Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah

Gajet merupakan alat peranti dalam pelbagai bentuk. Tablet dan telefon pintar merupakan jenis gadget yang sering digunakan. Penggunaan tablet semakin menular di Malaysia khususnya bagi tujuan mendidik anak ataupun menenangkan anak-anak kecil. Kanak-kanak memperuntukkan purata masa yang berbeza...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Shima Dyana Mohd Fazree, Siti Marziah Zakaria
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20444/1/195-Article%20Text-283-1-10-20191014.pdf
_version_ 1796933253214502912
author Shima Dyana Mohd Fazree,
Siti Marziah Zakaria,
author_facet Shima Dyana Mohd Fazree,
Siti Marziah Zakaria,
author_sort Shima Dyana Mohd Fazree,
collection UKM
description Gajet merupakan alat peranti dalam pelbagai bentuk. Tablet dan telefon pintar merupakan jenis gadget yang sering digunakan. Penggunaan tablet semakin menular di Malaysia khususnya bagi tujuan mendidik anak ataupun menenangkan anak-anak kecil. Kanak-kanak memperuntukkan purata masa yang berbeza kepada alat gajet seperti telefon, radio, TV, permainan tablet, Xbox, iPod dan sistem stereo. Pada zaman ini, ibu bapa lebih menggunakan gajet dan aplikasi dalam gajet untuk mengajar anak-anak. Hal ini akan menyebabkan anak-anak menjadi ketagih kepada penggunaan gajet. Perkara ini akan memberikan kesan kepada kesihatan anak-anak sekaligus menyebabkan perkembangan sosial kanak-kanak terbantut. Kertas konsep ini akan mengulas kesan penggunaan gajet kepada perkembangan sosial dan kognitif kanak-kanak. Hasil sorotan mendapati bahawa penggunaan gadget memberi kesan yang buruk kepada kesihatan kanak-kanan serta perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak. Justeru, ibu bapa perlu memantau penggunaan gadget dan tidak mendedahkannya dalam usia yang awal. Penggunaan pada jangka masa yang lama boleh menjejaskan perkembangan bahasa, kemahiran membaca, memori, dan tumpuan. Penggunaan tanpa kawalan juga akan merosakkan hubungan kekeluargaan dan sosial serta boleh membawa kepada penyakit-penyakit fizikal mahu pun mental.
first_indexed 2024-03-06T04:44:23Z
format Article
id ukm.eprints-20444
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:44:23Z
publishDate 2018
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-204442022-11-09T07:43:10Z http://journalarticle.ukm.my/20444/ Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah Shima Dyana Mohd Fazree, Siti Marziah Zakaria, Gajet merupakan alat peranti dalam pelbagai bentuk. Tablet dan telefon pintar merupakan jenis gadget yang sering digunakan. Penggunaan tablet semakin menular di Malaysia khususnya bagi tujuan mendidik anak ataupun menenangkan anak-anak kecil. Kanak-kanak memperuntukkan purata masa yang berbeza kepada alat gajet seperti telefon, radio, TV, permainan tablet, Xbox, iPod dan sistem stereo. Pada zaman ini, ibu bapa lebih menggunakan gajet dan aplikasi dalam gajet untuk mengajar anak-anak. Hal ini akan menyebabkan anak-anak menjadi ketagih kepada penggunaan gajet. Perkara ini akan memberikan kesan kepada kesihatan anak-anak sekaligus menyebabkan perkembangan sosial kanak-kanak terbantut. Kertas konsep ini akan mengulas kesan penggunaan gajet kepada perkembangan sosial dan kognitif kanak-kanak. Hasil sorotan mendapati bahawa penggunaan gadget memberi kesan yang buruk kepada kesihatan kanak-kanan serta perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak. Justeru, ibu bapa perlu memantau penggunaan gadget dan tidak mendedahkannya dalam usia yang awal. Penggunaan pada jangka masa yang lama boleh menjejaskan perkembangan bahasa, kemahiran membaca, memori, dan tumpuan. Penggunaan tanpa kawalan juga akan merosakkan hubungan kekeluargaan dan sosial serta boleh membawa kepada penyakit-penyakit fizikal mahu pun mental. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20444/1/195-Article%20Text-283-1-10-20191014.pdf Shima Dyana Mohd Fazree, and Siti Marziah Zakaria, (2018) Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah. Jurnal Wacana Sarjana, 2 (4). pp. 1-6. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/8
spellingShingle Shima Dyana Mohd Fazree,
Siti Marziah Zakaria,
Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah
title Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah
title_full Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah
title_fullStr Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah
title_full_unstemmed Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah
title_short Kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak-kanak prasekolah
title_sort kesan penggunaan gajet kepada perkembangan kognitif dan sosial kanak kanak prasekolah
url http://journalarticle.ukm.my/20444/1/195-Article%20Text-283-1-10-20191014.pdf
work_keys_str_mv AT shimadyanamohdfazree kesanpenggunaangajetkepadaperkembangankognitifdansosialkanakkanakprasekolah
AT sitimarziahzakaria kesanpenggunaangajetkepadaperkembangankognitifdansosialkanakkanakprasekolah