untuk mengukur keberkesanan PBR adalah dalam Bahasa Inggeris dan untuk bidang Kejururawatan. Justeru, kajian ini dijalankan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi versi Bahasa Melayu. Soal selidik Peer Teaching Experience Questionnaire (PTEQ) dan Clinical Teaching Preference Questionnaire (CTPQ) dalam Bahasa Inggeris diterjemahkan ke versi Bahasa Melayu menggunakan kaedah penterjemahan forward-backward dan sesi pengharmonian. Soal selidik tersebut disahkan oleh pakar bahasa sebelum digunakan. Kajian dijalankan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ini pada subjek kajian yang pernah terlibat dalam sesi PBR bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi iaitu pelajar Tahun 3 dan Tahun 4 Program Optometri, Universiti Kebangsaan Malaysia. Hasil kajian menunjukkan soal selidik mempunyai nilai Alpha Cronbach yang tinggi iaitu 0.86 (PTEQ) dan 0.87 (CTPQ) versi Bahasa Melayu. Kedua-dua soal selidik mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi serta mempunyai kepelbagaian dimensi untuk diguna pakai bagi menguji keberkesanan kaedah pembelajaran PBR. Soal selidik versi baharu yang dihasilkan adalah setara dengan versi asal iaitu Bahasa Inggeris dan sah digunapakai. Penterjemahan soal selidik PTEQ dan CTPQ ke versi Bahasa Melayu telah menghasilkan peralatan baharu yang mempunyai ciri psikometri untuk mengukur keberkesanan kaedah pembelajaran PBR pada masa akan datang yang menepati konteks dan norma di Malaysia. Pusat Hal Ehwal Pelajar, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20025/1/admin_personalia%2C%2BArtikel-13_MIZHANIM.pdf Faiznur Adha Yusoff, and Mizhanim Mohamad Shahimin, and Khazriyati Salehuddin, and Nur Zakiah Mohd. Saat, (2018) Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi. Jurnal Personalia Pelajar, 21 (2). pp. 13-22. ISSN 0128-2735 https://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-21-bil-2/
spellingShingle Faiznur Adha Yusoff,
Mizhanim Mohamad Shahimin,
Khazriyati Salehuddin,
Nur Zakiah Mohd. Saat,
Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi
title Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik pengalaman pembelajaran berbantukan rakan versi bahasa melayu untuk pembelajaran teknik lampu celah biomikroskopi
url http://journalarticle.ukm.my/20025/1/admin_personalia%2C%2BArtikel-13_MIZHANIM.pdf
work_keys_str_mv AT faiznuradhayusoff kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi
AT mizhanimmohamadshahimin kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi
AT khazriyatisalehuddin kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi
AT nurzakiahmohdsaat kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi