Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan

Penggunaan sistem perkhidmatan pengangkutan awam seperti MRT (Mass Rapid Transit) merupakan satu aspek penting dalam mewujudkan sebuah bandar yang terancang. Walaubagaimana pun, kesan daripada bunyi yang terhasil daripada keretapi dan kehadiran orang ramai mampu membuatkan ketenteraman persekitaran...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Najmie Jamaludin, Nik Lukman Nik Ibrahim, Ismar Minang, Satotoy Usman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/23488/1/33.pdf
_version_ 1811136803558653952
author Najmie Jamaludin,
Nik Lukman Nik Ibrahim,
Ismar Minang,
Satotoy Usman,
author_facet Najmie Jamaludin,
Nik Lukman Nik Ibrahim,
Ismar Minang,
Satotoy Usman,
author_sort Najmie Jamaludin,
collection UKM
description Penggunaan sistem perkhidmatan pengangkutan awam seperti MRT (Mass Rapid Transit) merupakan satu aspek penting dalam mewujudkan sebuah bandar yang terancang. Walaubagaimana pun, kesan daripada bunyi yang terhasil daripada keretapi dan kehadiran orang ramai mampu membuatkan ketenteraman persekitaran stesen terganggu. Objektif kajian ini ialah untuk mengkaji prestasi akustik di dalam stesen perkidmatan pengangkutan awam berdasarkan penggunaan bahan binaan stesen terhadap tahap keselesaan pengguna. Kajian ini akan dijalankan berdasarkan tiga kaedah pengumpulan maklumat. Kaedah kajian pertama melibatkan pengumpulan maklumat melalui sumber-sumber ilmiah seperti artikel, tesis dan juga buku berkenaan tajuk kajian bagi penentuan faktorfaktor pencemaran bunyi dan juga tahap optimum keselesaan pengguna. Kaedah kedua melibatkan pengumpulan maklumat di tapak kajian dengan mengukur kekuatan bunyi yang terhasil di setiap penjuru stesen dengan menggunakan meter desibel untuk merekodkan prestasi akustik sedia ada di dalam stesen. Kaedah ketiga ialah mengkaji ruangan stesen dengan menghasilkan ruangan stesen dalam bentuk 3D dan menjalankan simulasi pantulan bunyi menggunakan aplikasi I-Simpa. Stesen MRT Cochrane, Cheras merupakan lokasi yang dipilih sebagai kajian lapangan kerana ciri-ciri stesen yang terletak di bawah tanah dan tertutup. Berdasarkan daripada maklumat yang diperoleh daripada pengukuran di tapak dan simulasi komputer, kajian ini berhasil menentukan prestasi akustik stesen MRT bawah tanah tersebut dan seterusnya mencadangkan penambahbaikan akustik menerusi pengolahan penggunaan bahan binaan.
first_indexed 2024-09-24T01:25:33Z
format Article
id ukm.eprints-23488
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-09-24T01:25:33Z
publishDate 2023
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-234882024-05-10T03:07:36Z http://journalarticle.ukm.my/23488/ Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan Najmie Jamaludin, Nik Lukman Nik Ibrahim, Ismar Minang, Satotoy Usman, Penggunaan sistem perkhidmatan pengangkutan awam seperti MRT (Mass Rapid Transit) merupakan satu aspek penting dalam mewujudkan sebuah bandar yang terancang. Walaubagaimana pun, kesan daripada bunyi yang terhasil daripada keretapi dan kehadiran orang ramai mampu membuatkan ketenteraman persekitaran stesen terganggu. Objektif kajian ini ialah untuk mengkaji prestasi akustik di dalam stesen perkidmatan pengangkutan awam berdasarkan penggunaan bahan binaan stesen terhadap tahap keselesaan pengguna. Kajian ini akan dijalankan berdasarkan tiga kaedah pengumpulan maklumat. Kaedah kajian pertama melibatkan pengumpulan maklumat melalui sumber-sumber ilmiah seperti artikel, tesis dan juga buku berkenaan tajuk kajian bagi penentuan faktorfaktor pencemaran bunyi dan juga tahap optimum keselesaan pengguna. Kaedah kedua melibatkan pengumpulan maklumat di tapak kajian dengan mengukur kekuatan bunyi yang terhasil di setiap penjuru stesen dengan menggunakan meter desibel untuk merekodkan prestasi akustik sedia ada di dalam stesen. Kaedah ketiga ialah mengkaji ruangan stesen dengan menghasilkan ruangan stesen dalam bentuk 3D dan menjalankan simulasi pantulan bunyi menggunakan aplikasi I-Simpa. Stesen MRT Cochrane, Cheras merupakan lokasi yang dipilih sebagai kajian lapangan kerana ciri-ciri stesen yang terletak di bawah tanah dan tertutup. Berdasarkan daripada maklumat yang diperoleh daripada pengukuran di tapak dan simulasi komputer, kajian ini berhasil menentukan prestasi akustik stesen MRT bawah tanah tersebut dan seterusnya mencadangkan penambahbaikan akustik menerusi pengolahan penggunaan bahan binaan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/23488/1/33.pdf Najmie Jamaludin, and Nik Lukman Nik Ibrahim, and Ismar Minang, and Satotoy Usman, (2023) Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan. Jurnal Kejuruteraan, SI-6 (1). pp. 395-406. ISSN 0128-0198 https://www.ukm.my/jkukm/si-6-1-2023/
spellingShingle Najmie Jamaludin,
Nik Lukman Nik Ibrahim,
Ismar Minang,
Satotoy Usman,
Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan
title Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan
title_full Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan
title_fullStr Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan
title_full_unstemmed Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan
title_short Prestasi akustik stesen MRT (Mass Rapid Transit) bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan
title_sort prestasi akustik stesen mrt mass rapid transit bawah tanah berdasarkan penggunaan bahan binaan
url http://journalarticle.ukm.my/23488/1/33.pdf
work_keys_str_mv AT najmiejamaludin prestasiakustikstesenmrtmassrapidtransitbawahtanahberdasarkanpenggunaanbahanbinaan
AT niklukmannikibrahim prestasiakustikstesenmrtmassrapidtransitbawahtanahberdasarkanpenggunaanbahanbinaan
AT ismarminang prestasiakustikstesenmrtmassrapidtransitbawahtanahberdasarkanpenggunaanbahanbinaan
AT satotoyusman prestasiakustikstesenmrtmassrapidtransitbawahtanahberdasarkanpenggunaanbahanbinaan