Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan
eToyBox merupakan platform pembelajaran dalam talian untuk guru prasekolah bagi meningkatkan literasi kesihatan dan seterusnya memperbaiki tingkah laku kanak-kanak yang berkaitan obesiti. Penilaian terhadap literasi digital, penerimaan bahan pendidikan digital, dan cabaran penggunaan program pen...
Main Authors: | , , , , , , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2024
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/23377/1/JSKM_22_1_8.pdf |
_version_ | 1811136785526292480 |
---|---|
author | Chong, Yi Ting Poh, Bee Koon Ruzita Abdul Talib, Woo, Pik Xuan Noor Hafizah Yatiman, Denise Koh, Georgia Livan Nelson, Lee, Julia Ai Cheng Cheah, Whye Lian Cecelia A. Essau, Leigh Gibson, Sue Reeves, |
author_facet | Chong, Yi Ting Poh, Bee Koon Ruzita Abdul Talib, Woo, Pik Xuan Noor Hafizah Yatiman, Denise Koh, Georgia Livan Nelson, Lee, Julia Ai Cheng Cheah, Whye Lian Cecelia A. Essau, Leigh Gibson, Sue Reeves, |
author_sort | Chong, Yi Ting |
collection | UKM |
description | eToyBox merupakan platform pembelajaran dalam talian untuk guru prasekolah bagi meningkatkan literasi kesihatan
dan seterusnya memperbaiki tingkah laku kanak-kanak yang berkaitan obesiti. Penilaian terhadap literasi digital,
penerimaan bahan pendidikan digital, dan cabaran penggunaan program pendidikan berasaskan internet diperlukan
sebelum pembangunan eToyBox. Seramai 54 orang guru prasekolah Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) di Kuala
Lumpur, Selangor, dan Sarawak yang terlibat dalam fasa intervensi ToyBox Study Malaysia pada tahun 2018 telah
menyertai kajian keratan rentas ini. Soal selidik dalam talian diedarkan untuk menilai maklumat sosiodemografi,
penggunaan alat komunikasi dan media, dan pandangan guru tentang penyesuaian modul ToyBox kepada bahan
pendidikan digital. Subjek telah dihubungi, dan pautan soal selidik dikongsi melalui aplikasi WhatsApp. Kebanyakan
subjek (74.0%) adalah perempuan Melayu yang berumur 31 hingga 40 tahun. Kebanyakan subjek mempunyai akses
internet (94.4%) dan memiliki sekurang-kurangnya telefon pintar, komputer riba atau tablet (94.4%). Majoriti subjek
(75.0%) melaporkan kecekapan penggunaan teknologi pada tahap sederhana. Jumlah 65.0% subjek menilai kemahiran
mereka dalam pemproses perkataan dan emel pada tahap mahir atau lebih tinggi; namun, hanya 22.0% dilaporkan
untuk kemahiran hamparan elektronik lejar. Halangan utama untuk mengakses bahan pendidikan dalam talian ialah
gangguan internet (74.1%). Kebanyakan subjek (90.0%) menyokong penyesuaian modul kepada pembelajaran dalam
talian dan yakin bahawa ini akan memberi manfaat terhadap pembangunan profesional dan amalan pengajaran guru
prasekolah. Kesimpulannya, majoriti subjek mempunyai tahap literasi digital yang sederhana dan bersedia menjalani
pembelajaran serta pengajaran dalam talian. Hasil kajian ini boleh memberi panduan kepada pembangunan bahan
pembelajaran dalam talian untuk guru prasekolah di Malaysia pada masa hadapan. |
first_indexed | 2024-09-24T01:23:38Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-23377 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-09-24T01:24:10Z |
publishDate | 2024 |
publisher | Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-233772024-04-23T09:04:07Z http://journalarticle.ukm.my/23377/ Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan Chong, Yi Ting Poh, Bee Koon Ruzita Abdul Talib, Woo, Pik Xuan Noor Hafizah Yatiman, Denise Koh, Georgia Livan Nelson, Lee, Julia Ai Cheng Cheah, Whye Lian Cecelia A. Essau, Leigh Gibson, Sue Reeves, eToyBox merupakan platform pembelajaran dalam talian untuk guru prasekolah bagi meningkatkan literasi kesihatan dan seterusnya memperbaiki tingkah laku kanak-kanak yang berkaitan obesiti. Penilaian terhadap literasi digital, penerimaan bahan pendidikan digital, dan cabaran penggunaan program pendidikan berasaskan internet diperlukan