Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia

Kajian ini mengkaji aspek ciri-ciri kepimpinan dan hubungannya dengan prestasi pencapaian pelajar pintar dan berbakat dalam program ASASIpintar. Seramai 164 orang pelajar ASASIpintar dari Pusat GENIUSpintar Negara, Universiti Kebangsaan Malaysia dipilih secara rawak mudah untuk menjawab Instrumen Ci...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rorlinda Yusof, Tengku Elmi Azlina Tengku Muda, Hakimie Zainal Abidin, Azrina Md Azhari, Siti Aishah Hassan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/24165/1/PP_2.pdf
_version_ 1811136927466782720
author Rorlinda Yusof,
Tengku Elmi Azlina Tengku Muda,
Hakimie Zainal Abidin,
Azrina Md Azhari,
Siti Aishah Hassan,
author_facet Rorlinda Yusof,
Tengku Elmi Azlina Tengku Muda,
Hakimie Zainal Abidin,
Azrina Md Azhari,
Siti Aishah Hassan,
author_sort Rorlinda Yusof,
collection UKM
description Kajian ini mengkaji aspek ciri-ciri kepimpinan dan hubungannya dengan prestasi pencapaian pelajar pintar dan berbakat dalam program ASASIpintar. Seramai 164 orang pelajar ASASIpintar dari Pusat GENIUSpintar Negara, Universiti Kebangsaan Malaysia dipilih secara rawak mudah untuk menjawab Instrumen Ciri Kepimpinan Pelajar. Statistik deskriptif yang melibatkan peratusan dan min, serta statistik inferensi (Pearson Correlation) digunakan untuk menganalisis data bagi menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhan pelajar ASASIpintar mempunyai tahap sederhana pada ciri kepimpinan (81.07%). Penemuan pada komponen ciri kepimpinan mendapati daripada 13 komponen, pelajar pintar program ASASIpintar memperoleh skor tinggi dalam komponen kolegialiti (89.24%), diikuti tingkah laku kepimpinan (88.31%), kecekapan mempengaruhi (87.27%), etika nilai (85.49%). Manakala skor sederhana tinggi pada hubungan kerja (85.49%), minda transformasi (83.10%), kebolehpercayaan (80.53%), seterusnya skor sederhana rendah pada komponen penghargaan kendiri (78.17%), motivasi kepimpinan (76.19%), kesepaduan (76.19%), efikasi kepimpinan (75.93%), kesedaran emosi (74.66%), dan kategori sederhana paling rendah pada komponen pemantauan kendiri (72.61%). Hasil kajian juga menunjukkan terdapat hubungan korelasi positif yang lemah di antara ciri kepimpinan dengan pencapaian akademik (r [164] = 0.158, p = 0.04 (p >0.01). Implikasi kajian ini adalah dari segi kepentingan membangunkan nilai dan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar pintar yang merupakan aset masa depan negara. Hasil dapatan kajian ini juga dapat menyumbang kepada penyediaan modul kepimpinan yang strategik dan terfokus untuk pelajar pintar dan berbakat dengan bersandarkan data-data empirikal mengikut komponen kepimpinan.
first_indexed 2024-09-24T01:30:56Z
format Article
id ukm.eprints-24165
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-09-24T01:30:56Z
publishDate 2024
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-241652024-09-19T00:40:49Z http://journalarticle.ukm.my/24165/ Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia Rorlinda Yusof, Tengku Elmi Azlina Tengku Muda, Hakimie Zainal Abidin, Azrina Md Azhari, Siti Aishah Hassan, Kajian ini mengkaji aspek ciri-ciri kepimpinan dan hubungannya dengan prestasi pencapaian pelajar pintar dan berbakat dalam program ASASIpintar. Seramai 164 orang pelajar ASASIpintar dari Pusat GENIUSpintar Negara, Universiti Kebangsaan Malaysia dipilih secara rawak mudah untuk menjawab Instrumen Ciri Kepimpinan Pelajar. Statistik deskriptif yang melibatkan peratusan dan min, serta statistik inferensi (Pearson Correlation) digunakan untuk menganalisis data bagi menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhan pelajar ASASIpintar mempunyai tahap sederhana pada ciri kepimpinan (81.07%). Penemuan pada komponen ciri kepimpinan mendapati daripada 13 komponen, pelajar pintar program ASASIpintar memperoleh skor tinggi dalam komponen kolegialiti (89.24%), diikuti tingkah laku kepimpinan (88.31%), kecekapan mempengaruhi (87.27%), etika nilai (85.49%). Manakala skor sederhana tinggi pada hubungan kerja (85.49%), minda transformasi (83.10%), kebolehpercayaan (80.53%), seterusnya skor sederhana rendah pada komponen penghargaan kendiri (78.17%), motivasi kepimpinan (76.19%), kesepaduan (76.19%), efikasi kepimpinan (75.93%), kesedaran emosi (74.66%), dan kategori sederhana paling rendah pada komponen pemantauan kendiri (72.61%). Hasil kajian juga menunjukkan terdapat hubungan korelasi positif yang lemah di antara ciri kepimpinan dengan pencapaian akademik (r [164] = 0.158, p = 0.04 (p >0.01). Implikasi kajian ini adalah dari segi kepentingan membangunkan nilai dan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar pintar yang merupakan aset masa depan negara. Hasil dapatan kajian ini juga dapat menyumbang kepada penyediaan modul kepimpinan yang strategik dan terfokus untuk pelajar pintar dan berbakat dengan bersandarkan data-data empirikal mengikut komponen kepimpinan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/24165/1/PP_2.pdf Rorlinda Yusof, and Tengku Elmi Azlina Tengku Muda, and Hakimie Zainal Abidin, and Azrina Md Azhari, and Siti Aishah Hassan, (2024) Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 27 (2). pp. 79-93. ISSN 0128-2735 https://www.ukm.my/personalia/publication-category/volume-27-number-2-june-2024/
spellingShingle Rorlinda Yusof,
Tengku Elmi Azlina Tengku Muda,
Hakimie Zainal Abidin,
Azrina Md Azhari,
Siti Aishah Hassan,
Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia
title Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort kepimpinan dan hubungannya dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat program asasi pintar universiti kebangsaan malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/24165/1/PP_2.pdf
work_keys_str_mv AT rorlindayusof kepimpinandanhubungannyadenganpencapaianakademikdalamkalanganpelajarpintardanberbakatprogramasasipintaruniversitikebangsaanmalaysia
AT tengkuelmiazlinatengkumuda kepimpinandanhubungannyadenganpencapaianakademikdalamkalanganpelajarpintardanberbakatprogramasasipintaruniversitikebangsaanmalaysia
AT hakimiezainalabidin kepimpinandanhubungannyadenganpencapaianakademikdalamkalanganpelajarpintardanberbakatprogramasasipintaruniversitikebangsaanmalaysia
AT azrinamdazhari kepimpinandanhubungannyadenganpencapaianakademikdalamkalanganpelajarpintardanberbakatprogramasasipintaruniversitikebangsaanmalaysia
AT sitiaishahhassan kepimpinandanhubungannyadenganpencapaianakademikdalamkalanganpelajarpintardanberbakatprogramasasipintaruniversitikebangsaanmalaysia