Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia

Kajian tentang aplikasi media dan komunikasi sebagai intervensi pencegahan dalam kempen kesedaran kesihatan menjadi punca kurangnya tahap kesedaran dalam diri masyarakat berkaitan dengan masalah diabetes. Salah satu faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku adalah kerana kurangnya hebahan berkaita...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nurul Asyiqin Ab Rashid, Shamsiah Abd Kadir
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23006/1/komunikasi_10.pdf
_version_ 1796933706973184000
author Nurul Asyiqin Ab Rashid,
Shamsiah Abd Kadir,
author_facet Nurul Asyiqin Ab Rashid,
Shamsiah Abd Kadir,
author_sort Nurul Asyiqin Ab Rashid,
collection UKM
description Kajian tentang aplikasi media dan komunikasi sebagai intervensi pencegahan dalam kempen kesedaran kesihatan menjadi punca kurangnya tahap kesedaran dalam diri masyarakat berkaitan dengan masalah diabetes. Salah satu faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku adalah kerana kurangnya hebahan berkaitan bahaya diabetes kepada masyarakat umum. Sebagai contoh, poster yang dipaparkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga mempunyai gaya penyampaian mesej yang kurang strategik untuk menarik minat orang ramai dalam melakukan perubahan tingkah laku kesihatan. Oleh itu, kajian ini telah mengenal pasti tahap keterlibatan khalayak dan strategi mesej kesihatan dalam kempen poster diabetes oleh KKM, serta menganalisis bentuk penggunaan imej dan strategi mesej kesihatan dalam kempen poster tersebut. Kajian ini bersandarkan kepada teori Extended Parallel Process Model (EPPM) yang mempunyai empat elemen strategi mesej, iaitu “seruan untuk bertindak”, “mengajar tentang solusi”, “mengajar tentang risiko” dan “mengajar tentang solusi dan risiko”. Kaedah analisis kandungan kuantitatif dilakukan ke atas 83 poster kempen diabetes, dari tahun 2014 hingga 2022. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap keterlibatan khalayak menunjukkan respon positif iaitu sebanyak 45,316 respons. Seterusnya, strategi mesej “mengajar tentang solusi” dan “mengajar tentang risiko” paling banyak digunakan dalam poster kempen diabetes, iaitu sebanyak 45.8% dan 38.6%. Strategi imej “mengajar tentang risiko” dan “mengajar tentang solusi” pula merupakan strategi imej yang mempunyai kekerapan tertinggi iaitu sebanyak 36.1% dan 28.9%. Hasil kajian ini boleh digunakan sebagai rujukan kepada penyelidik akan datang dan pihak kerajaan dalam mengubah tingkah laku masyarakat terhadap bahaya diabetes.
first_indexed 2024-03-06T04:51:21Z
format Article
id ukm.eprints-23006
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:51:21Z
publishDate 2023
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-230062024-02-09T07:01:05Z http://journalarticle.ukm.my/23006/ Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia Nurul Asyiqin Ab Rashid, Shamsiah Abd Kadir, Kajian tentang aplikasi media dan komunikasi sebagai intervensi pencegahan dalam kempen kesedaran kesihatan menjadi punca kurangnya tahap kesedaran dalam diri masyarakat berkaitan dengan masalah diabetes. Salah satu faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku adalah kerana kurangnya hebahan berkaitan bahaya diabetes kepada masyarakat umum. Sebagai contoh, poster yang dipaparkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga mempunyai gaya penyampaian mesej yang kurang strategik untuk menarik minat orang ramai dalam melakukan perubahan tingkah laku kesihatan. Oleh itu, kajian ini telah mengenal pasti tahap keterlibatan khalayak dan strategi mesej kesihatan dalam kempen poster diabetes oleh KKM, serta menganalisis bentuk penggunaan imej dan strategi mesej kesihatan dalam kempen poster tersebut. Kajian ini bersandarkan kepada teori Extended Parallel Process Model (EPPM) yang mempunyai empat elemen strategi mesej, iaitu “seruan untuk bertindak”, “mengajar tentang solusi”, “mengajar tentang risiko” dan “mengajar tentang solusi dan risiko”. Kaedah analisis kandungan kuantitatif dilakukan ke atas 83 poster kempen diabetes, dari tahun 2014 hingga 2022. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap keterlibatan khalayak menunjukkan respon positif iaitu sebanyak 45,316 respons. Seterusnya, strategi mesej “mengajar tentang solusi” dan “mengajar tentang risiko” paling banyak digunakan dalam poster kempen diabetes, iaitu sebanyak 45.8% dan 38.6%. Strategi imej “mengajar tentang risiko” dan “mengajar tentang solusi” pula merupakan strategi imej yang mempunyai kekerapan tertinggi iaitu sebanyak 36.1% dan 28.9%. Hasil kajian ini boleh digunakan sebagai rujukan kepada penyelidik akan datang dan pihak kerajaan dalam mengubah tingkah laku masyarakat terhadap bahaya diabetes. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23006/1/komunikasi_10.pdf Nurul Asyiqin Ab Rashid, and Shamsiah Abd Kadir, (2023) Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 39 (3). pp. 180-201. ISSN 0128-1496 https://ejournal.ukm.my/mjc/issue/view/1610
spellingShingle Nurul Asyiqin Ab Rashid,
Shamsiah Abd Kadir,
Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia
title Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia
title_full Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia
title_fullStr Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia
title_full_unstemmed Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia
title_short Strategi mesej dalam poster kempen diabetes Kementerian Kesihatan Malaysia
title_sort strategi mesej dalam poster kempen diabetes kementerian kesihatan malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/23006/1/komunikasi_10.pdf
work_keys_str_mv AT nurulasyiqinabrashid strategimesejdalamposterkempendiabeteskementeriankesihatanmalaysia
AT shamsiahabdkadir strategimesejdalamposterkempendiabeteskementeriankesihatanmalaysia