Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi
Pembelajaran Berbantukan Rakan (PBR) merupakan kaedah pembelajaran berpusatkan pelajar dan memerlukan soal selidik yang mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengetahui keberkesanan kaedah tersebut. Soal selidik yang sedia ada untuk mengukur keberkesanan PBR adalah dalam Bahasa...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Hal Ehwal Pelajar, Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20025/1/admin_personalia%2C%2BArtikel-13_MIZHANIM.pdf |
_version_ | 1796933175485661184 |
---|---|
author | Faiznur Adha Yusoff, Mizhanim Mohamad Shahimin, Khazriyati Salehuddin, Nur Zakiah Mohd. Saat, |
author_facet | Faiznur Adha Yusoff, Mizhanim Mohamad Shahimin, Khazriyati Salehuddin, Nur Zakiah Mohd. Saat, |
author_sort | Faiznur Adha Yusoff, |
collection | UKM |
description | Pembelajaran Berbantukan Rakan (PBR) merupakan kaedah pembelajaran berpusatkan pelajar dan memerlukan
soal selidik yang mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengetahui keberkesanan kaedah
tersebut. Soal selidik yang sedia ada untuk mengukur keberkesanan PBR adalah dalam Bahasa Inggeris dan
untuk bidang Kejururawatan. Justeru, kajian ini dijalankan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan
soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi versi
Bahasa Melayu. Soal selidik Peer Teaching Experience Questionnaire (PTEQ) dan Clinical Teaching Preference
Questionnaire (CTPQ) dalam Bahasa Inggeris diterjemahkan ke versi Bahasa Melayu menggunakan kaedah
penterjemahan forward-backward dan sesi pengharmonian. Soal selidik tersebut disahkan oleh pakar bahasa
sebelum digunakan. Kajian dijalankan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ini pada subjek
kajian yang pernah terlibat dalam sesi PBR bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi iaitu pelajar Tahun 3 dan
Tahun 4 Program Optometri, Universiti Kebangsaan Malaysia. Hasil kajian menunjukkan soal selidik mempunyai
nilai Alpha Cronbach yang tinggi iaitu 0.86 (PTEQ) dan 0.87 (CTPQ) versi Bahasa Melayu. Kedua-dua soal
selidik mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi serta mempunyai kepelbagaian dimensi untuk
diguna pakai bagi menguji keberkesanan kaedah pembelajaran PBR. Soal selidik versi baharu yang dihasilkan
adalah setara dengan versi asal iaitu Bahasa Inggeris dan sah digunapakai. Penterjemahan soal selidik PTEQ
dan CTPQ ke versi Bahasa Melayu telah menghasilkan peralatan baharu yang mempunyai ciri psikometri untuk
mengukur keberkesanan kaedah pembelajaran PBR pada masa akan datang yang menepati konteks dan norma di
Malaysia. |
first_indexed | 2024-03-06T04:43:12Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-20025 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T04:43:12Z |
publishDate | 2018 |
publisher | Pusat Hal Ehwal Pelajar, Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-200252022-10-04T06:39:39Z http://journalarticle.ukm.my/20025/ Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi Faiznur Adha Yusoff, Mizhanim Mohamad Shahimin, Khazriyati Salehuddin, Nur Zakiah Mohd. Saat, Pembelajaran Berbantukan Rakan (PBR) merupakan kaedah pembelajaran berpusatkan pelajar dan memerlukan soal selidik yang mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk mengetahui keberkesanan kaedah tersebut. Soal selidik yang sedia ada untuk mengukur keberkesanan PBR adalah dalam Bahasa Inggeris dan untuk bidang Kejururawatan. Justeru, kajian ini dijalankan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi versi Bahasa Melayu. Soal selidik Peer Teaching Experience Questionnaire (PTEQ) dan Clinical Teaching Preference Questionnaire (CTPQ) dalam Bahasa Inggeris diterjemahkan ke versi Bahasa Melayu menggunakan kaedah penterjemahan forward-backward dan sesi pengharmonian. Soal selidik tersebut disahkan oleh pakar bahasa sebelum digunakan. Kajian dijalankan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ini pada subjek kajian yang pernah terlibat dalam sesi PBR bagi teknik Lampu Celah Biomikroskopi iaitu pelajar Tahun 3 dan Tahun 4 Program Optometri, Universiti Kebangsaan Malaysia. Hasil kajian menunjukkan soal selidik mempunyai nilai Alpha Cronbach yang tinggi iaitu 0.86 (PTEQ) dan 0.87 (CTPQ) versi Bahasa Melayu. Kedua-dua soal selidik mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi serta mempunyai kepelbagaian dimensi untuk diguna pakai bagi menguji keberkesanan kaedah pembelajaran PBR. Soal selidik versi baharu yang dihasilkan adalah setara dengan versi asal iaitu Bahasa Inggeris dan sah digunapakai. Penterjemahan soal selidik PTEQ dan CTPQ ke versi Bahasa Melayu telah menghasilkan peralatan baharu yang mempunyai ciri psikometri untuk mengukur keberkesanan kaedah pembelajaran PBR pada masa akan datang yang menepati konteks dan norma di Malaysia. Pusat Hal Ehwal Pelajar, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20025/1/admin_personalia%2C%2BArtikel-13_MIZHANIM.pdf Faiznur Adha Yusoff, and Mizhanim Mohamad Shahimin, and Khazriyati Salehuddin, and Nur Zakiah Mohd. Saat, (2018) Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi. Jurnal Personalia Pelajar, 21 (2). pp. 13-22. ISSN 0128-2735 https://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-21-bil-2/ |
spellingShingle | Faiznur Adha Yusoff, Mizhanim Mohamad Shahimin, Khazriyati Salehuddin, Nur Zakiah Mohd. Saat, Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi |
title | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi |
title_full | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi |
title_fullStr | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi |
title_full_unstemmed | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi |
title_short | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik ‘Pengalaman Pembelajaran Berbantukan Rakan’ versi bahasa Melayu untuk pembelajaran teknik Lampu Celah Biomikroskopi |
title_sort | kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik pengalaman pembelajaran berbantukan rakan versi bahasa melayu untuk pembelajaran teknik lampu celah biomikroskopi |
url | http://journalarticle.ukm.my/20025/1/admin_personalia%2C%2BArtikel-13_MIZHANIM.pdf |
work_keys_str_mv | AT faiznuradhayusoff kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi AT mizhanimmohamadshahimin kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi AT khazriyatisalehuddin kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi AT nurzakiahmohdsaat kesahandankebolehpercayaansoalselidikpengalamanpembelajaranberbantukanrakanversibahasamelayuuntukpembelajarantekniklampucelahbiomikroskopi |