Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah
Gajet merupakan alat peranti dalam pelbagai bentuk. Tablet dan telefon pintar merupakan jenis gadget yang sering digunakan. Penggunaan tablet semakin menular di Malaysia khususnya bagi tujuan mendidik anak ataupun menenangkan anak-anak kecil. Kanak-kanak memperuntukkan purata masa yang berbeza...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20444/1/195-Article%20Text-283-1-10-20191014.pdf |
_version_ | 1796933253214502912 |
---|---|
author | Shima Dyana Mohd Fazree, Siti Marziah Zakaria, |
author_facet | Shima Dyana Mohd Fazree, Siti Marziah Zakaria, |
author_sort | Shima Dyana Mohd Fazree, |
collection | UKM |
description | Gajet merupakan alat peranti dalam pelbagai bentuk. Tablet dan telefon pintar merupakan
jenis gadget yang sering digunakan. Penggunaan tablet semakin menular di Malaysia
khususnya bagi tujuan mendidik anak ataupun menenangkan anak-anak kecil. Kanak-kanak
memperuntukkan purata masa yang berbeza kepada alat gajet seperti telefon, radio, TV,
permainan tablet, Xbox, iPod dan sistem stereo. Pada zaman ini, ibu bapa lebih
menggunakan gajet dan aplikasi dalam gajet untuk mengajar anak-anak. Hal ini akan
menyebabkan anak-anak menjadi ketagih kepada penggunaan gajet. Perkara ini akan
memberikan kesan kepada kesihatan anak-anak sekaligus menyebabkan perkembangan
sosial kanak-kanak terbantut. Kertas konsep ini akan mengulas kesan penggunaan gajet
kepada perkembangan sosial dan kognitif kanak-kanak. Hasil sorotan mendapati bahawa
penggunaan gadget memberi kesan yang buruk kepada kesihatan kanak-kanan serta
perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak. Justeru, ibu bapa perlu memantau
penggunaan gadget dan tidak mendedahkannya dalam usia yang awal. Penggunaan pada
jangka masa yang lama boleh menjejaskan perkembangan bahasa, kemahiran membaca,
memori, dan tumpuan. Penggunaan tanpa kawalan juga akan merosakkan hubungan
kekeluargaan dan sosial serta boleh membawa kepada penyakit-penyakit fizikal mahu pun
mental. |
first_indexed | 2024-03-06T04:44:23Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-20444 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T04:44:23Z |
publishDate | 2018 |
publisher | Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-204442022-11-09T07:43:10Z http://journalarticle.ukm.my/20444/ Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah Shima Dyana Mohd Fazree, Siti Marziah Zakaria, Gajet merupakan alat peranti dalam pelbagai bentuk. Tablet dan telefon pintar merupakan jenis gadget yang sering digunakan. Penggunaan tablet semakin menular di Malaysia khususnya bagi tujuan mendidik anak ataupun menenangkan anak-anak kecil. Kanak-kanak memperuntukkan purata masa yang berbeza kepada alat gajet seperti telefon, radio, TV, permainan tablet, Xbox, iPod dan sistem stereo. Pada zaman ini, ibu bapa lebih menggunakan gajet dan aplikasi dalam gajet untuk mengajar anak-anak. Hal ini akan menyebabkan anak-anak menjadi ketagih kepada penggunaan gajet. Perkara ini akan memberikan kesan kepada kesihatan anak-anak sekaligus menyebabkan perkembangan sosial kanak-kanak terbantut. Kertas konsep ini akan mengulas kesan penggunaan gajet kepada perkembangan sosial dan kognitif kanak-kanak. Hasil sorotan mendapati bahawa penggunaan gadget memberi kesan yang buruk kepada kesihatan kanak-kanan serta perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak. Justeru, ibu bapa perlu memantau penggunaan gadget dan tidak mendedahkannya dalam usia yang awal. Penggunaan pada jangka masa yang lama boleh menjejaskan perkembangan bahasa, kemahiran membaca, memori, dan tumpuan. Penggunaan tanpa kawalan juga akan merosakkan hubungan kekeluargaan dan sosial serta boleh membawa kepada penyakit-penyakit fizikal mahu pun mental. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20444/1/195-Article%20Text-283-1-10-20191014.pdf Shima Dyana Mohd Fazree, and Siti Marziah Zakaria, (2018) Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah. Jurnal Wacana Sarjana, 2 (4). pp. 1-6. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/8 |
spellingShingle | Shima Dyana Mohd Fazree, Siti Marziah Zakaria, Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah |
title | Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah |
title_full | Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah |
title_fullStr | Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah |
title_full_unstemmed | Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah |
title_short | Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah |
title_sort | kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak kanak prasekolah |
url | http://journalarticle.ukm.my/20444/1/195-Article%20Text-283-1-10-20191014.pdf |
work_keys_str_mv | AT shimadyanamohdfazree kesanpenggunaangajetkepadaperkembangankognitifdansosialkanakkanakprasekolah AT sitimarziahzakaria kesanpenggunaangajetkepadaperkembangankognitifdansosialkanakkanakprasekolah |