Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua

Sejak kebelakangan ini, kajian yang bertumpu kepada konsepsi pelajar terhadap pembelajaran amatlah giat dijalankan. Dua pandangan utama telah terhasil daripada kajian ini; pandangan pertama berkait dengan pemahaman permukaan yang merangkumi penyimpanan maklumat, penghasilan semula ilmu dan penamb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noorizah Mohd Noor, Kemboja Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2008
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2269/1/page1_21.pdf
_version_ 1796927549469622272
author Noorizah Mohd Noor,
Kemboja Ismail,
author_facet Noorizah Mohd Noor,
Kemboja Ismail,
author_sort Noorizah Mohd Noor,
collection UKM
description Sejak kebelakangan ini, kajian yang bertumpu kepada konsepsi pelajar terhadap pembelajaran amatlah giat dijalankan. Dua pandangan utama telah terhasil daripada kajian ini; pandangan pertama berkait dengan pemahaman permukaan yang merangkumi penyimpanan maklumat, penghasilan semula ilmu dan penambahannya, manakala pandangan kedua meliputi konstruksi makna dan perubahan pemahaman secara peribadi. Kajian-kajian berkaitan yang lain juga mendapati pandangan yang sama dengan dua pandangan di atas. Bagaimanapun, kajian-kajian tersebut tidak menunjukkan wujudnya kesepakatan pandangan dalam memahami makna sebenar konsepsi pelajar terhadap pembelajaran. Ini disebabkan oleh wujudnya kepelbagaian cara pembelajaran yang telah menghasilkan kepelbagaian konsepsi pembelajaran. Justru, kajian ini akan mengutarakan hasil dapatan yang dijalankan ke atas sekumpulan pelajar ‘Limited English Proficiency’ (LEP) di sebuah institusi pengajian tinggi awam terhadap konsepsi pembacaan dalam konteks pembacaan dalam bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Menerusi soalan terbuka dan tinjauan, dapatan menunjukan terdapat persamaan dan juga perbezaan kualitatif pada konsepsi pembelajaran pelajar LEP. Seterusnya, implikasi hasil dapatan ke atas pengajaran dan pembelajaran pembacaan dalam bahasa kedua juga akan di bincangkan.
first_indexed 2024-03-06T03:45:43Z
format Article
id ukm.eprints-2269
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:45:43Z
publishDate 2008
publisher Penerbit UKM
record_format dspace
spelling ukm.eprints-22692016-12-14T06:31:08Z http://journalarticle.ukm.my/2269/ Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua Noorizah Mohd Noor, Kemboja Ismail, Sejak kebelakangan ini, kajian yang bertumpu kepada konsepsi pelajar terhadap pembelajaran amatlah giat dijalankan. Dua pandangan utama telah terhasil daripada kajian ini; pandangan pertama berkait dengan pemahaman permukaan yang merangkumi penyimpanan maklumat, penghasilan semula ilmu dan penambahannya, manakala pandangan kedua meliputi konstruksi makna dan perubahan pemahaman secara peribadi. Kajian-kajian berkaitan yang lain juga mendapati pandangan yang sama dengan dua pandangan di atas. Bagaimanapun, kajian-kajian tersebut tidak menunjukkan wujudnya kesepakatan pandangan dalam memahami makna sebenar konsepsi pelajar terhadap pembelajaran. Ini disebabkan oleh wujudnya kepelbagaian cara pembelajaran yang telah menghasilkan kepelbagaian konsepsi pembelajaran. Justru, kajian ini akan mengutarakan hasil dapatan yang dijalankan ke atas sekumpulan pelajar ‘Limited English Proficiency’ (LEP) di sebuah institusi pengajian tinggi awam terhadap konsepsi pembacaan dalam konteks pembacaan dalam bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Menerusi soalan terbuka dan tinjauan, dapatan menunjukan terdapat persamaan dan juga perbezaan kualitatif pada konsepsi pembelajaran pelajar LEP. Seterusnya, implikasi hasil dapatan ke atas pengajaran dan pembelajaran pembacaan dalam bahasa kedua juga akan di bincangkan. Penerbit UKM 2008 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2269/1/page1_21.pdf Noorizah Mohd Noor, and Kemboja Ismail, (2008) Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. GEMA: Online Journal of Language Studies, 8 (2). pp. 19-31. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/GEMA%20vol%208%20%282%29%202008/page19_31.pdf
spellingShingle Noorizah Mohd Noor,
Kemboja Ismail,
Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_full Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_fullStr Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_full_unstemmed Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_short Konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
title_sort konsepsi pelajar terhadap pembacaan dalam bahasa inggeris sebagai bahasa kedua
url http://journalarticle.ukm.my/2269/1/page1_21.pdf
work_keys_str_mv AT noorizahmohdnoor konsepsipelajarterhadappembacaandalambahasainggerissebagaibahasakedua
AT kembojaismail konsepsipelajarterhadappembacaandalambahasainggerissebagaibahasakedua