sebelum pembangunan eToyBox. Seramai 54 orang guru prasekolah Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) di Kuala Lumpur, Selangor, dan Sarawak yang terlibat dalam fasa intervensi ToyBox Study Malaysia pada tahun 2018 telah menyertai kajian keratan rentas ini. Soal selidik dalam talian diedarkan untuk menilai maklumat sosiodemografi, penggunaan alat komunikasi dan media, dan pandangan guru tentang penyesuaian modul ToyBox kepada bahan pendidikan digital. Subjek telah dihubungi, dan pautan soal selidik dikongsi melalui aplikasi WhatsApp. Kebanyakan subjek (74.0%) adalah perempuan Melayu yang berumur 31 hingga 40 tahun. Kebanyakan subjek mempunyai akses internet (94.4%) dan memiliki sekurang-kurangnya telefon pintar, komputer riba atau tablet (94.4%). Majoriti subjek (75.0%) melaporkan kecekapan penggunaan teknologi pada tahap sederhana. Jumlah 65.0% subjek menilai kemahiran mereka dalam pemproses perkataan dan emel pada tahap mahir atau lebih tinggi; namun, hanya 22.0% dilaporkan untuk kemahiran hamparan elektronik lejar. Halangan utama untuk mengakses bahan pendidikan dalam talian ialah gangguan internet (74.1%). Kebanyakan subjek (90.0%) menyokong penyesuaian modul kepada pembelajaran dalam talian dan yakin bahawa ini akan memberi manfaat terhadap pembangunan profesional dan amalan pengajaran guru prasekolah. Kesimpulannya, majoriti subjek mempunyai tahap literasi digital yang sederhana dan bersedia menjalani pembelajaran serta pengajaran dalam talian. Hasil kajian ini boleh memberi panduan kepada pembangunan bahan pembelajaran dalam talian untuk guru prasekolah di Malaysia pada masa hadapan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23377/1/JSKM_22_1_8.pdf Chong, Yi Ting and Poh, Bee Koon and Ruzita Abdul Talib, and Woo, Pik Xuan and Noor Hafizah Yatiman, and Denise Koh, and Georgia Livan Nelson, and Lee, Julia Ai Cheng and Cheah, Whye Lian and Cecelia A. Essau, and Leigh Gibson, and Sue Reeves, (2024) Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 22 (1). pp. 71-82. ISSN 1675-8161 https://ejournals.ukm.my/jskm/issue/view/1607 |
spellingShingle | Chong, Yi Ting Poh, Bee Koon Ruzita Abdul Talib, Woo, Pik Xuan Noor Hafizah Yatiman, Denise Koh, Georgia Livan Nelson, Lee, Julia Ai Cheng Cheah, Whye Lian Cecelia A. Essau, Leigh Gibson, Sue Reeves, Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan |
title | Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan |
title_full | Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan |
title_fullStr | Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan |
title_full_unstemmed | Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan |
title_short | Kajian rintis penilaian literasi digital: kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan |
title_sort | kajian rintis penilaian literasi digital kesediaan guru prasekolah menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk pendidikan pemakanan |
url | http://journalarticle.ukm.my/23377/1/JSKM_22_1_8.pdf |
work_keys_str_mv | AT chongyiting kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT pohbeekoon kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT ruzitaabdultalib kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT woopikxuan kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT noorhafizahyatiman kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT denisekoh kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT georgialivannelson kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT leejuliaaicheng kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT cheahwhyelian kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT ceceliaaessau kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT leighgibson kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan AT suereeves kajianrintispenilaianliterasidigitalkesediaanguruprasekolahmenggunakanplatformpembelajarandalamtalianuntukpendidikanpemakanan |