Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa

Pandemik COVID-19 telah memberikan kesan kepada aspek pembelajaran apabila pembelajaran secara dalam talian telah menggantikan pembelajaran secara bersemuka sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP). Ia telah memberikan cabaran kepada pelajar kerana mereka mempunyai ruang yang terhad untuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norasikin Kaslim, Muhamad Faisal Ashaari
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/21206/1/stress%20pembelajaran....pdf
_version_ 1796933390167965696
author Norasikin Kaslim,
Muhamad Faisal Ashaari,
author_facet Norasikin Kaslim,
Muhamad Faisal Ashaari,
author_sort Norasikin Kaslim,
collection UKM
description Pandemik COVID-19 telah memberikan kesan kepada aspek pembelajaran apabila pembelajaran secara dalam talian telah menggantikan pembelajaran secara bersemuka sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP). Ia telah memberikan cabaran kepada pelajar kerana mereka mempunyai ruang yang terhad untuk berinteraksi dengan pensyarah mahupun sesama pelajar. Mereka tidak dapat berinteraksi dengan rapat untuk perbincangan dan pembelajaran tidak formal. Bebanan tugasan yang berat dan perhubungan secara fizikal yang terhad boleh membebankan mereka dan meningkatkan tahap stres. Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengetahui tahap stres yang dihadapi oleh mahasiswa ketika pembelajaran dalam talian. Ini merupakan kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen kajian ialah soal selidik menggunakan Perceived Stress Scale-10 yang dibangunkan oleh Sheldon Cohen dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu oleh Sami Abdo Radman Al-Dubai et al. Responden terdiri dari pelajar UKM dan seramai 100 responden yang telah menjawab soal selidik ini. Dapatan kajian menemui bahawa mahasiswa berada pada tahap stres yang sederhana ketika pembelajaran dalam talian. Dapatan kajian menemui bahawa aspek peribadi mendapati min tertinggi 3.53 berbanding dengan aspek pembelajaran 2.89 dan aspek kewangan 2.80. Manakala langkah yang diambil oleh mahasiswa dalam menangani stres ialah cuba berfikiran positif, beribadah dan mendekatkan diri kepada tuhan dan tidur.
first_indexed 2024-03-06T04:46:27Z
format Article
id ukm.eprints-21206
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:46:27Z
publishDate 2022
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-212062023-02-27T02:35:35Z http://journalarticle.ukm.my/21206/ Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa Norasikin Kaslim, Muhamad Faisal Ashaari, Pandemik COVID-19 telah memberikan kesan kepada aspek pembelajaran apabila pembelajaran secara dalam talian telah menggantikan pembelajaran secara bersemuka sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP). Ia telah memberikan cabaran kepada pelajar kerana mereka mempunyai ruang yang terhad untuk berinteraksi dengan pensyarah mahupun sesama pelajar. Mereka tidak dapat berinteraksi dengan rapat untuk perbincangan dan pembelajaran tidak formal. Bebanan tugasan yang berat dan perhubungan secara fizikal yang terhad boleh membebankan mereka dan meningkatkan tahap stres. Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengetahui tahap stres yang dihadapi oleh mahasiswa ketika pembelajaran dalam talian. Ini merupakan kajian kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen kajian ialah soal selidik menggunakan Perceived Stress Scale-10 yang dibangunkan oleh Sheldon Cohen dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu oleh Sami Abdo Radman Al-Dubai et al. Responden terdiri dari pelajar UKM dan seramai 100 responden yang telah menjawab soal selidik ini. Dapatan kajian menemui bahawa mahasiswa berada pada tahap stres yang sederhana ketika pembelajaran dalam talian. Dapatan kajian menemui bahawa aspek peribadi mendapati min tertinggi 3.53 berbanding dengan aspek pembelajaran 2.89 dan aspek kewangan 2.80. Manakala langkah yang diambil oleh mahasiswa dalam menangani stres ialah cuba berfikiran positif, beribadah dan mendekatkan diri kepada tuhan dan tidur. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/21206/1/stress%20pembelajaran....pdf Norasikin Kaslim, and Muhamad Faisal Ashaari, (2022) Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa. Al-Hikmah, 14 (2). pp. 3-24. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah
spellingShingle Norasikin Kaslim,
Muhamad Faisal Ashaari,
Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa
title Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa
title_full Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa
title_fullStr Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa
title_full_unstemmed Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa
title_short Stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) dalam kalangan mahasiswa
title_sort stres pembelajaran dalam talian ketika perintah kawalan pergerakan pkp dalam kalangan mahasiswa
url http://journalarticle.ukm.my/21206/1/stress%20pembelajaran....pdf
work_keys_str_mv AT norasikinkaslim strespembelajarandalamtalianketikaperintahkawalanpergerakanpkpdalamkalanganmahasiswa
AT muhamadfaisalashaari strespembelajarandalamtalianketikaperintahkawalanpergerakanpkpdalamkalanganmahasiswa