Wajah filem Islamik representasi busana dan solekan: analisis kandungan filem Imam
Dalam sesebuah filem berbentuk Islamik, busana dan solekan adalah antara wajah kepada filem yang dapat menggambarkan genre penerbitannya dan latar peristiwa sebuah filem. Walaupun begitu, busana dan solekan watak dan perwatakan yang dipersembahkan mampu memberi pelbagai konotasi terhadap rep...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23284/1/al-Hikmah_15_2_6.pdf |
Summary: | Dalam sesebuah filem berbentuk Islamik, busana dan solekan adalah antara
wajah kepada filem yang dapat menggambarkan genre penerbitannya dan latar
peristiwa sebuah filem. Walaupun begitu, busana dan solekan watak dan
perwatakan yang dipersembahkan mampu memberi pelbagai konotasi terhadap
representasi filem itu sendiri. Oleh itu. kajian ini bertujuan untuk menganalisis
elemen busana dan solekan dalam filem Islamik terhadap representasi dakwah
berdasarkan latar peristiwa filem. Kajian ini menggunakan kaedah analisis
kandungan terhadap busana dan solekan watak-watak utama yang terdiri
daripada bangsa Melayu yang beragama Islam dan saudara baharu (mualaf) yang
berketurunan Dayak dalam filem Imam (2023) yang diarahkan oleh Mior
Hashim Manap. Hasil kajian mendapati bahawa busana dan solekan yang
dipaparkan di dalam filem tersebut menepati unsur-unsur pemakaian Islamik
ketika tahun 80-an sesuai dengan situasi masyarakat ketika itu. Kesimpulannya,
filem Imam adalah manifestasi bagi karya Islamik yang ingin mengenengahkan
elemen dakwah melalui busana dan solekan yang seiringan dengan realiti budaya
dan era latar peristiwa filem. |
---|