Summary: | Visualisasi maklumat(VM) merupakan satu bidang yang berpotensi dalam proses mengembangkan kaedah capaian, pemprosesan dan pengurusan maklumat (Chen & Czerwinski,2000). Aplikasi Visualisasi Maklumat (VM)ini turut dibangunkan dalam bidang pendidikan sebagai bahan pembelajaran kerana kelebihan dan keunikan teknik visualisasi maklumatyang berkeupayaan dalam meningkatkan proses pemahaman melalui penggunaan visual. Disamping itu, aplikasi visualisasi maklumat juga mampu menguruskan suber data yang banyak dan konsep yang kompleks dalam aktiviti pembelajaran. Walaupun teknik visualisasi maklumat berfaedah bagi aktiviti perolehan maklumat dan pembelajaran, pembangunan visual yang dibina bukanlah visual semata-mata tetapi ia melibatkan pembinaan bahan yang berdasarkan teori yang menyokong pemahaman visual tertentu.justeru kajian ini menjadikan Teori Persepsi Visual (TPV)sebagai asas dalam pembangunan untuk mengkaji kesesuaiannya dengan persekitaran data ilmu hadis.Keseimbangan kepada rekabentuk visual yang baik dapat membina perseptual sistem manuasia bagi memahami konsep dan mentafsir maklumat dengan lebih mudah, cepat dan tepat. Berdasarkan teori persepsi visual ini, kajian ini mengkaji kesesuaiannya dengan keperluan perolehan hadis bagi menghasilkan satu reka bentuk sistem visualisasi maklumat berasaskan teori persepsi visual.
|