Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia

Masalah diabetes semakin membimbangkan semua pihak terutama kerajaan dalam membendung masalah penyakit diabetes supaya tidak terus meningkat. Peranan media amat penting bagi memastikan semua maklumat dan mesej kesihatan yang berkaitan dengan diabetes dapat disebarkan dengan lebih meluas. Kajian ini...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aina Umairah Muhammad Dhalan, Shamsiah Abd Kadir
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22953/1/JT%208.pdf
_version_ 1796933697261273088
author Aina Umairah Muhammad Dhalan,
Shamsiah Abd Kadir,
author_facet Aina Umairah Muhammad Dhalan,
Shamsiah Abd Kadir,
author_sort Aina Umairah Muhammad Dhalan,
collection UKM
description Masalah diabetes semakin membimbangkan semua pihak terutama kerajaan dalam membendung masalah penyakit diabetes supaya tidak terus meningkat. Peranan media amat penting bagi memastikan semua maklumat dan mesej kesihatan yang berkaitan dengan diabetes dapat disebarkan dengan lebih meluas. Kajian ini mendapati bahawa strategi mesej yang digunakan dalam akhbar kurang berkesan untuk mengubah tingkah laku pembaca khususnya penghidap diabetes. Sehubungan dengan itu, kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui pemaparan arah berita dalam Berita Harian yang berkaitan dengan kempen diabetes di Malaysia. Selain itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui dan menganalisis strategi mesej kesihatan yang digunakan dalam akhbar tersebut untuk menyampaikan berita yang berkaitan dengan diabetes. Extended Parallel Process Model (EPPM) telah digunakan sebagai landasan kajian dan analisis kandungan kuantitatif telah dijalankan ke atas 25 berita berkaitan diabetes bermula pada tahun 2022 sehingga 2015. Hasil kajian mendapati bahawa strategi mesej yang digunakan oleh Berita Harian cenderung memaparkan strategi mesej ‘mengajar tentang risiko’. Kajian ini memberi implikasi kepada akhbar di mana strategi mesej berbentuk ‘seruan untuk bertindak’ perlu digunakan bagi memperkukuhkan mesej kesihatan untuk memberi galakan kepada pembaca mengambil tindakan perubahan tingkah laku. Hasil kajian ini dapat dijadikan rujukan kepada penyelidik akan datang dalam mengkaji strategi mesej kesihatan dalam skop yang lebih luas seperti rencana dan komentar.
first_indexed 2024-03-06T04:51:12Z
format Article
id ukm.eprints-22953
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:51:12Z
publishDate 2023
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-229532024-01-30T03:06:46Z http://journalarticle.ukm.my/22953/ Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia Aina Umairah Muhammad Dhalan, Shamsiah Abd Kadir, Masalah diabetes semakin membimbangkan semua pihak terutama kerajaan dalam membendung masalah penyakit diabetes supaya tidak terus meningkat. Peranan media amat penting bagi memastikan semua maklumat dan mesej kesihatan yang berkaitan dengan diabetes dapat disebarkan dengan lebih meluas. Kajian ini mendapati bahawa strategi mesej yang digunakan dalam akhbar kurang berkesan untuk mengubah tingkah laku pembaca khususnya penghidap diabetes. Sehubungan dengan itu, kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui pemaparan arah berita dalam Berita Harian yang berkaitan dengan kempen diabetes di Malaysia. Selain itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui dan menganalisis strategi mesej kesihatan yang digunakan dalam akhbar tersebut untuk menyampaikan berita yang berkaitan dengan diabetes. Extended Parallel Process Model (EPPM) telah digunakan sebagai landasan kajian dan analisis kandungan kuantitatif telah dijalankan ke atas 25 berita berkaitan diabetes bermula pada tahun 2022 sehingga 2015. Hasil kajian mendapati bahawa strategi mesej yang digunakan oleh Berita Harian cenderung memaparkan strategi mesej ‘mengajar tentang risiko’. Kajian ini memberi implikasi kepada akhbar di mana strategi mesej berbentuk ‘seruan untuk bertindak’ perlu digunakan bagi memperkukuhkan mesej kesihatan untuk memberi galakan kepada pembaca mengambil tindakan perubahan tingkah laku. Hasil kajian ini dapat dijadikan rujukan kepada penyelidik akan datang dalam mengkaji strategi mesej kesihatan dalam skop yang lebih luas seperti rencana dan komentar. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2023-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22953/1/JT%208.pdf Aina Umairah Muhammad Dhalan, and Shamsiah Abd Kadir, (2023) Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia. Jurnal Wacana Sarjana, 7 (3). pp. 1-11. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/31
spellingShingle Aina Umairah Muhammad Dhalan,
Shamsiah Abd Kadir,
Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia
title Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia
title_full Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia
title_fullStr Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia
title_full_unstemmed Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia
title_short Strategi mesej dalam Berita Harian terhadap kempen diabetes di Malaysia
title_sort strategi mesej dalam berita harian terhadap kempen diabetes di malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/22953/1/JT%208.pdf
work_keys_str_mv AT ainaumairahmuhammaddhalan strategimesejdalamberitaharianterhadapkempendiabetesdimalaysia
AT shamsiahabdkadir strategimesejdalamberitaharianterhadapkempendiabetesdimalaysia