Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu

Konsep kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) yang telah diwujudkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam usaha meningkatkan lagi pemahaman dan pengetahuan pelajar dalam berfikir serta meningkatkan inovasi di dalam semua mata pelajaran yang di ketengahkan, di samping menambahbaik sistem untuk men...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nabihah Mohd Nawi, Mohamed Yusoff Mohd Nor
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20276/1/80-Article%20Text-116-1-10-20180501.pdf
_version_ 1796933222310871040
author Nabihah Mohd Nawi,
Mohamed Yusoff Mohd Nor,
author_facet Nabihah Mohd Nawi,
Mohamed Yusoff Mohd Nor,
author_sort Nabihah Mohd Nawi,
collection UKM
description Konsep kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) yang telah diwujudkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam usaha meningkatkan lagi pemahaman dan pengetahuan pelajar dalam berfikir serta meningkatkan inovasi di dalam semua mata pelajaran yang di ketengahkan, di samping menambahbaik sistem untuk meningkatkan taraf pencapaian pelajar di dalam semua mata pelajaran, merupakan salah satu langkah pelaksanaan yang perlu dilakukan. Jika lihat kepada kajian Yee, et al. (2010) pelajar akan menghadapi masalah dalam menyelesaikan tugasan kerja kursus, kerana beliau mengatakan pelajar pada masa kini jarang cenderung menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi dalam mencipta idea. Oleh itu, kajian ini di jalankan bertujuan untuk mengenalpasti konsep, amalan pengurusan serta pelaksanaan KBAT melalui persepsi guru terhadap pentadbir di sekolah jajahan Kota Bharu. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif. Persampelan bagi kajian ini seramai 120 orang responden. Dapatan kajian telah dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian (SPSS) dan di nilai berdasarkan min dan peratus. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa kefahaman konsep KBAT serta kreatif daninovasi pentadbir berada pada tahap tinggi. Manakala, pelaksanaan dan pengurusan berada pada tahap sederhana. Implikasi dari kajian ini mendapati bahawa pentadbir perlu diberi pendedahan melalui kursus, bengkel dan latihan dalam perkhidmatan supaya dapat menggalakkan guru memberi penerapan KBAT kepada murid akan dapat dilaksanakan dengan jayanya.
first_indexed 2024-03-06T04:43:55Z
format Article
id ukm.eprints-20276
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:43:55Z
publishDate 2018
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-202762022-10-25T08:47:29Z http://journalarticle.ukm.my/20276/ Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu Nabihah Mohd Nawi, Mohamed Yusoff Mohd Nor, Konsep kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) yang telah diwujudkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam usaha meningkatkan lagi pemahaman dan pengetahuan pelajar dalam berfikir serta meningkatkan inovasi di dalam semua mata pelajaran yang di ketengahkan, di samping menambahbaik sistem untuk meningkatkan taraf pencapaian pelajar di dalam semua mata pelajaran, merupakan salah satu langkah pelaksanaan yang perlu dilakukan. Jika lihat kepada kajian Yee, et al. (2010) pelajar akan menghadapi masalah dalam menyelesaikan tugasan kerja kursus, kerana beliau mengatakan pelajar pada masa kini jarang cenderung menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi dalam mencipta idea. Oleh itu, kajian ini di jalankan bertujuan untuk mengenalpasti konsep, amalan pengurusan serta pelaksanaan KBAT melalui persepsi guru terhadap pentadbir di sekolah jajahan Kota Bharu. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif. Persampelan bagi kajian ini seramai 120 orang responden. Dapatan kajian telah dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian (SPSS) dan di nilai berdasarkan min dan peratus. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa kefahaman konsep KBAT serta kreatif daninovasi pentadbir berada pada tahap tinggi. Manakala, pelaksanaan dan pengurusan berada pada tahap sederhana. Implikasi dari kajian ini mendapati bahawa pentadbir perlu diberi pendedahan melalui kursus, bengkel dan latihan dalam perkhidmatan supaya dapat menggalakkan guru memberi penerapan KBAT kepada murid akan dapat dilaksanakan dengan jayanya. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20276/1/80-Article%20Text-116-1-10-20180501.pdf Nabihah Mohd Nawi, and Mohamed Yusoff Mohd Nor, (2018) Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu. Jurnal Wacana Sarjana, 2 (1). pp. 1-11. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/2
spellingShingle Nabihah Mohd Nawi,
Mohamed Yusoff Mohd Nor,
Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu
title Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu
title_full Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu
title_fullStr Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu
title_full_unstemmed Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu
title_short Konsep, amalan pengurusan dan pelaksanaan KBAT di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan Kota Bharu
title_sort konsep amalan pengurusan dan pelaksanaan kbat di kalangan pentadbir dari sudut persepsi guru di sekolah jajahan kota bharu
url http://journalarticle.ukm.my/20276/1/80-Article%20Text-116-1-10-20180501.pdf
work_keys_str_mv AT nabihahmohdnawi konsepamalanpengurusandanpelaksanaankbatdikalanganpentadbirdarisudutpersepsigurudisekolahjajahankotabharu
AT mohamedyusoffmohdnor konsepamalanpengurusandanpelaksanaankbatdikalanganpentadbirdarisudutpersepsigurudisekolahjajahankotabharu